Opels nye GTC
Terje Ringen - BilNorge.no | |
LANSERING: Opel vil ha sin del ha GTI-markedet, men velger en helt annen strategi enn Volkswagen. GTC er tredje Astra-variant, men den har lite til felles med sine søsken. Astra er allerede godt etablert på det norske markedet og er hittil i år på tredjeplass på modelltoppen fra OFV, kun slått av Corolla og Avensis. Mest populær er stasjonsvognen som står for nesten 70% av volumet, men også 5-dørsutgaven selger jevnt og trutt. Nå får de to følge av nok en variant, Astra GTC er betegnelsen Opel bruker på 3-dørsutgaven – en forkortelse for Grand Turismo Compact.
Selv om slektskapet til de andre modellene er tydelig, har GTC fått et helt eget karosseri, kun panser og framaksel er hentet fra 5-dørs utgaven - i tillegg til plattform, motorer og transmisjoner som er de samme for alle Astra-modellene. GTC er fire centimeter lenger, fire centimeter bredere og tre centimeter lavere enn 5-dørs Astra, noe som gir den et aggressivt uttrykk. Akselavstanden er den samme, noe som gir tilsvarende rom i kupéen med unntak av takhøyden bak som er noe lavere. Bagasjerommet har også den samme kapasiteten, 380 liter.
Mange valgmuligheter Mens Volkswagen sier Golf GTI kun skal leveres med en motor, velger Opel en helt annen løsning. Hele 8 forskjellige motorer tilbys til Astra GTC. Minste alternativ er en 1,4-liters bensinmotor med 90 hester mens toppmodellen, 2,0 liter turbo, byr på 200 hester og et dreiemoment på 262 Newtonmeter. Mellom disse ytterpunktene kan du velge mellom en 1,6-liter på 105hk, en 1,8-liter på 125hk og en 2,0-liter turbo på 170hk. Foretrekker du diesel er alternativene en 1,7-liter på 100hk samt to 1,9-litere på henholdsvis 120 og 150 hester.
Utfordrer Vi kjørte de to kraftigste variantene med henholdsvis bensin og diesel på spanske fjellveier. Begge er utstyrt med Sport-innstilling som drastisk endrer karakteristikk for dempere og gassrespons. 200-hesters utgaven føles som er reell utfordrer til Golf GTI, men dette vil du snart kunne lese mer om i bladet Bil. Utgaven med 170 hester blir også en interessant utfordrer på det norske markedet siden denne får en prislapp på kr 299.900 – nærmere 70.000 under utfordreren fra Wolfsburg.
Astra GTC leveres i en rekke forskjellige utstyrnivåer og med manuelle og automatiske gearkasser. Helt nytt på tilbehørsfronten er en gedigen panoramarute som strekker seg helt bak til B-stolpen og gir en meget spesiell romfølelse, nesten som i en cabriolet.
Opel planlegger en produksjonstakt på 60.000 GTC i 2005, noe som tilsvarer 13 prosent av den totale Astra-produksjonen. GM Norge har et salgsmål på 3.000 Astra i 2005, og med den samme fordelingen vil GTC utgjøre ca 400 biler. Den nye modellen er på plass hos de norske Opel-forhandlerne i løpet av mars.
Foreløpige priser Astra GTC (1,9 CDTI-variantene er foreløpig ikke fastlagt):
Modell |
Motor
Volum/hk |
Dreiemoment
(Nm v/omdr.) |
Gear |
Pris |
GTC Essentia |
1,4 – 90 |
125 / 4.000 |
Man. 5 |
Kr 192.900 |
GTC Essentia |
1,6 – 105 |
150 / 3.900 |
Man. 5 |
Kr 199.800 |
GTC Essentia |
1,6 – 105 |
150 / 3.900 |
Easytr. |
Kr 207.200 |
|
|
|
|
|
GTC Enjoy |
1,4 - 90 |
125 / 4.000 |
Man. 5 |
Kr 203.300 |
GTC Enjoy |
1,6 - 105 |
150 / 3.900 |
Man. 5 |
Kr 210.200 |
GTC Enjoy |
1,8 - 125 |
170 / 3.800 |
Man. 5 |
Kr 219.800 |
GTC Enjoy |
1,7CDTI-100 |
240 / 2.300 |
Man. 5 |
Kr 238.600 |
GTC Enjoy |
1,6 – 105 |
150 / 3.900 |
Easytr. |
Kr 217.600 |
GTC Enjoy |
1,8 – 125 |
170 / 3.800 |
Automat |
Kr 233.900 |
|
|
|
|
|
GTC Cosmo |
1,6 – 105 |
150 / 3.900 |
Man. 5 |
Kr 219.300 |
GTC Cosmo |
1,8 – 125 |
170 / 3.800 |
Man. 5 |
Kr 228.900 |
GTC Cosmo |
1,7CDTI-100 |
240 / 2.300 |
Man. 5 |
Kr 247.700 |
GTC Cosmo |
1,6 - 105 |
150 / 3.900 |
Easytr. |
Kr 226.700 |
GTC Cocmo |
1,8 - 125 |
170 / 3.800 |
Automat |
Kr 243.000 |
|
|
|
|
|
GTC Sport |
2,0T - 170 |
250 / 1.950-4.000 |
Man. 6 |
Kr 299.900 |
GTC Sport |
2,0T - 200 |
262 – 4.200 |
Man. 6 |
Kr 356.800 | Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|