Toyotas Europa-offensiv
Når Toyota sier at de skal bli verdens største, også i volum, da setter folk seg rett i stolene sine og lytter. Når Toyota nå sier at de skal øke Europa-salget med 30% på den neste fem årene, er det heller ingen i bransjen som tør å la dette gå hus forbi. Det var under en fagkonferanse i ved høyskolen i Gelsenkirchen at Toshiharu Takasu, en av Toyota-sjefene, fortalte 750 fagkollegaer at de skal øke Europa-salget fra dagens nivå - 914.000 i fjor, til 1,2 millioner biler. Og det skal skje innen 2010. Tyskland kommer til å være en vesentlig avtaker av dette mersalget. Det er allerede to uker siden den tyske Toyota-sjefen kunne fortelle at der skulle salget opp fra fjorårets rekord på 127.000 biler, til rundt. 200.000. Professor Ferdinand Dudenhöffer, som leder det bilfaglige instituttet ved høyskolen, var blant de mange som mente at Toyota har de beste forutsetninger for å nå målet sitt. Ikke minst fordi konsernet har vist en fabelaktig evne til å opprette rasjonelle produksjons-steder omtrent midt i markedene sine. Men det var forresten også ganske mange som antydet at Toyota vanskelig kunne nå disse målene uten at det var de - og ikke GM - som gikk inn og overtok Fiat. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |