[]
[] [firmabil.no] []

Shelby Cobra Series CSX4000


Harvey Schwarz



PRØVEKJØRT: Shelby Cobra lyder forlokkende i de fleste bilentusiasters ører og få biler er så mye kopiert. Nå har Carroll Shelby igjen begynt å bygge Cobra. Det måtte bare bli rått.

Først publisert i BIL 1 - 1999.

Nevn Dick Guldstrand og Carroll Shelby i samme setning og du snakker om ca 100 års suksessrik erfaring innen racing og som bilkonstruktører. De to legendene jobber fortsatt med biler. Dick Guldstrand driver med stor suksess «Guldstrand Engineering shop» i Culver Citys originale Thunder Ally, hvor han reparerer, bygger om og trimmer Corvetter og Camaroer samt tilpasser racerbiler til kunder med spesielle ønsker.

Carroll Shelby jobber også fulltid i sin nye 100.000 kvadratmeter store «Las Vegas Motor Speedway manufacturing» hvor han bygger ny sportsbil, Shelby Series I. Han re-introduserer også sin originale 1965 427 S/C Cobra CSX3000 under betegnelsen CSX4000, en bil som er oppdatert med moderne komponenter, og er mer slitesterk og enklere og rimeligere å vedlikeholde enn originalen. I Shelby Cobra CSX4000 finner du alle detaljene fra 60-tallets CSX3000. Prisen for Shelby Cobra CSX4000 begynner på 540.000 kroner, mens toppmodellen, en COMP 427, vil koste deg i overkant av en million kroner.

Fem pr måned
– I 20 år har jeg stått og sett på at andre lager dårlige kopier av Cobraen min. Jeg synes folk heller burde kjøpe den originale Cobra, laget av den «originale» produsenten, Shelby American, svarer Carroll Shelby når jeg spør hvorfor han nå re-introduserer Cobraen. – Vi kan produsere minimum fem biler pr måned og vi har allerede ordrer på 100 nye Cobra CSX4000.

Chassiset har de samme komputerdesignede racingopphengene som originalen, men med moderne og bedre materialer i differensialhuset og støttearmene er kvaliteten forbedret. Rammen er forsterket ved å øke tykkelsen på rørveggene og selve cockpiten er forsterket med flere og kraftigere rammerør.

Disse endringene har gitt betydelig bedre stivhet og sikkerhet uten å ofre noe når det gjelder ytelser. Levert av Shelby American inc. som et rullende karosseri, kommer CSX4000 med lakkert ramme og hjulopphengene ferdig montert. Karosseriet er også montert og dører, panser og bagasjeromlokk er på plass.

Interiøret er i samme stil som på 60-tallet med et 16-tommers treratt (gateversjonen) og ekte Smiths instrumenter med et 180 mph speedometer med speilvendt skala og en 8.000 o/min turteller samt målere for oljetrykk, oljetemperatur, bensintrykk og vanntemperatur og et amperemeter, alt til forveksling likt det du finner i originalene fra 60-tallet.

Både for- og bakhjulsoppheng er i store trekk som før, men nye materialer har blant annet redusert vekten og økt presisjonen. Bremsesystemet består av ventilerte skiver med 29,2 cm diameter foran og bak og med kalippere med 2 stempler. Differensialen har differensialbrems og er en Shelby-versjon i aluminium.

Stort motorprogram
Du kan bestille CSX4000 som gateversjon med 16 tommers tre ratt, parkeringsbrems, blinklys, teppe, full-size frontrute og eksosanlegg med støydempere eller som en fullblods racer.

Uansett hva du velger, har du mange motoralternativ å velge blant, for eksempel en Ford 302 FEI V8 med 300 hk kombinert med en femtrinns gearkasse, en Ford 351 Cleveland V8 med 425 hk og Richmond femtrinns gearkasse, en Ford 351 Windsor V8 med 425 hk og Richmond 5-trinns gearkasse, en Ford 428 V8 med 450 hk og Top Loader firetrinns gearkasse, en Ford 427 Center-Oiler V8 med 475 hk og Top Loader firetrinns gearkasse eller med en Ford Aluminium 427 Side-Oiler V8 med Top Loader 4-trinns gearkasse som du finner i COMP 427 CSX4000 Shelby Cobra. Bare 22 COMP 427 vil bli produsert.

COMP 427
En COMP 427 blir levert med en aluminiums Shelby 427 motor med drøyt 500 hk for gateversjonen og med godt over 700 hk for racingutgaven. Hver motor er balansert og optimalisert og med en fireports forgasser, MSD electronikk og Tremack TKO 5-speed gearkasse. Du kan også få den med en Ford NASCAR roadracing top loader gearkasse. Et tørrsump smøresystem er standard på både gate- og racingversjonen. Rammen er forsterket, men i utgangspunktet den samme som for alle CSX4000-biler. Hovedrammen er laget av 100 mm diameter rør med 3 mm godstykkelse, til sammenligning hadde CSX2000 rør med 2,4 mm godttykkelse.

COMP 427 har glassfiberkarosseri, mens panser, dører, bagasjeromdeksel og innvendige paneler produseres i aluminium.

COMP 427 racing har en «Daytone» kupéinnredning med bøttesete på førersiden, mens det på passasjersiden er montert et standardsete, alt trukket med vinyl. I gateversjonen er setene skinntrukket og 4-punkts seler er standard. Racingversjonen leveres med racingstriper, mens gateversjonen kan leveres med eller uten striper eller lakkert etter kundens ønsker. COMP 427 i racingversjon koster ca 960.000 kroner, mens gateversjonen ligger på ca drøyt millionen, avhengig av hvor stor grad av skreddersøm du ønsker.

Er du på jakt etter det optimale racingverktøyet, er dette kanskje noe å tenke på. Med drøyt 700 hk er det ikke noe å utsette på akselerasjon og trekkraft heller. 0 til 97 km/t går unna på 3,7 sekunder, mens toppfarten ligger i området 280 km/t.

Er du interessert kan du jo kontakte Finish Line Motorsports, Las Vegas, Nevada på tlf 702-643-7994, eller Newport Shelby Cobras`s Newportbeach, California på tlf 714-851-6320.

Shelby Cobra CSX4000 COMP 427:
Motor: Aluminium 7-liters V-åtter. Effekt: 700+ hk i racingversjonen og 500+ hk i gateversjonen.
Akselerasjon: 0 til 97 km/t: 3,7 sekunder.
Toppfart: 280 km/t.
Lengde: 396,2 cm.
Bredde: 182,9 cm.
Akselavstand: 228,6 cm.
Sporvidde: 142,2/147,3 cm.
Vekt: 1.135 kg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: