Peugeot 307 2.0 HDI 90
BILTEST: Med 307 Peugeot har valgt en litt uvanlig tilnærming til kompakt-klassen og de har utviklet en karaktersterk bil som gir storbilfølelse – på godt og ondt. Først publisert i BIL 1 - 2002. Peugeot har staket ut en spennende kurs med 307. Målet har vært mye plass på et relativt begrenset areale. På en måte har de lykkes. Fra førersetet oppleves 307 som er mye større bil enn konkurrenter som Golf, Astra og Focus. Førerplassen er rommelig, blant annet på grunn av meget god kupébredde - bredden foran i 307 er hele 5,5 cm større enn i Golf. Men også det lange dashbordet og den store avstanden frem til frontruten bidrar til å gi 307 “storbilfølelse”. Unødvendig stor På svingete vei er også sikten merkbart dårligere enn i konkurrentene fra Ford, Opel og Volkswagen. Det samme gjelder ved parkering, og selv erfarne 307- kjørere har en viss vegring mot trange parkeringshus. Ved parkering er også den kraftige C-stolpen, og det faktum at bakruteviskeren renser bakruten lite ut til sidene, et minus. Vi noterer derimot et pluss for god sikt gjennom bakruten når den er ren, 307 har nemlig hodestøtter som trekkes godt nedover bakseteryggen slik at de ikke skjermer for sikten bakover. Men på landeveien er storbilfølelsen et pluss, og ved at du sitter høyt har du god oversikt over trafikken foran deg. Sikten på skrå bakover er derimot begrenset på grunn av den kraftige C-stolpen og krever ekstra årvåkenhet og bevegelighet fra sjåførens side. Ikke “fransk komfort” Setene i vår testbil er heller ikke med på å styrke komforten. De har harde sitteputer, og den rette ryggen gir lite støtte til korsryggen. Sidestøtten og støtten under lårene er derimot god.Vår testbil er en XS. Velger du utstyrsnivå XT får du mykere velourtrukne seter,og prisen er uendret. Førerplassen er ryddig og kjørestillingen god. Fireveis regulering av rattet, samt høyderegulering av førersetet, sammen med god avstand til pedaler og fothviler gjør at de fleste vil kunne finne en god kjørestilling. Instrumentene er store og ryddige, men vi skulle gjerne hatt en litt bedre merking av speedometerets skala med bedre utheving av 40, 60 og 80 km/t. Og Peugeot burde koble om belysningen i tekstvinduet slik at den ikke dimmes når kjørelysene er på. Peugeot har utstyrt 307-interiøret med mange praktiske små rom.Under setene er det skuffer, mellom forsetene er det to koppholdere, likedan i midtarmlenet i baksetet. Dørlommene er store, og hanskerommet har luftinntak slik at det kan brukes som kjølerom når klimaanlegget er i drift. Tiltalende førerplass Bagasjerommet er rommelig, og har du forsetene tilstrekkelig langt fremme er det svært enkelt å vippe frem sitteputen og legge ned bakseteryggen. Er du lengre enn 175 cm kan du få problemer med å få plass til å legge ned bakseteryggen. Du må da ta ut baksetets sitteputer. Dette er en enkel operasjon, men du har da to løse sitteputer som tar relativt mye plass. Innvendig håndtak på bakluken er standard, men i vår testbil løsnet baklukens innertrekk hvis vi dro hardt i dette håndtaket. Vi liker hattehyllen som bare ligger løst uten noen kronglete hengsler og som derfor er enkel å ta ut. Mens 306 hadde reservehjulet under bagasjerommet, er 307s reservehjul lagret i bunnen av bagasjerommet. Det er litt mer plundrete å få ut når bagasjerommet er fullt, men bedre sikret mot tyveri. Verktøy og jekk ligger i en plastholder inne i reservehjulet, og i begge de testbilene vi kjørte var holderen løs og skranglet på dårlig vei. Trygge kjøreegenskaper Vi har tidligere skamrost Peugeots toliters HDI-motor, men da var det 110-hesteren det handlet om, en motor som fungerer fortreffelig i for eksempel 406 stasjonsvogn. 90-hesteren har langt fra samme frasparket og trekkraften. Vår testbil gjorde unna 0 til 100 km/t på 13,4 sekunder. Det er 1,4 sekunder dårligere enn fabrikkens tall, og 2,3 sekunder dårligere enn 307 1.6. Trekkraften er god, og så lenge det handler om å vedlikeholde farten, fungerer 90-hesteren utmerket. Men ber du om hastighetsøkning i en motbakke er det ikke mye å hente i femtegearet. Når turtallet kommer ned mot 1200 o/min og hastigheten ned mot 60 km/t, trives ikke toliteren spesielt godt. På så lave turtall er det lite trekkraft, men det er først og fremst vibrasjonene som gjør at det blir naturlig å lete fram fjerdegearet. Gjerrig dieselmotor Gearskiftet er ikke så presist som forventet, og de to 2.0 HDIene vi kjørte i forbindelse med denne testen hadde begge uling fra transmisjonen i hastigheter under 60 km/t, og ved køkjøring var det en merkbar slakke i drivlinjen. Vi har nevnt problemet for 307-eiere, uten at de har kjent igjen dette fra sine biler. Når en velger dieselmotor er forbruket av betydning. Vi havnet på et snittforbruk på 0,62 l/mil for hele testperioden,men forbruk ned mot 0,42 l/mil ved ren landeveiskjøring er oppnåelig. Høyeste målte forbruk i testperioden var 0,67 l/mil. Forskjellen til 1,6-liters bensinmotoren med 109 hk er merkbar, men det er også prisen, og du skal kjøre noen mil før du har utlignet en prisforskjell på ca 27.000 kroner. Det største minuset med dieselmotoren er dens høyere støynivå på tomgang, og spesielt når motoren er kald.Under normal kjøring merker du lite til støyen, og under akselerasjon er faktisk støynivået fra dieselmotoren lavere enn fra bensinmotoren. Effektivt varmeapparat Peugeot har valgt et utradisjonelt konsept for 307. De har lagt vekt på rommelighet og storbilfølelse, og har her en bil som på enkelte områder kan konkurrere med biler i mellomklassen. Dette er noe en setter pris på når dagsetappene blir lange. Men sitte- og fjæringskomforten er ikke god nok til å matche storbilfølelsen 307 gir på andre områder, og her er det rom for forbedringer. Når en velger et konsept som det Peugeot har gjort her, må en regne med noen ulemper. En av de mest merkbare og som flere 307-kjørere har kommentert er dårlig sikt,og da spesielt forover og til sidene forover. I trange parkeringshus og ellers trange situasjoner oppleves 307 som en større bil enn den er. Peugeot 307 er en sjarmerende kompaktklassebil, og selv om den ikke er vesentlig større innvendig enn de mest aktuelle tyske konkurrentene, har den karakter og særpreg. Vil du ha en dieselmotor som matcher for eksempel en 1,6-liters bensinmotor med 109 hk må du nok gå opp til 2.0 HDI med 110-hester, den skal være i salg nå. Men kjører du langt, er 90-hesteren et gunstig alternativ. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |