[]
[] [firmabil.no] []

Lov å bruke hodet - eller straff som fortjent?


Torstein Magelssen - redaktør



Det har de siste dagene pågått en diskusjon om hvorvidt det er sammenheng mellom det nye nivået på forelegg for trafikkforseelser, opp mot kriminalitet som blind vold etc.

Vi her i denne spalten har flere ganger kritisert myndighetene for ikke å bruke hodet. Vi synes det overreageres på enkelte fillesaker, mens viktigere saker ikke blir kontrollert.

La oss ta et eksempel. Når en utenlandsk lastebilsjåfør står og fyller 800 liter avgiftsfri diesel, og med det snyter staten for penger og utkonkurrerer norske kolleger, da har ikke kontrollmyndigheten tid til å rykke ut. Kontrollmyndighet i den sammenheng var Tollvesenet.

Er det noen logikk i at en som umotivert slår ned en annen i taxi-kø lørdags natta blir ilagt et forelegg på 3500 kroner dagen etter, mens en som glemmer et dokument får 5000 kroner i bot?

Og det er her jeg tenker litt på det å bruke hodet! Vi har selv opplevd å bli stoppet i forbindelse med en prøvekjøring av en turbuss med prøveskilt. Vi hadde glemt kjøreseddelen til prøveskiltene og fikk en representant fra bussleverandøren til å komme med dokumentet til kontrollplassen. Men det ble ikke godtatt av kontrollantene, prøveskiltene ble inndratt og nye skilt måtte fremskaffes. Vi forsøkte overhode ikke å lure myndighetene – dette var en ren forglemmelse! Men forholdet var altså så graverende at prøveskiltene måtte inndras. Hva har dette med trafikksikkerhet å gjøre?

Vi kjenner et bunn solid firma med en dønn ærlig og seriøs leder som opplevde det at kontrollører heller anmelder enn bruker hodet, i en fillesak. Firmaet er Gausdal Landhandleri AS og lederen er Torbjørn Seielstad.

Firmaet, som har 26 lastebiler i trafikk med bygningsvarer over hele østlandsområdet og tilsvarende antall løyver, leide en kassebil for transport av utstillingsmateriale fra Gausdal til Hellerudsletta. De fant en kassebil mer hensiktsmessig og leide derfor en istedenfor å sende utstyret med en av sine egne åpne lastebiler.

Underveis var det kontroll og sjåføren skulle legge frem dokumenter. Da oppdaget han at egenerklæringen manglet. Dokumentet lå igjen på transportkontoret. Her kunne kontrolløren sett at han hadde med et stort firma å gjøre, som sikkert ikke var ute for å svindle noen. Men her var det ingen bønn, forholdet ble anmeldt!

– Politimesteren i Gudbrandsdal fikk en svært alvorlig sak å etterforske, saken ble oversendt nærmeste lensmannskontor, Gausdal, som er nabo og leier lokaler av oss. De foretok avhør og sendte rapport til Politimesteren hvor en politiadvokat ble satt til jobben. Han var selvfølgelig snill mot oss, i forhold til overtredelsen, slik at vi fikk “bare” 5000,– kroner i bot.

Det skriver innehaver av firmaet, Torbjørn Seielstad, til oss. Han påpeker at de selvsagt betalte denne omgående, “siden vi bare hadde vært dumme og gjort noe som kunne resultert i noen forferdelige greier”.
Seielstad er ikke kranglete, men vi forstår hans bakgrunn til å fortelle oss om saken: Kanskje noen der ute kan reagere slik at man slipper slike reaksjoner overfor folk som bare har glemt noe, i fremtiden?
Seielstad kan fortelle at han har sjekket med politimyndighetene om hva det ville kostet å ha glemt førerkort eller vognkort? 500 kroner var svaret.

– Her får altså vi 10 ganger så høyt forelegg for å ha glemt et dokument som etter vår mening ikke kan være så viktig?
Undertegnede redaktør minnes en sak med en som ble tatt med en liten Mercedes 808 med en langt lengre lastebil på planet. Bilen var så baktung at han nesten ikke hadde framhjula på bakken. Han kjørte altså en meget trafikkfarlig tung bil, som lett ville kunne steilet og endt opp i motsatt kjørefelt og drept noen.
Sjåføren av det livsfarlige kjøretøyet fikk 6000 kroner i bot, nektet og fikk det hele redusert til 4500,– kroner!

– Forstå det den som kan, Norge er et “rart” land på mange måter, mener nå vi.
Vi har ikke vondt for å være enig med ham. La oss håpe at noen i sentral posisjon går ut og ber kontrollanter om å bruke hodet!

Kjør forsiktig, med eller uten dokumenter!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: