Nybilnedgang i Europa
Forsiktig nedgang, minus 0,8 prosent, i januar i år i forhold til i fjor, forteller Europa-tallene. Av produsentgruppene er det GM som går mest frem, med 5,7 prosent. De av dere som har hentet opp ACEA-statistikken vil se at den inneholder en liten nyhet i år. Reg.oversiktene omfatter nå to ark, det ene inneholder det Gamle EU-15 pluss EFTA, det nye inneholder EU-23 + EFTA. Kun 23 fordi Malta og Kypros fremdeles ikke klarer å telle biler, men de ville ikke gjort stor utslag uansett. Det gjør litt forskjell. For bare å ta eksemplet øverst på arket: VW Gruppen. I området EU-15 pluss EFTA solgte de 195.229 biler i januar, en tilbakegang på 1,1 prosent. I det store EU-23 pluss EFTA området solgte de 210.880 biler, men det var en tilbakegang på 1,4 prosent. Når vi heretter kommer til å omtale disse månedsstatistikkene fra ACEA kommer vi til å kjøre hele området, med mindre noe annet blir presisert. Selv om det mest optimistiske kanskje hadde vært å presentere gamle EU alene. I januar solgte man bare 1.400 færre biler der enn januar i fjor, en tilbakegang som man nesten ikke kan kalle tilbakegang, på mindre enn 0,1 prosent. Innen EU-23 gikk 13 land frem, mens 10 gikk tilbake. Av de store med tilbakegang har selvfølgelig Tyskland og Italia (minus 3,7% på begge to) og Storbritannia med minus 8,2 størst betydning, da hjalp det ikke så meget at både Frankrike og Spania økte med mer enn 6 prosent. Blant produsentene var det ganske mange som gikk frem, Renault med hele 14,5 prosent og forsterket sin stilling som Europas sterkeste merkevare blant personbiler. BMW, Audi, Skoda og Volvo, sammen med Citroën er blant de europeerne som går frem. Av de asiatiske Gikk Chevrolet sterkt frem, sammen med Kia, Mitsubishi og Honda. Forbausende mye derfra gikk tilbake, blant dem Toyota/Lexus, Nissan, Hyundai og Mazda. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |