[]
[] [firmabil.no] []

Mitsubishi øker tapet, dropper D


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no

Det er nesten så vi ikke har lyst til å vente tre måneder til for å få Mitsubishis årsresultat. Etter ni måneder har de nemlig doblet tapet til 2 milliarder dollars. Samtidig dropper de D-bil planene sammen med Chrysler, og må betale Mercedes 500 millioner Euro.

Mitsubishi Motors kunne fortelle at de hadde tapt rundt 2 milliarder dollar i april-desember perioden. Omtrent det dobbelte av hva de klarte i samme periode året før. Samtidig fortsetter bilsalget å synke. Med 146.000 biler er de 41 prosent ned på hjemmemarkedet. Nord-Amerika er ned 37 prosent til 131.000 biler. Europa, derimot, er opp og forteller om fortsatt lovende utsikter.

Men det slutter ikke der. Etter lang krangling er de blitt enige med Daimlerchrysler om kompensasjon for å ha skjult fatale feil og tapt respekt i markedet for tyskerne da de gikk inn i Mitsubishis lastebilarm, Fuso. Det eneste man har sagt offentlig er at de to partene nå er blitt enige, men ikke hvor mye man er blitt enige om. Japanske aviser er imidlertid såpass enige at man må kunne gå ut fra at dette er sannheten: Mitsubishi skal betale DC noe i retning av 500 millioner euro, noe som står godt i forhold til den avskrivningen Mercedes selv allerede har gjort på 450 millioner.

Det ser ut som om erstatningen betales med aksjer i Fuso slik at tyskerne får de siste 20% Mitsubishi eier i lastebilfabrikken. Dermed blir Fuso 85 prosent DC-eid. I tillegg snakker vi en del kontanter, et sted mellom 200 og 250 millioner euro, sies det. Penger Mitsubishi kunne hatt god bruk for andre steder.

Men samtidig dropper Mercedes alle interesser de snakket om å skaffe seg i den gamle NedCar fabrikken, der det nå bygges Colter og Smart ForFour side om side. Dels betyr det at Mitsubishi må drive den mutters alene, og dels gir det ny næring til ryktene om at Mercedes ikke har samme interesse for Smarts velferd som de har hatt. Rene spekulasjoner selvfølgelig.

Og den siste meldingen derfra: Samarbeidet mellom Mitsubishi og Chrysler om utvikling av en felles arkitektur for D-segment biler, er nå droppet. Planene var kommet ganske langt da Daimlerchrysler trakk seg ut av forlovelsen med Mitsubishi i april.

Det skulle lages en familie biler i C- og D-segmentet med en rekke felles biter. C er allerede utviklet (Lancer og Sebring) og så var det D’s tur. ”Vi har nå besluttet å avbryte D-delen og følge hver vår vei med fortsatt utvikling av C-derivater”, var meldingen fra Mitsubishi.   Dermed kan det bli problemer for Mitsubishi å fortsette en forholdsvis kostbar produktutvikling uten partner.

Men begge to presiserer at andre samarbeidsprosjekter, som for eksempel småbilmotorer, eller Dodge trucker med Mitsubishi-merker i USA er på plass. Og det er verd å huske at i hvert fall per oktober eide Daimlerchrysler fremdeles 21 prosent av Mitsubishi.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: