Potent Astra fra OPC
Vi skal snart prøvekjøre Astra GTC, men denne kommer vi neppe i nærheten da. I Geneve skal Opel debutere sin OPC-versjon, god for 240hk. OPC står for Opel Performance Center, og de henter vanlige biler fra samlebåndet i Rüsselsheim for å lage sine heftige spesialversjoner. Denne er utstyrt med en 2,0-liters turbomotor som er blåst opp til å yte 240hk. Maks dreiemoment er 320Nm, noe som gir godt skyv ved lave turtall. En sekstrinns gearkasse leverer kreftene til forhjulene, og 0 til 100 går unna på under seks sekunder mens potensiell toppfart er i overkant av 240km/t. Flere på gang Den 2-liters turbomotoren som normalt yter 200hk, har fått økte krefter gjennom optimalisering av innsugnings- og eksosmanifolden samt bruk av dyrere materialer i en del utsatte komponenter. Kreftene er matchet med Opels IDSPlus som sørger for best mulig dynamikk gjennom elektronisk styring av dempere og styring. 18-tommere med 225/45 R18 dekk er standard, men om ønskelig kan den også spesifiseres med 19-tommere og 235/35 R19, neppe særlig komfortabel på røft underlag. Internt ventilerte skiver er montert på alle hjul med calipere lakkert i OPC-blått og skiver i diameter 321mm foran og 278mm bak. Viktige detaljer Recaro har levert sportsstolene som kan leveres i stoff/skinn eller rent skinn. En spesiell gearkule, instrumenter med sorte tall rammet inn av forkrommede lister og detaljer i rustfritt stål i dørene, er med på å fremheve sportsbilfølelsen. Alt med godt synlige OPC-logoer. I begynnelsen av mars skal Astra OPC vises i Geneve, og før den tid skal vi formidle våre førsteinntrykk av Astra GTC som vi snart skal prøvekjøre i Malaga-traktene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |