[]
[] [firmabil.no] []

BMW 645Ci: Kultivert sprengstoff


Terje Ringen



PRØVEKJØRT: Det finnes sintere sportsbiler enn BMW 645Ci, men få kan oppvise den samme kombinasjon av kultivert råskap og komfort.

Først publisert i BIL 12 - 2003.

Forventningene var høye foran mitt første møte med BMW 645Ci. Den lave fronten, med de klassiske nyrene i rundere innpakning enn tidligere, er lett å svelge. Lyktene er særpregede, men ikke like ekstreme som på den nye 5-serien. Sett fra siden har den coupéens klassiske linjer med langt panser og en myk takbue som ender i en kort bakstuss. Sistnevnte krever tilvenning, og mange vil nok rynke på nesa over koffertlokket som formelig er lagt oppå den myke bakstussen. Men bruk litt tid på å venne deg til det, studer hekken i litt forskjellige vinkler, så faller snart også den på plass.

Vi befant oss i Sør-Spania og skulle kjøre nordover mot de andalusiske sletter, på regnvåte veier. Allerede da vi satte oss inn i 645Ci kom følelsen av velvære. De myke skinnsetene er komfortable med meget god sidestøtte. Det tykke sportsrattet, med trinnløs el-justering, ble manøvrert i optimal posisjon. Målet for reisen ble plottet inn i navigasjonsanlegget og vi vred rundt tenningsnøkkelen og vekket til live de 333 brummende hestene i V-åtteren. Herlig gromlåt!

Effektiv elektronikk
Vi kjørte 645Ci med standard gearkasse, 6-trinns manuell, perfekt tilpasset den kraftige motoren. Den våte asfalten ga oss glimrende anledning til å erfare at den avanserte elektronikken i 645Ci fikset oppgavene den er satt til å gjøre. Vi gikk med vilje for hardt inn i en brå sving, og fikk effektivt hjelp av Active Steering lenge før stabilitetskontrollen var i nærheten av sitt første blink. Vi var for tidlig på gassen ut av neste kurve, og igjen fungerte det passive sikkerhetsutstyret til punkt og prikke. Hastigheten varierte mellom 80 og 130 km/t, men dreiemomentet på 450 Newtonmeter gjorde gearskiftene sjeldne. Både i fjerde og femte gear fikk vi god respons og hadde rikelig med drag.

Kabinen er meget godt lydisolert, og hjulstøy – selv med brede 19-tommers runflat-dekk – var ikke-eksisterende. Litt sus fra speilhusene oppfattet vi i høye hastigheter. Og apropos lyd, vi kunne faktisk ønsket at vi hørte litt mer av godlåten fra V-åtteren. Den vakre musikken burde ikke være forbeholdt de som befinner seg bak bilen.

Ikke for massene
6-serie er en ny prestisjebil fra BMW, og det er synd at norske avgifter gjør den dobbelt så dyr hos oss som i produksjonslandet Tyskland. Praktisk kan den neppe kalles, i alle fall ikke om du ønsker plass til fire velvoksne personer. 2+2 er betegnelsen BMW selv bruker, og dersom de to i front rager maks 175 cm over bakken, kan man kile inn to på 165 cm i baksetet. De sitter imidlertid komfortabelt i hvert sitt separate sete med solid sidestøtte. En sjåfør på 195 cm eliminerer benplassen bak seg. Bagasjerommet på 450 liter er raust i denne klassen, og dekker behovet for en langweekend for kjernefamilien.

“Vi fokuserer på det vi er best på, kvalitet og service” og “BMW liker ikke turbomotorer, vi foretrekker volum og avansert ventilstyring” var viktige budskap under lanseringen av nye 6-serie. Det ble også lagt vekt på merkets lange tradisjoner med hensyn til coupéer og cabrioleter i premiumsegmentet. 6-serie cabriolet skal debutere i Detroit tidlig neste år, parallelt med at coupéen er leveringsklar i Norge.

Norske materialer
BMW har arbeidet hardt for å holde vekten på 6-serien på et minimum. Utstrakt bruk av aluminium (i stor grad fra Norsk Hydro) i både karosseri, aksler og hjuloppheng gjør at den selv med en relativt tung motor holder seg under 1700 kg. Viktige faktorer er også koffertlokk i glassfiber og forskjermer i termoplast. Motoren, med tyngdepunkt godt bak forakselen, er sentral for å oppnå en optimal 50/50 vektfordelig mellom de to akslene.

De færreste vil nok velge utgaven med manuelt gear, men heller legge til 24.000 kroner for automatkasse med Steptronic. Et annet alternativ er 6-trinns SMG-kasse med hendler på rattet. 645Ci er en velutstyrt bil hvor mye, inkludert et delikat skinninteriør og en rekke elektroniske hjelpemidler, er standard. Men de fleste som tar seg råd til en bil i denne klassen vil ha den skreddersydd etter egne ønsker. Vi anbefaler i så fall å ta med Active Steering, Dynamic Drive, soltak i glass og navigasjonssystem Professional, noe som samlet gir en pakkepris på ca. 1.250.000 kroner. I tillegg må du sette av et romslig budsjett for drivstoff, for på tross av et relativt beskjedent forbruk er 645Ci en bil som inviterer til lange turer og aktiv kjørestil.

BMW 645Ci:
Pris: kr. 1.159.000,-
Motor: 8-sylindret V-motor. Sylindervolum: 4398 ccm. Effekt: 245 kW (333 hk) v/6100 o/min. Dreiemoment: 450 Nm v/3600 o/min.
Mål: Lengde: 482 cm. Bredde: 186 cm. Høyde: 137 cm. Akselavstand: 278 cm.
Dekk: 245/40 R19 foran, 275/35 R19 bak.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1765 kg. Tillatt totalvekt: 2065 kg.
Bagasjerom: 450 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 5,6 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring:  1,17 l/mil
CO2-utslipp: 283 g/km

Konkurrentene: Mercedes-Benz CL, Jaguar XK.
Antall salgspunkter: 30.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: