[]
[] [firmabil.no] []

Lancia Thesis


Trygve Bæra



PRØVEKJØRT: Komfort og luksus fremfor sportslige tendenser – det er essensen etter å ha cruiset med Lancias nye flaggskip.

Først publisert i BIL  1 - 2002.

Gladmelding til alle Lancia-entusiaster: Den offisielle norske importøren har bestemt seg for å varme opp igjen importen av bilmerket som har ligget på is de seneste årene – men det skjer tidligst om tre år. Importørens femårsplan sier nemlig at Lancia skal på banen igjen her hjemme, ved siden av Fiat og Alfa. Det betyr at Thesis, den nye toppmodellen fra den italienske produsenten, vil være veletablert når den entrer det norske markedet.

Det er ingen tvil om hvilken kjøpergruppe Lancia sikter seg inn mot med sin Kappa-etterfølger. Under slagordet «Class and Luxury» skal Thesis stjele kunder fra Mercedes-, BMW- og Lexus-butikkene – kunder som gjennom kjøretøyet vil signalisere at de legger vekt på luksus, ytelse og livsstil. Eksteriøret, med sine rombeformede hovedlys og en dominerende kromgrill, gir en visuell kombinasjon av fremtid og fortid. Bilens ytre særpreg forsterkes av baklysene, to smale striper av lysdioder som nærmest er usynlige før lysene tennes.

Det nydelige interiøret med semsket skinn i mahogni-innramming oser av eksklusivitet. Og det er ikke bare setene som er trukket med semsket skinn, også dørpaneler og nedre del av dashbordet har samme overflate.

Kraftige motorer
Thesis skal ikke beskyldes for å være undermotorisert. Fire kraftpakker står på programmet, med mellom 170 og 215 hester – og for to av motorene topper dreiemomentkurven seg i overkant av 300 Nm. Det kan synes som et paradoks at det er den minste av motorene som er den kjappeste. Svaret er selvfølgelig å finne i en turbolader, og på bakgrunn av en «bløt» turbovirkning kaller Lancia sitt system Turbo Soft.

Alle motorene kan kombineres med sekstrinns manuell gearkasse eller femtrinns automatkasse. Under vårt første møte med Thesis på nord-italienske veier var det bare den harmoniske og behagelige automaten som var tilgjengelig, og på en slik bil er nok automat førstevalget for de fleste kundene. Lancias automatkasse kan også sjaltes sekvensielt ved å vippe spaken til venstre fra Drive-posisjonen, og sjåføren får lyd- og varselsignal hvis turtallet ligger for lavt eller for høyt i forhold til gearet han har valgt.

Thesis er en tung bil, og det synes også på forbruket. For å komme under literen pr mil i gjennomsnitt, må du velge dieselmotoren – på den annen side er neppe drivstofføkonomi hovedgrunnen til at kundene vil velge Thesis.

Åtte kollisjonsputer er standard. Det samme er regnsensor og parkeringssensor foran og bak. Antispinnsystem, elektronisk stabilitetskontroll og elektronisk bremsekraftfordeler hører selvfølgelig til standardutstyret.

Elektroniske systemer
I tillegg tar Lancia i bruk nye forkortelser med tre bokstaver: EPB, elektronisk parkeringsbrems som løses ut med et lett trykk på en diskret hendel mellom forsetene, videre AQS som står for Air Quality System og betegner klimaanlegget, samt MSR som er en «underavdeling» av antispinnsystemet. Bokstavene står for Motor Schleppmoment Regelung,og systemet griper inn hvis du gearer ned ved høyt turtall på glatt føre.

Elektronikk er også tatt i bruk for å styre støtdemperne. Dempernes karakteristikk styres lynraskt,avhengig av underlaget,ved hjelp av seks følere. Systemet, som kalles Skyhook, demper dermed karosseriets vertikale bevegelse for å oppnå bedre komfort.

Lyddempingen i Thesis er eksemplarisk. Motorlyd, vindsus og hjulstøy danner til sammen et svakt brus som lett skyves i bakgrunnen med bilens Bose-stereoanlegg med 11 høyttalere. Men selv på dette nivået både høres og kjennes slagene når bilen passerer skarpe tverrskjøter i veien.

De første Thesis-kundene får sin bil i april, og Lancia regner med å selge 25.000 biler i året. Det er bare sedan som er i produksjon, men Lancia er ikke fremmed for tanken om andre karosserivarianter i fremtiden, for eksempel coupé.

DETTE ER LANCIA Thesis:

 

2.0 Turbo Soft

2.4 20V

3.0 V6

2.4 JTD

Sylindervolum:

1998 ccm

2446 ccm

2959 ccm

2387 ccm

Boring x slag:

82 x 75,6 mm

83 x 90,4 mm

93 x 72,6 mm

82 x 90,4 mm

Kompresjon:

8,5:1

10,3:1

10:01

18,5:1

kW(hk)/omdr.:

136(185)/5500

125(170)/6000

158(215)/6300

110(150)/4000

Nm/omdr.:

308/2200

226/3500

263/5000

305/1800

Egenvekt:

1695 kg

1680 kg

1750 kg

1715 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek

9,5 sek

9,2 sek

10,1 sek

Toppfart:

224 km/t

217 km/t

234 km/t

206 km/t

Forbruk by:

1,52 l/mil

1,52 l/mil

2,06 l/mil

1,13 l/mil

Forbruk landevei:

0,83 l/mil

0,84 l/mil

0,91 l/mil

0,63 l/mil

Forbruk snitt:

1,09 l/mil

1,09 l/mil

1,34 l/mil

0,80 l/mil

CO2-utslipp:

259 g/km

260 g/km

318 g/km

213 g/km

Lengde: 488,8 cm. Bredde: 183,0 cm. Høyde: 146,5 cm. Akselavstand: 280,3 cm. Sporvidde f/b: 156,9/154,1 cm. Bagasjeromvolum: 480 liter. (VDA). Tankvolum: 75 liter.
Data basert på 6-trinns manuell gearkasse. Forbruk i følge 99/100/EU.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: