[]
[] [firmabil.no] []

Toyota Avensis 2.0 A Executive


Kjell Magne Aalbergsjø



BILTEST: Avensis sedan med toliter og automatgear vil inn blant de luksuriøse mellomklassebilene, et segment den nok må slite for å etablere seg i.

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Med en prislapp på 373.000 kroner er Avensis 2.0 Executive en del dyrere enn gjennomsnitts-Avensisen har vært. Dette er da heller ikke den modellen Toyota-forhandlerne regner med å levere flest av, men den er interessant fordi den er et godt alternativ til Camry både når det gjelder komfort og utstyr, på samme måte som en Vectra 2.2 er et godt alternativ til Omega.

Det er ikke unaturlig å se til Vectra – Camry har ikke bare likheter med Opelen når det gjelder design, de skal også inn i en del av mellomklassen som til nå har vært dominert av, akkurat ja, Passat. Toyota har forstått at det ikke bare handler om driftssikkerhet, og i den nye Avensisen finner du den samme robuste og gode kvalitetsfølelsen som du tidligere bare fant i europeiske biler.

Avensis har en oversiktlig førerplass. Spesielt instrumentene virker påkostet og er alene med på å løfte interiøret. Men også designen og førerplassens ergonomi er førsteklasses. Førersetet gir god støtte og kan reguleres slik at de aller fleste vil finne en både behagelig og korrekt kjørestilling.

Behagelig automatkasse
Automatkassen er bare firetrinns,men fungerer uklanderlig. Den sjalter mykt og behagelig, og kan enkelt styres med gasspedalen. Gearskiftene kommer kjapt og kontant og kombinert med en arbeidsvillig motor oppleves bilen som kvikk og lettkjørt. Trekkraften i fjerdegear er god nok til at det ikke blir unødig mange gearskift, samtidig som det er lett å hente fram tredjegearet i bunnen av bakkene for å ha litt i reserve når det måtte trenges.

Motoren har litt hard gange under akselerasjon på høye turtall, men går veldig smidig og stille innenfor det normale turtallsområdet. Det er sjelden turtellernåla må over 4000-streken for å holde unna for, og følge med trafikken. Riktig like kjapp som den Vectra 2.2 med automat vi testet i fjor høst er Avensis ikke. Den holder unna fra stillestående og opp til 100 km/t, men ved akselerasjon fra 40 og 70 til 100 blir den hengende etter. Effekten er det ikke noe å utsette på, og Avensis er 30 kg lettere enn Vectra, men må se seg slått med 1 sekund ved kickdown fra 70 til 100.

Behold original dekkdimensjon
Vår testbil stod på 17-tommers hjul, noe som sammen med en kontant og presis styring ga meget god styrerespons. Veigrepet er det heller ikke noe å utsette på, og Avensis Executive har dessuten stabilitetskontroll som hjelper til om det skulle tendere mot sladd. Komforten påvirkes derimot ikke i positiv retning av de lave og brede dekkene. Små ujevnheter og grov asfalt merkes, men 45-profildekkene er samtidig med på å avsløre at hjulopphengene jobber effektivt. Den største ulempen med 17-tommers hjul er et ubehagelig høyt støynivå på grov asfalt. Vesentlig mer ubehagelig enn i den stasjonsvognen vi testet i forrige Bil.

Avensis sedan er rommelig. Med 77 cm avstand mellom for- og bakseterygg er den på nivå med Mondeo og Passat. Bagasjerommet er også rommelig, og du kan legge ned bakseteryggen. Selve sitteputen kan ikke vippes frem, så du får ikke helt flatt gulv.

Er du på jakt etter en mellomklassebil med litt mer enn gjennomsnittlig luksus er en tur innom Toyota-forhandleren et must. Toyota har virkelig greid å lage en bil etter europeisk smak, og Avensis 2.0 Executive har både motor og utstyrsnivå som matcher de europeiske konkurrentene. Og med stabilitetskontroll og førsteklasses kollisjonssikkerhet er dette en av de tryggeste bilene i klassen. Det er kanskje på tide å tenke japansk i denne klassen også?

- Til tekniske data for testbilen


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: