[]
[] [firmabil.no] []

AUDI RS6


Kjell Magne Aalbergsjø



PRØVEKJØRT: Audi viste med RS4 at de kan bygge sportsbiler i hverdagsklær. Med RS6 utfordrer de nok en gang de rendyrkede sportsbilene.

Først publisert i BIL 7 - 2002.

For å ha sagt det med en gang – dette er et imponerende stykke stasjonsvogn. Med V-åtterens 450 hk er RS6 Avant på nivå med de raskeste sportsbilene og matcher Porsche 911 Turbo tiptronic når det gjelder akselerasjon. 17,8 sekunder fra stillestående til 200 km/t og 4,7 sekunder til 100 km/t med automatgear er rått. Audi har på politisk korrekt manér strupet RS6s toppfart ved 250 km/t, men det er mer å hente. Selv ved 200 km/t får du kickdown når du legger gasspedalen mot gulvet, og kreftene i de hastigheter som er aktuelle her hjemme tar pusten fra deg hvis du ikke er forberedt.

For å lokke ut de 450 hestene bruker Audi to turboer med hver sin ladeluftkjøler, variable ventiltider for innsugningsventilene, fem ventiler pr sylinder, 9,8:1 kompresjon og 4,2 liter sylindervolum. Det hele er kombinert med en femtrinns automatkasse med manuell sjalting på rattet, og RS6 har selvfølgelig firehjulsdrift og elektroniske hjelpemidler som ABS, EBD og ESP i
tillegg til DRC.

Avansert dempersystem
DRC står for Dynamic Ride Control og sørger for at RS6 krenger minst mulig ved at støtdemperne som har yttersving strammes opp. Dette gjøres ved at støtdemperne som er diagonalt plassert overfor hverandre er forbundet med et oljerør og en pumpe plassert ved bakakselen. Systemet hindrer krenging i svinger, men stabiliserer også bilen under kraftig oppbremsing og akselerasjon.

DRC virker overbevisende, og en kvikk tur fra Quattro GmbH i Neckarsulm som produserer RS6, avslørte at denne bilen er kompetent både når det gjelder motorytelser og kjøreegenskaper. Til tross for litt uvøren og røff behandling på våt vei grep ESP aldri inn, noe firehjulsdriften selvsagt skal ha mye av æren for. Når 450 hk og 560 Nm skal ned i asfalten er det gunstig å kunne fordele det hele på fire hjul i stedet for to. På svingete vei og i brå unnamanøvre er RS6 imponerende stabil. Den er lettkjørt og styringen er perfekt balansert, kjøremessig er dette så nærme sportsbil som du kan komme. Stasjonsvognfølelsen får du bare når du titter i speilet og ser at du har et hav av plass bak deg.

Flytende skiver
Bremsesystemet er kraftig forsterket og i likhet med RS4 har RS6 også “flytende” bremseskiver. Bremseskivene er festet til aluminiumnavet med pinner og kan beveges seg fritt sideveis. Denne løsningen gir mindre sjanse for at skivene skal “slå seg” under ekstrem bruk. Foran brukes kalippere med åtte stempler og skive med 365 mm diameter. Mens det bak brukes skiver med 335 mm diameter og kalippere med et stempel. Effekten er fantastisk, når du kaster ut ankeret her skrubber det skikkelig, samtidig er bremsefølelsen nydelig.

RS6 leveres bare med femtrinns automatkasse med tiptronic, og jeg må innrømme at jeg ikke et øyeblikk savner manuelt gearskift. Tiptronic med sekvensiell sjalting fra rattet fungerer optimalt, og Audi har nå byttet ut knappene på rattet med små spaker på forsiden av rattet. Trekker du i høyre spak sjalter du til et høyere gear, mens du med venstre spak sjalter til et lavere. Gearskiftene går kjapt og smidig, og med sport-innstillingen inne holder gearkassen V-åtteren i ånde slik at effektregisteret utnyttes fullt ut.

Rå effektkurve
I likhet med V-sekseren i RS4 har også RS6s V-åtter en effektkurve som er flat over et bredt turtallsregister.Fra 5700 til 6400 o/min ligger kurven flatt på 460 hk, mens dreiemomentkurven ligger flatt på 560 Nm fra 1950 til 5600 o/min. Du er aldri i beit for kraft, enten det er brutal trekkraft du ønsker eller du jakter på maks akselerasjonseffekt. V-åtteren er alltid parat til å levere og får god hjelp av automatkassen. Skal du utnytte det manuelle gearvalget fullt ut, må du bruke det aktivt slik at du får synkronisert gearvalgene.

Når det klaffer er dette en perfekt kombinasjon – det er en god følelse når gearvalget inn i svingen treffer – hastigheten er perfekt uten at jeg har rørt bremsepedalen – og jeg kan gi elektronikken beskjed om full fart ut av svingen. Følelsen når 560 Nm og godt over 400 hester skyver på er berusende. Det skal det være, Audi har tatt mål av seg til å utfordre både Porsche, Ferrari, BMW og Mercedes’ AMGer, dette er sportauto pur!

Interiøret er staset opp med Recaro skinnseter med RS6-emblem i ryggen, karbondekor på dashbord og dører, men ellers er det lite som skiller RS6 fra en påkostet A6. Plassforholdene er akkurat som i A6 og med andre ord svært gode, bilens prestasjoner tatt i betraktning.

RS6 blir sluttmontert ved Quattro GmbH i Neckarsulm. De blir montert ved A6-fabrikken, men etter som det tar lengre tid å montere en RS6 enn en vanlig A6 er det noen deler som mangler, men alle RS6 som kommer til Quattro GmbH er kjøreklare. Her går de gjennom 23 stasjoner som hver tar 25 minutter. Foruten montering av støtfangere, spoilere, sideskjørt, ladeluftkjølere, ferdigstillelse av motoren og det elektriske anlegget og montering av DRC, gjennomgår alle RS6 en grundig kvalitetskontroll som avsluttes med en testkjøring på landevei.

V-åtterne kommer fra Cosworth Technology i Wellingborough og ved Quattro GmbH blir de klargjort for montering, men monteringen i bilen skjer ved produksjonslinjen ved A6-fabrikken.

20 RS6 per dag
RS6 er den andre produksjonsmodellen som ruller ut fra Quattro GmbH. Den første var RS4 som de produserte 6030 eksemplar av fra juni 2000 til produksjonen ble stoppet i juli i fjor. Fabrikken har kapasitet til å
produsere 20 RS6 pr dag ved normal drift, men ved å sette inn et tredje skift kan kapasiteten øke til 35 biler pr døgn. I tillegg ruller fem skreddersydde Audi ut fra Quattro GmbH hver dag, det kan være alt fra A8 til A2 med spesialinnredning.

Lanseringen av RS6 er en frekk gest til produsenter som Porsche og Ferrari, men det skal mer til enn kjøreegenskaper og topp prestasjoner for å skape en sportsbil, og selv om RS6 matcher de rendyrkede sportskupéene handler det om en stasjonsvogn – en fantastisk rask og kompetent en riktig nok. For ordens skyld – RS6 leveres også som sedan og er 24.000 kroner billigere enn RS6 Avant.

AUDI RS6 Avant:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fem ventiler pr sylinder, variable ventiltider og to turboer med ladeluftkjølere. Kompresjon: 9,8:1. Sylindervolum: 4172 ccm. Boring og slaglengde: 84,5 x 93 mm. Effekt: 331 kW (450 hk) v/5700 - 6400 o/min. Dreiemoment: 560 Nm v/1950 - 5600 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 255/40ZR18.
Mål: Lengde: 485,2 cm. Bredde: 185,0 cm. Høyde: 145,2 cm. Akselavstand: 275,9 cm. Sporvidde f/b: 157,8/158,7 cm. Egenvekt: 1865 kg.
Bagasjerom: 455 liter.
Tankvolum: 82 liter.
Aks. 0 - 100: 4,7 sek
Toppfart:  250 km/t
Forbruk by:  2,18 l/mil
Forbruk landevei: 1,04 l/mil
Forbruk snitt: 1,46 l/mil
CO2-utslipp:  350 g/km
Pris:  kr 1.492.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: