Saab 9-5
PRØVEKJØRT: Saab 9-5 er ikke utviklet for å sette rekorder. Den skal bare sørge for noe så enkelt som at den svenske fabrikken overlever. Først publisert i BIL 8 - 1997. En ny Saab er en begivenhet. Særlig er den blitt det i det siste, for nå har vi i en fem års tid hørt at dette blir en være-eller-ikke-være modell. Saab, selv med Wallenberg i den ene ryggen og GM i den andre, er ikke akkurat verdens mest finansielt solide bilfabrikk. Gudene vet hvorfor det er slik. Det som er skrekkvisjonen er at produktene er for spesielle, har for mange finesser, er for kostbare å utvikle og bygge. Med andre ord; skal man lykkes, må man være middelmådig og gjennomsnittlig. Heldigvis har ikke denne konklusjonen nådd Trollhättan ennå, for deres nye 9-5 (niende mai???) er verken konvensjonell eller kjedelig. Den sprudler av finesser, har glitrende kjøreegenskaper, en komfort som mange kan misunne den og ser ut som en moderne Saab. GM-plattform Ved en introduksjon der man kjører kanskje 15 mil, er det imidlertid ikke først og fremst hestekrefter og millimeter som opptar en mest, men elementer som geniale solskjermer som holder solen unna øynene selv på veier som stadig svinger 180 grader. Det er ventilerte stoler. Det er å oppdage at askebeger igjen er blitt standard etter forsøket på det motsatte med 900. Det er å oppdage at man stadig kjører mot turtallbegrenseren fordi bilen er så godt isolert at motoren ikke høres. Sikkerhet i høysetet En annen grunn til at vi ønsker Saab evig liv, er at der andre fabrikker nøyer seg med sikkerhetstester for å vise at de møter lovmakernes krav, følger Saab opp med å forske videre i det som representerer virkelighetens verden. Av de 40 kollisjonsprogrammene som er gjennomført i 9-5s utviklingstid, har bare 10 vært beregnet på å oppfylle regelverket. 50% frontkollisjon der hver deltaker har 65 km/t er en av dem. Hvor ofte kjører du rett inn i en betongmur slik lovgiverne ønsker å redde deg fra? Svensk/norsk design At fabrikken har investert i en del ganske kostbare karosseridetaljer, tyder også godt for prosjekt 641, neste års stasjonsvogn. Den blir helt annerledes fra C-stolpen og bakover. De som har sett den modellen som Torino-firmaet Stola banket sammen i løpet av en snau måned, påstår den er blant de fineste. Og så er det neste 900 som det jobbes på nå. Sannsynlig navn: Niende Mars. Det er såpass mye aktivitet (og nyansettelser) i de kreative avdelingene hos Saab for tiden, at det er vondt å tro at Trollhättan skal ende som en samlefabrikk for Opel. Men så får vi se da, markedsavdeling. 15.000 av disse skal selges ut dette året. 50.000 neste år og når stasjonsvognen er i full gang, skal 1999-resultatet bli 75.000. Bilen fortjener det. DETTE ER SAAB 9-5:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |