[]
[] [firmabil.no] []

Chrysler Crossfire: Kjapp designbombe


Trygve Bæra



PRØVEKJØRT: Crossfire er det mest oppsiktsvekkende vi har kjørt på norsk jord i år. Vi snakker design, resten er mer konvensjonelt.

Først publisert i BIL 11 - 2003.

En av bilene med høyest trynefaktor som ruller på norske veier akkurat nå, er Chrysler Crossfire. I løpet av de dagene vi kjørte bilen i oktober, var det ikke mange som ikke snudde seg etter bilen da vi passerte. Stoppet vi på parkeringsplasser eller kjøpesentre, kom det folk løpende for å se på bilen og slå av en prat. Et designelement er også den såkalt aktive bakspoileren som automatisk popper opp for å gjøre jobben når hastigheten nærmer seg 100 km/t, eller den kan heves manuelt med en bryter på midtkonsollen.

Crossfire er et håndfast resultat av DaimlerChrysler-fusjonen: Velprøvde og kjente Mercedes-komponenter pakket inn i dristig Chrysler-design, skrudd sammen i samarbeid med Karmann i Osnabrück. Samme motor som SLK 320, samme akselavstand, det meste av hendler, brytere og knapper er hentet fra Mercedes. Eller for å si det slik: En Mercedes SLK 320 med et vesentlig mer oppsiktsvekkende karosseri – men ca 60.000 kroner billigere. Vår prøvebil er utstyrt med automatgear med AutoStick. Du kan spare 14.000 kroner ved å gi bort litt komfort – men få enda større kjøreglede – ved å velge sekstrinns manuelt gear.

Rimelig sportslig
Vi finner oss vel til rette bak rattet. Førermiljøet er kompakt, du har dashbord og midtkonsoll tett på. Det er god støtte til begge bena, som det sømmer seg en bil som trives best når svingene kommer tett. 3,2 literen gir et respektabelt fraspark på bakhjulene, men ikke ekstremt – til sportsbil å være er rundt regnet 7 sekunder fra null til hundre bra nok til å trigge adrenalinproduksjonen, men heller ikke mer. Styringen kan ikke kalles kontant, og styreservoen er nok mer tilpasset det amerikanske  markedet, det vil si en anelse kraftigere servovirkning enn vi europeere foretrekker.

Hjulopphenget er absolutt sportslig avstemt, og det slår merkbart over skarpe smådumper og tverrskjøter, men oppførselen er langt mer kultivert over slakkere hindre, som fartshumper. Det er mer hjulstøy enn i en vanlig personbil på samme prisnivå, naturlig nok med så bred kontaktflate med asfalten, men støynivået er ikke høyere her enn i konkurrenten Nissan 350Z sin vi hadde anledning til å kjøre på samme tid.

Fire kollisjonsputer, skivebremser rund baut, ESP, bremseassistent og dekktrykkovervåking hører til standardutstyret. Sportsbileiere er ikke bortskjemte med bagasjeplass, Crossfire byr på respektable 215 liter.

Chrysler Crossfire:
Pris:
kr. 609.000,-
Motor: 6-sylindret V-motor. Sylindervolum: 3199 ccm. Effekt: 160 kW (218 hk) v/5700 o/min. Dreiemoment: 310 Nm v/3000 o/min.
Mål: Lengde: 406 cm. Bredde: 177 cm. Høyde: 131 cm. Akselavstand: 240 cm.
Dekk: Foran 225/40ZR18, bak 255/35ZR19.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1457 kg. Tillatt totalvekt: 1665 kg.
Bagasjerom: 215 liter.
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,0 sek
Toppfart: 247 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,1 l/mil
CO2-utslipp: 265 g/km

Konkurrentene: Mercedes SLK, Audi TT, Nissan 350Z, Porsche Boxster.
Aktuell: Lanseres i Norge i disse dager.
Antall salgspunkter: 24 i dag, flere i løpet av året.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: