Kia Carens 2.0 EX TD
BILTEST: Med plass til seks og pris som ligger 15 – 20.000 under konkurrentene lanseres Carens som en praktisk utfordrer til de japanske og europeiske flerbruksbilene. Først publisert i BIL 9 - 2003. Kia Carens leveres som fem- eller seksseter. Prisforskjellen er beskjedne 5000 kroner, men du skal ikke gå for seksseteren uten å tenke deg om et par ganger. Og har du bruk for en seksseter til daglig, og skal bruke denne som nummeren-bil bør du vurdere nærmere hva Carens kan by på. Designmessig skiller den seg ikke nevneverdig fra konkurrentene, og å bruke ord som oppsiktsvekkende blir å ta vel hardt i. Men designen fungerer godt både utvendig og innvendig. Førerplassen er praktisk, og enkel å finne ut av. Det er mye hard plast, men finishen er bedre enn i tidligere generasjoner koreanske biler, og selv om den ikke gir et påkostet inntrykk fungerer det veldig bra. Førerplassen har to minus; førersetet har litt for kort sittepute, og vi skulle gjerne hatt rattet litt nærmere. Du sitter høyt og har god oversikt, i det minste forover. Førersetet har sittepute med separat høyderegulering i for- og bakkant, noe som gjør det enkelt å regulere både sittehøyden og lårstøtten. Regulerbar korsryggstøtte er standard, og setene gir god sidestøtte. Alle betjeninger fungerer meget godt, og i EX-versjonen er automatisk klimaanlegg standard, og ryggevarsler er også standard. God plass midt i Carens som 6-seter har fastmonterte seter. De to bakerste setene kan du legge sammen og vippe opp mot den midterste seteraden og kan da utnytte bagasjerommet fullt ut i hele dets høyde, som da er 97 cm. Men ettersom du må skyve de to midterste setene forover for å få til dette, vil nok de fleste nøye seg med å legge ned seteryggen på de bakerste setene og da er høyden i bagasjerommet redusert til 73,5 cm. Bak de bakerste setene er det trau med lokk som fyller i og gir flatt gulv når du legger ned den bakerste seteryggen. Dette kan du enkelt ta ut. Praktisk som fireseter Som seksseter med alle setene i bruk har Carens svært begrenset bagasjekapasitet. Hvis vi regner hver passasjer til 75 kg er bagasjekapasiteten beskjedne 36 kg, eller 6 kg pr passasjer. Ikke et kjempestort problem, ettersom det knapt nok er plass til mer bagasje i bilen. Men hadde vektkapasitetenvært litt større kunne en spedd på med en takboks, men lasteholdere og en takboks vil lett bruke opp de 36 kiloene som er til rådighet, og det er neppe særlig lønnsomt å kjøre rundt med en tom takboks. Tilhenger kan du heller ikke ty til for å øke lastevolumet; Carens 6-seter er nemlig ikke godkjent for å trekke tilhenger. Femseteren kan derimot trekke en 1250 kg tung henger og har også større nyttelast. Vår testbil hadde den nye toliters dieselmotoren med 112 hk. Den har god trekkraft, rimelig kvikk akselerasjon og er nøysom. Den går stille i hastigheter fra 75 km/t og opp i femtegearet, men på lavere turtall er dieselknakkingen og surklingen fra innsuget hørbar selv om støynivået ikke er spesielt høyt. Gearkassen har en fornuftig og praktisk utveksling, men du skal ikke legge opp til for kvikke gearskift – det vil den ikke være med på. Mye lyd Sikkerheten i Carens er foreløpig ubeskrevet, den er ikke EuroNCAP-testet enda. Den har for eksempel ikke hodekollisjonsputer, som nå stort sett er standard i de europeiske og japanske konkurrentene, og stabilitetskontroll står heller ikke på Kias utstyrsliste. Er du på jakt etter en fireseter som av og til kan møbleres som seksseter er Carens et rimelig alternativ. Men ettersom den ikke kan trekke tilhenger, og med begrenset vektkapasitet, blir den aldri noen effektiv bagasjetransportør. Er du ikke ute etter den sjette sitteplassen er femseteren antagelig den beste Carensmodellen og et rimelig alternativ til for eksempel Toyota Verso. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |