Mercedes-Benz C 32 AMG
PRØVEKJØRT: Aldri tidligere har Mercedes vært så offensivt sportslige. Med C 32 AMG entrer de et marked hvor BMW M3 og Audi RS4 har rådd grunnen. Først publisert i BIL 5 - 2001. Veien ut til Cabo de Roca, fastlandseuropas vestligste punkt, slynger seg elegant og innbydende i åssiden. De brede dekkene ruller stille på den slette asfalten, men lyden endrer seg raskt og brutalt hver gang vi passerer et område med istykkerkjørt og grov asfalt. Det er ikke lett å dempe lyden av 40- og 45-profil dekk, og jeg har for lengst innsett at dette er en rimelig pris på betale – veigrepet og kjørefølelsen disse dekkene gir er nemlig mer enn nok til å forsvare ulempene. V-sekseren jobber uanstrengt i den slake stigningen, og akselerasjonen ut av svingene er jevn men kraftfull, og akkompagnert av en eksoslyd jeg for lengst hadde mistet troen på at jeg skulle oppleve i noen ny bil igjen. Mercedes har greid det, greid å hente frem lyden som avslører at dette ikke er en snill 3,2-liters V-sekser. Jo da, det finnes sportsbiler som kan matche Mercedesens potente lydbilde, men dette er en stasjonsvogn, en familiebil med førsteklasses komfort og luksuriøs innredning, eller er det? Sportsbil Skyvet ut av svingen er voldsomt, som det skal være i en bil som skal gjøre unna 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder, samtidig er den så snill mot veien og det føles som om vi flyr over den korte sletten mot neste sving. Automatkassen sjalter automatisk ned når jeg bremser, og jeg har riktig gear for å holde trykket gjennom svingen og fullt skyv ut på neste rettstrekning. Førsteklasses automat Når du kjører i automatinnstilling vil gearkassen styre sjaltemønsteret tilpasset din kjørestil, og ved sportslig kjøring vil gearskiftene skje inntil 35% raskere enn normalt. Dette er den beste automatkassen jeg har kjørt så langt, den tar i skikkelig også ved start fra stillestående og henter ut alt V-sekseren kan by på. Kompressoren fra japanske IHI er nøkkelen til det voldsomme dreiemomentet. Den er beltedreven og plassert mellom sylinderrekkene. Når motoren har 6200 o/min har, kompressoren 20.700 o/min og pumper 1200 kg luft pr time. Ladetrykket ligger på 1 bar. For å tåle de store belastningene og utnytte kompressoren, er motoren utstyrt med ny veivaksel, nye veivstaker, stempler som tåler 90 bar trykk, oljepumpe med 70% større kapasitet enn den originale, nye lette kamaksler, hardere ventilfjærer og en balanseaksel som er tilpasset motorens sportslige karakter. Akselerasjonsvillig Innpakningen er det ikke noe å utsette på og både som stasjonsvogn og sedan fremstår C 32 AMG som potente maskiner. Foruten de kraftige hjulene, avslører 345 mm bremseskiver at dette er noe mer enn en karosseristylet C-Klasse T. Den dype spoileren på støtfangeren foran, sideskjørtene og de to ovale eksosrørene avslører AMG-versjonene av C-Klasse. Utstyrsnivået ellers er det ikke noe i veien med, og det ikke mange sportsbiler som har varekurv som standard. Skulle jeg sette fingeren på noe, må det være at 62-liters bensintank sånn umiddelbart virker litt snaut. MERCEDES-BENZ C 32 AMG T: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |