[]
[] [firmabil.no] []

Audi klar for ny M3


Terje Ringen - BilNorge.no



Det ligger i kortene at BMW raskest mulig vil supplere sin nye 3-serie med en M3. Audi står parat til å ta imot den med. Møt den nye RS4.

Her er det teknikk lært på racerbanen kombinert med komfortkrav fra kresne kunder som skal sveises sammen til en bil som skal være selve spydspissen i A4-familien. Audi benytter innovativ FSI-teknologi kombinert med nyeste generasjon quattro-teknikk med optimal fordeling av kreftene dit de kan utnyttes best i en hver situasjon.

V8-eren på 4163ccm yter her 420 hester ved 8.250 omdreininger, mer enn 100 hester per liter slagvolum. Maks dreiemoment er 430 Newtonmeter ved 5.500 omdreininger, men du trenger ikke ha turtallsnåla så høyt før du kjenner suget – allerede ved 2.250 omdreininger er 90% av momentet til stede, og der forblir det til nåla bikker 7.600. Du kan kose deg med V8-brølet på høye turtall, men du kan også kjøre tur-retur Oslo-Lillehammer i 5. gear, i alle fall hvis du er heldig med lyskryssene og trafikken underveis.

Maks tillatt hastighet på norsk motorvei nås i løpet av 4,8 sekunder og 200 km/t på 16,6. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250, og det er sikkert ingen motoreksperter som kan gjøre noe med det, tror du?

Lettvekter
Mye er gjort for å holde vekten på et minimum, og ingeniørene har jobbet som besatt for å fjerne hvert eneste overflødige gram. Forskjermene og panseret er i aluminium, akkurat som de fleste komponenter i chassis og hjulopphengning. Resultatet er et kraft/vektforhold på 3,93 kg per hestekraft.

Utfordringen er selvsagt å få kreftene overført effektivt til bakken. Og da kommer Audis 25 års erfaring med quattro-teknikk godt med. I nyeste generasjon, som for første gang anvendes i RS4, har systemet asymmetrisk/dynamisk kraftoverføring og selvsperrende Torsen senterdifferensial som kombinert med sportsunderstell gir bilen enda bedre kjøredynamikk.

Avansert elektronikk
Dette forsterkes av Audis DRC (Dynamic Ride Control) som sørger for maksimalt veigrep ved å justere demperne til underlaget samt en avansert ESP som griper inn senere og er i funksjon en kortere periode enn på en ”vanlig” bil.

Også stoppegenskapene er forbedret, noe som besørges av 18-tommers ventilerte skivebremser med diameter 365mm foran og 324mm bak. Avansert kjøling sørger for at bremsene har minimalt med fading, selv under ekstreme forhold på bane.

Utvendig har RS4 mye til felles med A4, men detaljer som store luftinntak, spoiler på koffertlokket og doble eksosrør, gjør at du enkelt skiller den ut fra mengden. Sammenlignet med A4 er bilen senket med 30 millimeter mens sporvidden er økt både foran og bak.

Sportsinteriør
Interiøret bærer preg av sport og komfort i god harmoni. Dominerende materialer er lær, aluminium og karbon. RS sportssetene har solide sidestøtter. En knapp på hvert forsete lar deg fylle luft slik at seteryggen passer perfekt til kroppen din.

Sportsrattet - flatt nederst - og startknappen på senterkonsollen bringer sammen med aluminiumspedalene tankene til motorsport. Ved å trykke inn Sport-knappen på rattet oppnår du enda hvassere respons av gasspådraget.

RS4-kunder skal slippe å gi avkall på komfort, derfor er bilen utstyrt med så godt som alle de egenskaper en vanlig A4 skryter av. I tillegg til en rekke sikkerhetsdetaljer innebærer dette også automatisk klimaanlegg, sentrallås med fjernkontroll og elektriske vindusheiser. Standard på RS4 er også parkeringssensor, Concert audiosystem og sportsfjæring med variable dempere (DRC).

Og selvsagt kan de som ønsker spe på med masse ekstra fra Audis rikholdige liste over ekstrautstyr. Har du først råd til å bla opp godt over millionen for bilen, har du sikkert råd til å toppe den med lit utstyr også.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: