[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes Benz CL


Kjell Magne Aalbergsjø



PRØVEKJØRT: Når CLK først skulle ha en storebror, er det vanskelig å finne en bil som passer bedre i den rollen enn CL. Lekker, avansert og komfortabel, denne bilen har alt du kan begjære – nesten …..

Først publisert i BIL 11 - 1999.

Slektskapet til CLK er ikke til å ta feil av. Forfra er det på avstand lett å forveksle en CLK og en CL. Bakfra er det derimot ingen tvil om at dette er en bil på et høyere nivå. Linjene fra S-Klasse er klare, noe som er naturlig. CL er kupéversjonen av Mercedes’ foreløpig mest avanserte limousin. S-Klasse har til nå hatt rollen som toppmodell i Mercedes-programmet, en rolle den nå overlater til CL.

At det er forskjell på gode kjøreegenskaper og sportslige kjøreegenskaper, er det ingen tvil om. Mercedes Benz CL på sommerføre har gode, nesten briljante kjøreegenskaper, men sportslige er de ikke. Modellen er langt i fra å kunne leve opp til den karakteristikken. Det vil AMG helt sikkert rette på.

Nydelig V-tolver
På motorveien langs den franske rivieraen er CL 600en i sitt ess. V-tolveren jobber lydløst og uanstrengt ved 130 km/t, og av og til er det bare seks sylindre som er i drift. Det kan trenges, for seksliteren er raus i sin omgang med bensinen. Med sylinderkutt på halvparten av de tolv sylindrene når motoren jobber lett, holdes forbruket i sjakk og Vtolveren har ingen problemer med å innfri kommende utslippskrav.

Automatkassen svarer kvikt ved gasspådrag, og med litt tilvenning har jeg funnet ut av sjalting slik at det er mulig å få gearskiftene når jeg helst vil ha dem. For å ha full kontroll kan jeg skifte manuelt. Et lett trykk til høyre eller venstre på gearspaken avhengig av om jeg vil sjalte opp eller ned, er nok. Femtrinnskassen sjalter kjapt og mykt, ikke uventet, elektronikken tar seg av hele operasjonen og koordinerer styringen av både motor og gearkasse.

Høyt utstyrsnivå
Den nye CL-generasjonen er mindre enn forgjengeren, men det merker du lite til fra førersetet. Plassforholdene er eksemplariske, og selv om førerplassen er innholdsrik hva utstyr angår, har Mercedes-designerne valgt et enkelt formspråk. Førerplassen er enkel til tross for det høye utstyrsnivået. Instrumenteringen er oversiktlig og enkel med et stort speedometer sentralt plassert. Lysbryteren sitter på dashbordet til venstre for rattet, mens vindusviskere, nær- og fjernlys og blinklys betjenes med den vanlige store hendelen til venstre på rattstammen, enkelt og velkjent, akkurat som i en C 180.

Men der stopper også likheten med den minste C-Klasse modellen. På midtkonsollen finner du skjermen som brukes sammen med navigasjonssystemet, kjørekomputeren, radioen og klimaanlegget. Klimaanlegget har som seg hør og bør i en bil som dette separat temperatur- og luftregulering for fører og passasjer. Elektrisk regulering av førersetet kombinert med hukommelse er ikke uvanlig i eksklusive biler, men i CL er dette også standard på passasjersiden. Hukommelsen kan huske tre innstillinger.

Uten nøkkel
Da jeg startet fra hotellet utenfor Nice fikk jeg ingen nøkkel, bare et kort som jeg puttet i lommen. Dette kortet er «nøkkelen» til CL, hvis du vil, vanlig nøkkel er standard. Kortet har en rekkevidde på ca en meter, og du kan bare gå rett bort til bilen og åpne dørene. Når du forlater bilen trykker du bare på en liten knapp på dørhåndtaket, og låsene er låst til du igjen berører dem.

For å slå på tenningen trykker jeg lett på den blanke knappen på toppen av gearspaken. Holder jeg foten på bremsepedalen når jeg trykker, starter motoren. For å stoppe motoren holder jeg på bremsen mens jeg trykker på knappen. I kortet kan du også legge inn forprogrammering av sete- og rattinnstilling, radio og lignende. Er det flere som har kort til bilen vil dermed hver enkelt kunne komme til ferdig innstilt bil.

Systemet er enkelt og genialt i bruk, og vil garantert også blir vanligere i biler i de lavere prisklasser. Det krever imidlertid at du holder rede på hvor kortet er. Ligger kortet i lomma på jakken som du har lagt igjen i bilen, kan hvem som helst gå inn og starte Mercedesen din.

Automatisk fartsholder er standard, og i CL kan du, som i S-Klasse, også få automatisk avstandsholder. Kjører du med fartsholderen innkoblet vil bilen selv holde riktig avstand til forankjørende. Hvor stor avstand kan du selv velge.

Aktiv fjæring
Motorveien er ingen utfordring for en CL 600. Fartsressursene er overdådige, og V-tolveren med 530 Nm dreiemoment har, til tross for bilens egenvekt på tett oppunder to tonn, ingen problemer i motbakkene. Mer uanstrengt enn dette er det vanskelig å forestille seg at man kan frakte seg selv når man skal kjøre bil.

På de svingete veiene i området ved Grasse avslører CLen at den slett ikke er så sedat som førsteinntrykket tilsier. Det aktive fjæringssystemet ABC (Active Body Control) sørger ikke bare for å redusere krengingen, det kompenserer også for dykking ved bremsing og hindrer at bilen synker ned bak under akselerasjon. Systemet jobber ved hjelp av hydraulikk og styres elektronisk, og med det pr i dag mest avanserte styringsprogrammet for slike systemer. Målet har vært å oppnå så god stabilitet som mulig enten det er i svinger eller ved brå og kraftige oppbremsinger, men uten at det går ut over komforten.

På de til dels smale og svingete veiene i Alpes-Maritime kan ABC-systemet prøves skikkelig, og CL 600 avslører seg som en langt mer sportslig bil enn dimensjonene antyder. Bare den svake styreresponsen drar ned det sportslige inntrykket. Litt bedre styrepresisjon, og CL 600en hadde vært akkurat den sportslige kupéen det linjelekre karosseriet antyder. Veigrep og presisjon i svinger skorter det ikke på, og med noen mil bak rattet venner en seg til å svinge litt tidligere og legge på litt større rattutslag enn en er vant til. Mercedes har litt å lære på området styrerespons.

Sterk V-åtter
Etter en kort kaffepause går turen tilbake til Nice, men nå i en CL 500. Komforten er den samme og utstyret til forveksling likt, men du er ikke like godt isolert fra motoren. Femliters V-åtteren har et mer hørbart lydbilde. Det er ikke en gang sikkert at støynivået er høyere. V-åtteren har bare en bedre og «riktigere» lyd. At den har mindre effekt og dreiemoment, har ingen betydning. Det er nok av begge deler, og 100 kg lavere vekt gjør faktisk at CL 500en føles lettere og hendigere på de smale og svingete veiene.

Mercedes har jobbet ganske iherdig for å senke den nye CLens vekt og har greid å minske vekten for CL 500 med 285 kg og for CL 600 med 355 kg. Dette til tross for høyere utstyrsnivå og forbedret sikkerhet. Bare karosseriet alene er 50 kg lettere selv om det er tatt i bruk sikkerhetsløsninger som veier 39 kg. Mens råkarosseriet er produsert av stål og aluminium, produseres tak, panser, bakskjermer og paneler bak av aluminium, mens dørrammene produseres av magnesium. Forskjermer, støtfangere og bagasjeluke produseres av plast.

Normalt vil kupé-modeller i denne klassen få enormt store dører som vil gjøre at det kan være vanskelig å komme inn og ut av bilen på trange parkeringsplasser. Mercedes har forsøkt å løse dette problemet ved å hengsle dørene slik at de skyves litt forover når de åpnes. Dermed er døråpningen større og forenkler inn- og utstigning. De store dørene gir grei adkomst til baksetet, men plassen der bak er ikke imponerende. Forutsatt at dem som sitter foran ikke er for langbeinte, er det tilstrekkelig plass for to voksne også på langtur.

CL har de karakteristiske fire hovedlyktene fra E-Klasse, men er første serieproduserte bil med Xenon-lykter for både nær- og fjernlys. Et nødlyssystem skal sørge for at ikke alle lys skal bli borte som følge av en feil i dataprogram eller kontrollenheter.

De nydelige kjøreegenskapene til tross; dette er en bil fri for sportslig karakter, først og fremst på grunn av den dårlige styreresponsen. Den trives på motorveien og har fartsressurser så det holder og komforten står i høysete. Lavt støynivå, god fjæringskomfort og god sittekomfort i kombinasjon med et ypperlig lydanlegg og klimaanlegg og nydelige seter gjør dette til en førsteklasses reisemaskin. Og om du er i tvil, finish og kvalitetsinntrykket er førsteklasses. Hva den mangler? Jo, den mangler den sportslige karakteren som ville gjort den til den perfekte «sjåførens bil».

MERCEDES BENZ CL:

 

CL 500 V8

CL 600 V12

Sylindervolum:

4.966 ccm

5.786 ccm

Boring x slag:

97 x 84 mm

84 x 87 mm

Kompresjon:

10:01

10:01

KW(hk)/omdr.:

225(306)/5.600

270(367)/5.500

Nm/omdr.:

460/2.700

530/4.000

Gearkasse:

5A

5A

Dekk:

225/55ZR17

225/55ZR17

Egenvekt:

1.865 kg

1.955 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,5 sek

6,1 sek

Toppfart:

250 km/t

250 km/t

Forbruk by:

1,94 (1,89) l/mil

1,99 l/mil

Forbruk landevei:

0,94 (0,89) l/mil

0,95 l/mil

Forbruk snitt:

1,34 (1.25) l/mil

1,33 l/mil

C02-utslipp:

320 (299) g/km

321 g/km

Priser:

1.640.000,-

2.101.000,-

Lengde: 499,3 cm. Bredde: 185,7 cm. Høyde: 139,8 cm. Akselavstand: 288,5 cm. Sporvidde f/b: 157,7/157,8 cm. Bagasjeromvolum: 450 liter (VDA). Tankvolum: 88 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU. Forbruk med sylinderkutt i ( ).


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: