[]
[] [firmabil.no] []

BIL øker forspranget





Nå er Ukepressens opplagstall for 2004 offentliggjort. De bekrefter at bladet BIL øker forspranget og trygger lederposisjonen ytterligere.

La oss først slå fast at medlemsforlagene i Norsk Ukepresse solgte flere enn 95 millioner blader i fjor. Men den fremgangen dette representerer, ca. 1,4 millioner blader, skyldes i første omgang nye titler som er med på statistikken for første gang.

Hos de etablerte bladene er det ikke mange som kan vise fremgang, blant de ti som troner øverst på listen er det faktisk bare to titler som har et pluss foran salgstallene.

Det gjør det enda hyggeligere å slå fast at BIL har økt sitt kontrollerte opplag fra 55.351 til 56.383 pr. utgave –det vil si med nesten 2 prosent. Fra tidligere finnes det lesertall som også bekrefter BILs tetposisjon blant bilbladene, og både utgiver og redaksjon er selvfølgelig meget fornøyd med denne fremgangen.

Utviklingen har skjedd i et marked med masse støy, men der vi har sett blader nedlagt og nye blader kjempe seg inn i trange nisjer har Norges eldste bilblad fortsatt sin støe kurs fremover. Den nærmeste kollegaen på denne listen, Autofil som utgis av Se og Hørforlaget, er ført opp med et opplag på 46.811 – det er en tilbakegang på 6.803 eksemplarer pr. utgave, eller 12,7%. Auto Motor og Sport, utgitt av Hjemmet Mortensen (som kjøpte abonnentlisten fra nedlagte Drive) er med på oversikten for første gang, med et opplag på 17.547 eksemplarer pr. utgave. Vi Menn Bil, også Hjemmet Mortensen, kunne på den forrige listen vise til en fremgang fra 4.993 til 5.918 eksemplarer. Men på årets liste er de overhodet ikke med.

Det er derimot ikke noe som tyder på at BIL kommer til å endre den linjen som har holdt bladet på topp i sitt segment. Og som har vært med på å gjøre BilForlaget til den mest effektive formidleren av informasjon om alle elementer ved bil og bilbransje.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: