[]
[] [firmabil.no] []

2000 Chevrolet Impala LS


Harvey Schwarz



PRØVEKJØRT: Impala, Chevrolets suksessrike flaggskip med et salg på over 13 millioner biler, er tilbake – bedre enn noen gang.

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Den totalt nydesignede Impalaen skal bringe følelsene og gleden tilbake i førersetet til de kundene som ønsker noe mer enn et rent transportmiddel. I løpet av min ukelange test av Impala LS kom ønsket om å bare ta en kjøretur mye oftere enn vanlig. Ikke minst takket være det innbydende, komfortable interiøret som ser ut som det er hentet fra en langt mer kostbar sedan. I USA må du ut med i overkant av $19.000 for basismodellen, mens testbilen, LS, koster $22.925. En fornuftig pris som sammen med velbalanserte kjøreegenskaper skaper en god konkurransekraft for en sporty sedan på det amerikanske markedet.

Kraftigere karosseri
Den står definitivt ut fra mengden av firedørs sedaner. Designen er fullstendig ny fra grunnen, men en del viktige Impala-kjennetegn er tatt med fra historien: runde baklamper og Chevrolet-merket i grillen samt skarpt tegnede eksteriørlinjer, spesielt i bakre del av karosseriet. Vel 500 timer ble brukt i vindtunnelen for å oppnå en såpass lav luftmotstandskoeffisient som 0,31, noe som også bidrar til et meget behagelig lydnivå inne i bilen. Veigrepet sikres av store Goodyear P225/60R16 Eagle-dekk montert på 16x7’’ femekede aluminiumfelger.

En solid, meget stiv og totalt ny-designet karosseristruktur er selve hjertet i den nye Impala. Forbedringene ligger på styrke, levetid, bedre passformer og platefinish. Den kraftige plattformen ga utviklingsteamet som jobbet med fjæringssystemene muligheten til å kombinere og optimalisere kjørekomfort og presise egenskaper under tøff kjøring.

Drivkraften til den nye Impala kommer fra to velprøvde GMmotorer. Basismodellen får en 3,4-liters V6 på 180 hk, mens LS er utstyrt med en 3,8-liters V6 på 200 hk. Om et par år kommer sannsynligvis en sport sedan med V8 på 250 hk. Det vil i så fall bli en snillere versjon av Corvette LS1-motoren. I mellomtiden får vi glede oss over V6erne som er koblet til en velprøvd firetrinns automatkasse.

Seksseter
Seks passasjerer får komfortabelt plass i det rommelige interiøret. «RoomFirst» kalte Chevrolet prosessen for å maksimere plassen inne i karosseriet. Plass ble satt høyt på prioriteringslisten. Komponenter ble omplassert og redesignet for vinne ekstra rom, millimeter for millimeter. For eksempel ble rattstammen og førersetet flyttet mer til venstre for å skape plass til en større midtkonsoll i LSutgaven. De 6-veis elektrisk justerbare forsetene er særdeles komfortable. Førermiljøet er oversiktlig og tiltalende, med tydelige instrumenter og ikke mindre enn 17 ulike varslingsfunksjoner dersom noe skulle svikte. Du får sågar varsel dersom lufttrykket i dekkene faller under grensen.

Med et tiltalende ytre og indre, et vell av tekniske forbedringer og en fornuftig pris, skal Impala forsøke å ta tilbake plassen på bestselgerlisten i USA.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: