Chrysler Crossfire: Kjapp designbombe
PRØVEKJØRT: Crossfire er det mest oppsiktsvekkende vi har kjørt på norsk jord i år. Vi snakker design, resten er mer konvensjonelt. Først publisert i BIL 11 - 2003. En av bilene med høyest trynefaktor som ruller på norske veier akkurat nå, er Chrysler Crossfire. I løpet av de dagene vi kjørte bilen i oktober, var det ikke mange som ikke snudde seg etter bilen da vi passerte. Stoppet vi på parkeringsplasser eller kjøpesentre, kom det folk løpende for å se på bilen og slå av en prat. Et designelement er også den såkalt aktive bakspoileren som automatisk popper opp for å gjøre jobben når hastigheten nærmer seg 100 km/t, eller den kan heves manuelt med en bryter på midtkonsollen. Crossfire er et håndfast resultat av DaimlerChrysler-fusjonen: Velprøvde og kjente Mercedes-komponenter pakket inn i dristig Chrysler-design, skrudd sammen i samarbeid med Karmann i Osnabrück. Samme motor som SLK 320, samme akselavstand, det meste av hendler, brytere og knapper er hentet fra Mercedes. Eller for å si det slik: En Mercedes SLK 320 med et vesentlig mer oppsiktsvekkende karosseri – men ca 60.000 kroner billigere. Vår prøvebil er utstyrt med automatgear med AutoStick. Du kan spare 14.000 kroner ved å gi bort litt komfort – men få enda større kjøreglede – ved å velge sekstrinns manuelt gear. Rimelig sportslig Hjulopphenget er absolutt sportslig avstemt, og det slår merkbart over skarpe smådumper og tverrskjøter, men oppførselen er langt mer kultivert over slakkere hindre, som fartshumper. Det er mer hjulstøy enn i en vanlig personbil på samme prisnivå, naturlig nok med så bred kontaktflate med asfalten, men støynivået er ikke høyere her enn i konkurrenten Nissan 350Z sin vi hadde anledning til å kjøre på samme tid. Fire kollisjonsputer, skivebremser rund baut, ESP, bremseassistent og dekktrykkovervåking hører til standardutstyret. Sportsbileiere er ikke bortskjemte med bagasjeplass, Crossfire byr på respektable 215 liter. Chrysler Crossfire: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |