Jaguar S-Type R
PRØVEKJØRT: S-Type R er rå kraft i sober innpakning. 395 hk og 0 til 100 på 5,6 sekunder er imponerende nok, men det var kjøreopplevelsen som trollbandt redaktøren. Først publisert i BIL 5 - 2002. I fjellene nord for Barcelona er det svinger, det er mange av dem og de kommer tett, akkurat passe tett til at Jaguaren får strukket ut og vist hva den duger til. Dette er ingen bil for hårnåler, dette er en bil for de lange svingene. En bil som det er lett og trives med når asfalten ligger der slett og innbydende med åpne oversiktlige S-kombinasjoner. Det er 1,8 tonn bil som loses over Catalonske fjellpass, og det hviner i kompressoren når gassen legges mot gulvmatta og vi løftes fram på en bølge av rå kraft, en bølge som føles uendelig. Når svingen åpner og jeg har sikt til neste sving, legger jeg pedalen i bånn. Andregearet tar raskt slutt, ZF-kassen legger silkemykt inn tredje og løftet fortsetter, fjerde – bølgen fortsetter å rulle og det virker som kraften aldri tar slutt. Neste sving kommer brutalt fort og jeg hiver meg på bremsene. De kraftige Brembo-kalipperne klemmer rundt 365 mm skiver så det river i kroppen, samtidig legger jeg inn andregearet. Jaguarfølelsen De ekstremt brede bakdekkene sørger for utrolig veigrep, og ut av svingen er grepet betryggende. Stabilitetskontrollen er så vidt inne og gir seg til kjenne, men drar ikke ned momentet og 541 Nm kan utnyttes Når en bruker denne motoren maksimalt er dette en av de råeste sedanene på markedet, og med kjøreegenskaper som utfordrer mange biler med vesentlig mer sportslig karakter. Samtidig byr den på et komfortnivå som du normalt bare forventer i luksuslimoer og karakteren er ikke til å ta feil av – dette er britisk bil på sitt beste. Dette er Jaguars top-of-the-line modell når det gjelder effekt. 395 hk gir V-åtteren med kompressor og dreiemomentet som er på topp med 541 Nm ved 3500 o/min gir trekkraft i alle situasjoner. 4,2-literen er en videreutvikling av 4-literen med kompressor som brukes i XKR og XJR. 5 prosent høyere turtall på kompressoren, det økte sylindervolumet og fintuning av motorstyringen har gitt en effektøkning på 32 hk i forhold til 4-literen. Automatgear er standard og sekstrinnskassen fra ZF er en nytelse.Den sjalter kvikt og mykt, men S-Type R fortjener sjalting ved rattet, det blir litt gammelmodig å bruke stikka for manuelle gearskift. Jeg opplever det dessuten som en ulempe at den sjalter ned ved kickdown selv om du har valgt gear manuelt, det hadde vært mer naturlig at automaten på eget initiativ sjalter opp når motoren går tom for pust, det gjør den derimot ikke. S-Type R har et mer sportslig utstyrsnivå enn standard S-Type 4.2. Blant annet har den kraftigere hjulutrustning, kraftigere bremser og Jaguars aktive støtdemperkontroll er tunet for en litt mer aggressiv kjørestil. Blant annet strammes støtdemperen bak før de foran i lave hastigheter for å redusere understyringstendensene, mens det i høye hastigheter gjøres omvendt for å øke stabiliteten. Nye hjuloppheng Førerplassen er gjennomtenkt og praktisk, og selv om detaljfinishen ikke er helt på BMW-nivå, er dette et tiltalende interiør. Kjørestillingen er perfekt enten du vil ha litt sportslig karakter eller vektlegger komfort. Og ønsker du det, kan alle S-Type leveres med justerbare pedaler. Jaguar har ikke spart på utstyret i S-Type R, men fortvil ikke – det er fortsatt mulig å utvide utstyrspakken. Et stereoanlegg vil de fleste ha, og et komplett anlegg med 320 Watts forsterker, ti høyttalere og CD-skifter kommer på 11.500 kroner, navigasjonssystemet koster 28.000 kroner, elektrisk justerbare pedaler koster 3.400 kroner. Alt er relativt,men i R-sammenheng er dette små beløp.En S-Type R med nevnte utstyr koster 1.311.300 kroner. Hadde jeg et par millioner som truet med å svi hull i bukselomma, hadde jeg kjøpt en tvert. JAGUAR S-Type R: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |