[]
[] [firmabil.no] []

Januar-motgang for Mercedes


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Daimlerchrysler starter det nye året med seks prosent volumnedgang på personbilene. Isolerer man Mercedes snakker vi om 12 prosent, og holder vi oss til Mercedes i Tyskland dreier det seg om 18 prosent. Men Smart fosser (relativt sett) frem.

Mercedes har en rekke forklaringer på hvorfor det butter for personbilene. Forsinket utlevering av dieselmodeller på grunn av trøbbel med en batch dieselpumper. Januar er en typisk modellskifte måned (Ja vel!) og man venter på ny M-Klasse samtidig som A-Klasse (ny) ikke er skikkelig på gang ennå.

Men Smart gikk det 10.600 av. En fremgang på 51 prosent i forhold til januar i fjor. Riktignok hadde man ikke Forfour da, men et salg er et salg og en prosent er en prosent. Spekulasjonene rundt småbilmerket stilner imidlertid ikke av den grunn. Det at Daimlerchrysler lot Mitsubishi overta hele Nedcar fabrikken, der også ForFour bygges, støtter jo ikke akkurat opp om farskapsforpliktelsene.

Men samtidig dukket det opp en annen bisarr Mercedes-greie. Som kjent skulle de lansert konseptet på Smart Formore i Detroit. Det ble ikke noe av, lett forvirring i siste liten. Derimot lot det ikke til å være noen tvil om at B-Klassen var noe å satse på der borte. Amerikansk presse og publikum fikk gode porsjoner av denne nye mellomklassemodellen. En viktig modell for den nye Mercedes-innsatsen mot SUVer og Sports Wagoner kalte de den.

Som altså allikevel ikke skal lanseres der borte. I hvert fall ikke før et år senere enn planlagt.  Svak valuta sies det nå (hva har endret seg siden januar?). Alt for mange lanseringer (CLS i januar, M i april, R i oktober, S og G om et år) - men når ble det plutselig for mange? Kalenderen har vært klar lenge.

Det er helt klart at det nye laget til den nye personbilsjefen, Eckhard Cordes, snur på hver eneste stein for tiden. Og det burde alle aksjonærene være glad for. Men det er litt synd at en litt forvirret snu-strategi blir alt for åpenbar for omverdenen. Det er slikt for eksempel BMW-aksjonærene blir så glade for.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: