[]
[] [firmabil.no] []

Helios er navnet


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Forleden fortalte jeg at ASC, som enten betyr American Sunroof Company, eller American Speciality Car, viste en fire-dørs cabriolet i Detroit. Men det er mer ved den historien. For eksempel at bilen het Helios.

Helios er selvfølgelig et glimrende navn på en bil som slipper lyset inn fra alle kanter. Du vet ikke hvem Helios var? Da har du ikke lest mine betraktninger om VW Phaeton. Jeg tror ingen bilside i hele verden har gått så grundig inn på botanikk, Shakespeare og gresk mytologi i samme åndedrett. Du kan reparere den mangelen ved å klikke HER og HER.

Nå er det ikke bare det at jeg glemte at den avtakete Chrysler 300C faktisk hadde et navn. Og det er ikke bare det at ASC har patentert et nytt foldet-tak konsept, der taket bretter seg innover på vei ned og knytter seg sammen i en meget mer kompakt pakke enn det som ellers hadde vært mulig med et tak som er nesten 2 meter langt. Xpanse, heter systemet.

Samtidig forteller ASC at karosseriet, selv med taket nede er minst like stivt som Lexus SC 430. Og hadde de stoppet der, hadde det vært greit, men de måtte selvfølgelig legge til ”eller Mercedes  CLK…” Kanskje ikke så lurt å antyde at primitiv amerikansk chopping leverer like gode resultater som tysk høynivå-engineering, når de forsøker å selge seg til Daimlerchrysler.

Men ASC, og nå hadde de åpenbart tatt på seg American Speciality Cars-hatten, viste flere biler også. Sin Dearborn Deuce Convertible for eksempel. Dette er en moderne replica av en gammel hot rod, basert på en 1932 Ford, opprinnelig en coupé, men her med cabriolet-tak.  ASC har produsert denne siden i fjor sommer og allerede nå er 250 stykker solgt, gjennom Hot Rod & Horsepower LLC i Branford, Conn.  Moderne spesifikasjoner hele veien, 320 hesters kompressormatet 4,6-liter med alle 8 sylinderne og 5-trinns Tremec.

Tre andre gjenstander på den lille standen ble kalt konsepter, men ting tyder på at også disse ligger i løypa for ASCs nye virksomhet: bygger av eksklusive serier. 

Den første var en ganske enkel, men effektiv, spesialutgave av Toyota Solara. 18 tommers hjul og et spesielt stofftak utenpå ståltaket er nok til at man forstår at her feires 20 års fruktbart samarbeid mellom Toyota og ASC.

Den andre er i mye større grad en bad ass. Utrolig nok er denne også døpt Stinger, akkurat som Dunlops drømmebil, men denne er i full tre-de. Det er en Pontiac GTO som er custom-rigget. Scoops og ny front og hekk, kompressor på V8motoren og et Ram system for innsugningen gir innrykk av muskler og fart. Bremsene gir inntrykk av kjempemuskler og ikke fart. ”Store nok til å stoppe tiden,” sa Marques McCammon, ASCs sjef for produktplanlegging.

Den siste bilen der, en SSR Diamondback, var basert på Chevrolets SSR, pickup’en med det nedfellbare ståltaket som ASC hjalp til med å utvikle og fremdeles bygger store deler av – en bil som for øvrig selger skuffende elendig. Her var bilen bygget om til en fast-tak coupé, der lokket var bygget av et nytt kullfiberbasert materiale utviklet av ASC. Men det var bare halve historien, for under panseret lå en V8 motor, også den kompressormatet, med 500 hk. Det burde være nok til å få flyttet den fort ut av de overfylte SSR-lagrene.

Jommen godt ASC (og Saleen) finnes. Det er de eneste utstillerne i Detroit som har med seg en fjern lukt av California og virkelig viser hotte rodder.

Du finner fine bilder av disse modellene i vår forrige omtale.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: