[]
[] [firmabil.no] []

Range Rover


Trygve Bæra



PRØVEKJØRT: Kongen blant firehjulstrekkerne inntar tronen igjen. Med god hjelp fra BMW setter Range Rover en ny luksusstandard.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

I månedsskiftet april–mai vil de første norske kundene få sin nye Range Rover – en bil som ikke har en eneste komponent til felles med den tidligere modellen.

«Crossover» er et moderne begrep som betegner biler som skal smelte sammen limousinens komfort med offroaderens fremkommelighet og stasjonsvognens fleksibilitet når det gjelder bagasjeplass. Egentlig har Range Rover i alle år vært protoypen på Crossover – lenge før begrepet ble vanlig. Etter å ha stiftet bekjentskap med Land Rovers nye prestisjemodell, er det lett å forstå hvorfor den britiske bilprodusenten liker å smykke seg med tittelen «hoffleverandør til den kongelige familie».

Med tanke på at rundt regnet 95 prosent av de såkalte offroaderne aldri kjøres i terrenget, har utviklingsarbeidet hatt en grei målsetning: Å opprettholde terrengegenskapene og forbedre kjøreegenskapene og komforten på landeveien. Nå er det selvbærende karosseri med uavhengig oppheng på alle hjul som gjelder, og det er så absolutt en fordel med tanke på komforten på landeveien, men tilsynelatende et skritt tilbake når det gjelder terrengegenskaper.

I praksis viser det seg at fremkommeligheten er imponerende, nær sagt uansett underlag, blant annet på grunn av lang fjæringsvei – 27 cm foran og 23 cm bak – samt det smarte, Electronic Air Suspension som har to ulike funksjoner. Med en bryter på dashbordet kan karosseriet heves 5,5 cm når du er på vei ut på røft underlag. Differensialhuset heves tilsvarende, og det var ikke mulig tidligere med stiv bakaksel. Dessuten sier følere fra om at bilen ikke lenger befinner seg på flat vei, og sørger for å åpne to ventiler, en ved hver aksel, slik at fjæringsluften kan sirkulere fritt mellom luftbelgene på høyre og venstre side. Dermed kan fjæringen på høyre hjul være helt inntrykket, mens fjæringen på venstre hjul beveger seg helt ut.

På landeveien er Range Rover meget stabil, og må ikke «gjetes» slik som enkelte andre store firehjulstrekkere. Den er så komfortabel, og med så sofistikert utstyr, at Land Rovers folk er ubeskjedne nok til å sammenligne den med Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie...

Mye BMW
Tilsynelatende er det ikke store endringer som er gjort med bilens utseende, men når tidligere og ny modell står ved siden av hverandre, er det ingen grunn til å tvile på at den ferske Range Rover er en tvers gjennom ny bil. Tydeligst er forskjellen bakfra, hvor vi finner klare likhetstrekk med den nye Mini – men det gjelder absolutt ikke størrelsen.

På en måte er Range Rover et bilde på den internasjonalisering som er resultatet av de senere årenes omfattende samarbeid mellom ulike bilprodusenter. Den tredje Range Rover i løpet av 31 år er nemlig ingen rendyrket Land Rover – satt på spissen er den en BMW produsert under Ford-regi. Hovedtyngden av utviklingsarbeidet som ble utført mellom 1994 og 1999, er signert BMW. Rekken av BMWkomponenter er lang. Her finner vi først og fremst begge motorene, som er modifisert for å tåle røffere bruk, blant annet med forsterket bunnpanne og at luftinntaket er lagt høyere.Videre finner vi at automatkassen med Steptronic, stabilitetssystemet DSC, multifunksjonsrattet, rattstammen og de elektrisk regulerbare setene stammer fra BMW. Frontrute med varmetråder er av velkjent Ford-herkomst.

Utstyrsluksus
Interiøret er preget av treverk og skinn i beste britiske tradisjon, med tre–fire fargevalg. Kirsebærtre kan erstattes av mørkere valnøtt eller aluminium. Velger du dieselmotor er bilens seter trukket med stoff.

Seks kollisjonsputer er standard, og det er også parkeringsføler, bremsekraftforsterker og elektronisk bremsekraftfordeler. Klimaanlegget kan styres separat ved passasjersetet foran, samt i baksetet.

Hill Descent Control, HDC, systemet som sørger for at farten aldri overstiger 9 km/t når du kjører utfor bratte bakker, er velkjent fra Land Rover-modellene Freelander og Discovery. Nå er systemet videreutviklet, og Range Rover debuterer med HDC som trer i funksjon også når gearvelgeren står i «High». Tidligere var det mulig bare i posisjon «Low».

Det permanente firehjulstrekksystemet er synkronisert. Lavgear kan legges inn i fart inntil 16 km/t, mens «High» kan kobles inn igjen så lenge farten er under 48 km/t.

Med en pris som starter tett oppunder 900.000 kroner, sier det seg selv at Range Rover ikke blir allemannseie. Snarere tvert i mot, dette er eksklusive saker. Importøren, som nå er Volvo Personbiler Norge AS, etter at både Land Rover og Volvo er samlet under Ford-paraplyen, regner med å selge 35 biler – og håper på 50. Ikke overraskende regner importøren med at seks av ti kunder vil velge dieselversjonen, på grunn av prisen. Ellers har 4WD-interesserte grunn til å merke seg at en helt ny Discovery kommer i 2004.

DETTE ER RANGE ROVER:

 

4.4 V8

3.0 Td6

Sylindervolum:

4398 ccm

2926 ccm

Boring x slag:

92 x 82,7 mm

84 x 88 mm

Kompresjon:

10:01

18:01

kW(hk)/omdr.:

210(286)/5400

130(177)/4000

Nm/omdr.:

440/3600

390/2000

Egenvekt:

2440 kg

2435 kg

Aks. 0-100 km/

9,2 sek

13,6 sek

Toppfart:

208 km/t

179 km/t

Forbruk by:

2,22 l/mil

1,44 l/mil

Forbruk landevei:

1,26 l/mil

0,94 l/mil

Forbruk snitt:

1,62 l/mil

1,13 l/mil

CO2-utslipp:

389 g/km

299 g/km

Priser:

1.238.369,-

883.389,-

Lengde: 495,0 cm. Bredde: 195,6 cm. Høyde: 186,3 cm. Akselavstand: 288,0 cm. Sporvidde f/b: 162,9/162,6 cm. Bagasjeromvolum: 535 liter. (VDA). Tankvolum: 100 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU. Pris basert på SE-versjon.
Artikkel fra www.firmabil.no
URL: