BMW 645Ci: Kultivert sprengstoff
PRØVEKJØRT: Det finnes sintere sportsbiler enn BMW 645Ci, men få kan oppvise den samme kombinasjon av kultivert råskap og komfort. Først publisert i BIL 12 - 2003. Forventningene var høye foran mitt første møte med BMW 645Ci. Den lave fronten, med de klassiske nyrene i rundere innpakning enn tidligere, er lett å svelge. Lyktene er særpregede, men ikke like ekstreme som på den nye 5-serien. Sett fra siden har den coupéens klassiske linjer med langt panser og en myk takbue som ender i en kort bakstuss. Sistnevnte krever tilvenning, og mange vil nok rynke på nesa over koffertlokket som formelig er lagt oppå den myke bakstussen. Men bruk litt tid på å venne deg til det, studer hekken i litt forskjellige vinkler, så faller snart også den på plass. Vi befant oss i Sør-Spania og skulle kjøre nordover mot de andalusiske sletter, på regnvåte veier. Allerede da vi satte oss inn i 645Ci kom følelsen av velvære. De myke skinnsetene er komfortable med meget god sidestøtte. Det tykke sportsrattet, med trinnløs el-justering, ble manøvrert i optimal posisjon. Målet for reisen ble plottet inn i navigasjonsanlegget og vi vred rundt tenningsnøkkelen og vekket til live de 333 brummende hestene i V-åtteren. Herlig gromlåt! Effektiv elektronikk Kabinen er meget godt lydisolert, og hjulstøy – selv med brede 19-tommers runflat-dekk – var ikke-eksisterende. Litt sus fra speilhusene oppfattet vi i høye hastigheter. Og apropos lyd, vi kunne faktisk ønsket at vi hørte litt mer av godlåten fra V-åtteren. Den vakre musikken burde ikke være forbeholdt de som befinner seg bak bilen. Ikke for massene “Vi fokuserer på det vi er best på, kvalitet og service” og “BMW liker ikke turbomotorer, vi foretrekker volum og avansert ventilstyring” var viktige budskap under lanseringen av nye 6-serie. Det ble også lagt vekt på merkets lange tradisjoner med hensyn til coupéer og cabrioleter i premiumsegmentet. 6-serie cabriolet skal debutere i Detroit tidlig neste år, parallelt med at coupéen er leveringsklar i Norge. Norske materialer De færreste vil nok velge utgaven med manuelt gear, men heller legge til 24.000 kroner for automatkasse med Steptronic. Et annet alternativ er 6-trinns SMG-kasse med hendler på rattet. 645Ci er en velutstyrt bil hvor mye, inkludert et delikat skinninteriør og en rekke elektroniske hjelpemidler, er standard. Men de fleste som tar seg råd til en bil i denne klassen vil ha den skreddersydd etter egne ønsker. Vi anbefaler i så fall å ta med Active Steering, Dynamic Drive, soltak i glass og navigasjonssystem Professional, noe som samlet gir en pakkepris på ca. 1.250.000 kroner. I tillegg må du sette av et romslig budsjett for drivstoff, for på tross av et relativt beskjedent forbruk er 645Ci en bil som inviterer til lange turer og aktiv kjørestil. BMW 645Ci:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |