[]
[] [firmabil.no] []

Tunge vinternyheter fra Continental


Tormod Magelssen - YrkesBil



I forbindelse med Continental Nordic Truck Event på Våler-banen nylig lanserte den velkjente dekkprodusenten to spennende produkter. Det er snakk om vinterdekk for tilhengermontasje, og en serie vinterdekk med lav profil. Begge bør være interessante for norske transportører.

--Vi er svært stolte av å ha fått gjennomslag for å utvikle vinterdekk for tilhengermontasje. Vinterdekk til tunge kjøretøyer er et relativt lite marked i Europa, derfor er det ekstra gledelig å kunne vise verdens første vinterdekk spesielt utviklet for tilhenger, sier Jan Bjerkli, salgsdirektør tung sektor i Continental Dekk Norge AS.

Tilhengerdekket, som har betegnelse HTW (Heavy Trailer Winter) er optimert for kjøring på is og snø. Videre har man tatt høyde for at for eksempel tømmerbiler ofte får problemer med steiner som setter seg fast i dekkbanen. HTW-dekket er også av en ekstra sterk konstruksjon for å unngå skader.

--Hittil har det vært vanlig å montere for eksempel anleggsdekk på tilhengere i vintersesongen, noe som ikke er optimalt, men man har rett og slett ikke hatt tilgang til et vinterdekk utviklet for tilhenger. Med vårt HTW-dekk har vi fått et dekk som sitter bedre takket være dekkets spesielle ”fotavtrykk”, altså hvordan dekkflaten mot bakken ser ut. Videre har dekket en spesiell seiping og et riktig mønster, forteller Bjerkli.

--Kan dette tilhengerdekket benyttes som sommerdekk når vinteren er omme?

--Ja, vi vet at de fleste monterer nye vinterdekk på vogntoget rett før vintersesongen tar til. Etter hvert som dekket slites blir det mer og mer et sommerdekk, og når vinteren er over kan dekkene fungere som sommerdekk. Det har vi tatt med i utvikling av HTW-dekket, sier Bjerkli.

Continental HTW finnes i dimensjonen 265/70R19,5 beregnet for dobbelmontasje og kommer ut til forhandlerne før neste vintersesong setter inn.

Samtidig lanserte Continental et annet dekkonsept for tunge kjøretøyer, nærmere bestemt Vinter Midi. Dette er en serie dekk med lavere profil enn vanlig. Hvis man sammenligner Midi-dekkene med for eksempel et 385/65R22,5-dekk, er Midi-dekket i dimensjon 385/55R22,5 34 millimeter lavere. Midi-serien finnes som styrehjulsdekk med betegnelsen HSW (Heavy Steer Winter) Scandinavia 385/55R22,5, eller som drivhjulsdekk med betegnelsen HDW (Heavy Drive Winter) Scandinavia 315/70R22,5.

--Denne dekkserien gir lastebilen eller vogntoget lavere tyngdepunkt, noe som selvsagt er en fordel. Dessuten gir det også mer lastevolum. Hvis man monterer Midi 385/55R22,5 HSW på trekkvognas foraksel og på semitrailerens trippelboggi, samt Midi 315/70R22,5 HDW på trekkvognas drivaksel, får man 3 m3 større lastevolum i forhold til et semisett på dekk av dagens standarddimensjon, avslutter Jan Bjerkli, salgsdirektør tung sektor i Continental Dekk Norge AS.

Vinterdekkene Continental Midi Winter kommer på det norske markedet til høsten.

Hjul og dekk er hovedtema i MotorBransjens marsnummer, som utkommer den 16. mars.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: