[]
[] [firmabil.no] []

Mye nytt i F1-leiren


Terje Ringen - BilNorge.no



Ferrari har inngått avtale om en forlengelse av Concorde-avtalen mens Jordan har fått en russisk investor. Professor Sid Watkins pensjonerer seg som F1-lege, men får nye oppgaver i Paris.

Det er fortsatt en drøy måned til årets F1-sesong starter, men forberedelsene er i full gang. Ferrari har lenge vært på kant med de andre teamene med hensyn til selvpålagte begrensninger i testing for å redusere de skyhøye budsjettene i sporten. I tillegg har de sammen med de andre store teamene arbeidet for en alternativ serie eid av teamene selv hvor de astronomiske TV-inntektene pløyes tilbake til teamene i stedet for å havne på kontoen til F1-tsar Bernie Ecclestone.

Like før helgen tok imidlertid saken en uventet dreining da Ferrari signerte en ny avtale med FIA og Bernie Ecclestone for perioden 2008 til 2012. Dermed smiler både Bernie Ecclestone og FIA-sjef Max Mosley fra øre til øre mens utbryter-teamene har mindre muligheter for å lykkes med å etablere en rivaliserende serie.

 

Gammel F1-doktor i ny stilling
Professor Sid Watkins har vært F1-legen i 26 år. Nå skal imidlertid den aldrende professoren over i en ny funksjon som president for nyopprettede FIA Institute for Motor Sport Safety med hovedkontor i Paris. Watkins rolle under F1-løpene overtas av professor Gary Hartstein som har vært Watkins assistent siden 1997.

 

Jordan til Russland
Eddie Jordan har fått sårt tiltrengt frisk kapital ved å selge en del av aksjene i sitt selskap til russiskfødte Alex Shnaider og hans selskap Midland Group. Detaljene i avtalen er ikke offentliggjort, men teamet skal drives videre som Jordan Grand Prix mens bilene får betegnelsen Jordan Toyota EJ15 inneværende år.

Fra 2006-sesongen skal Midland ta over samtlige aksjer i selskapet, og da vil de trolig bygge en helt ny bil i samarbeid med italienske Dallara som er en anerkjent fabrikk for formelbiler i de lavere kategorier. Dallara bygger også chassisene til den nye GP2-serien som skal kjøres parallelt med F1 i 12 av rundene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: