Volvo S60 2.0T
BILTEST: S60 frir åpenlyst til et ungdommelig publikum. Gubbeimaget skal bort, nå legges det vekt på dynamiske kjøreegenskaper og elegant design. S60 innfrir. Først publisert i BIL 3 - 2001. Det begynte allerede med turboutgavene av 740, tok skikkelig fart ved lanseringen av 850 og med den nye S/Vserien er Volvo forvandlet fra gubbebil til dynamisk og ungdommelig jetsetbil. I Gøteborg legger man da heller ikke skjul på hvem som er konkurrentene. BMW 3- og 5-serie, Mercedes-Benz CKlasse og Audi A4 er konkurrenter Volvo strekker seg etter med S60. Og om de ikke lykkes på alle områder lykkes de i så stor grad at de tre tyske merkene skal være våkne. Svenskene har nemlig en prisfordel som ikke alltid er like åpenbar. S60 gir nemlig et så gjennomført godt inntrykk at det først er ved direkte sammenligning hvor en kan gå rett fra den ene bilen til den andre at svenskens svake punkter avdekkes. I forhold til 3-serie, A4 og C-Klasse gir S60 et overbevisende rommelig inntrykk. Et inntrykk som delvis bekreftes når vi tar frem målebåndet. Benplassen foran er ikke fullt på høyde med 3-serie og C-Klasse, men uten at det er trangt. Kupébredden er derimot imponerende, og bidrar til at S60 føles som svært rommelig. Hele 10 cm bredere en C-Klasse foran og 6,5 cm bredere i baksetet, og 5 cm bredere enn 3-serie stemmer utmerket med følelsen av rom S60 gir. Benplassen i baksetet er omtrent på samme nivå som de to tyskerne, mens takhøyden bak er bare akkurat passe. Design først Også bagasjerommet lider litt på grunn av designen, og selv om bagasjerommet er rommelig er lukeåpningen en klar begrensning. Høyden i lukeåpningen er for eksempel 6,5 cm lavere enn bagasjerommets høyde, og lukeåpningens bredde på bare 83,5 cm, vesentlig smalere enn den sjenerøse bredden i selve bagasjerommet. Men litt må man tydeligvis lide for skjønnheten, og med tanke på Volvos tradisjon som bygger av praktiske og brukervennlige biler er S60 atypisk på akkurat dette området. På andre områder har den derimot typiske Volvo-detaljer – enkle, men praktiske løsninger. For eksempel platen som felles opp og som vedhjelp av strikk holder handleposene på plass, den koster riktignok 1.400 kroner. Nedfellbar bakseterygg er standard og du kan også legge ned ryggen på høyre forsete. Typisk Volvo Med separat regulering av sitteputens høyde i for- og bakkant og fireveis regulering av rattet er det lett å finne en god kjørestilling. S60 setene gir nemlig svært god komfort. Stoppen er passe fast, og sidevangene gir god sidestøtte til både rygg og lår. Avstanden til pedaler og fothviler er også godt tilpasset, og sammen med et oversiktlig betjeningspanel på midten av dashbordet er dette en av de beste førerplassene du kan finne i dag. Samtidig som førerplassen gir et rommelig inntrykk er den også intim. Den brede midtkonsollen sørger for det, sammen med seter som ligger tett til kroppen. Sportslig stram Hjulstøy og støy fra veien høres også ganske godt, men uten at det blir slitsomt. Volvo har greid å unngå den slitsomme romlestøyen, og støyen i S60 er i stedet med på å gi god kontakt med veien. Du hører om det er tørt eller vått på veien. Styrefølelsen er god til tross for at styringen er lett ved parkeringsmanøvre. Dette er en bil som tåler og kjøres friskt. På glatte vinterveier har du perfekt kontakt med veien og føret, og kjenner understyringen akkurat så tidlig at du kan være i forkant. Med perfekt balanse gir dette en bil som føles trygg på glatta. Vår testbil var utstyrt med antispinnregulering. Det er ikke standard og koster 4.500 kroner, men anbefales uansett hvilken motor du velger. For selv om S60 har god fremkommelighet på glatte vinterveier også uten antispinnkontrollen innkoblet, er det med 180 hk på forhjulene lett for å mate på for mye kraft. Heller ikke stabilitetskontroll er standard, det bør det være i en bil i denne klassen – forhjulsdriften til tross. Akkurat når det gjelder kjøredynamikk har Volvo lykkes svært godt, og på krevende føre er Volvoen vesentlig enklere å kjøre enn både BMWer og Mercedeser. Nydelig rekkefemmer Også motorens karakter ligger på den sportslige siden, og får den litt turtall å jobbe med er den i sitt ess. Det til tross for at turboen sørger for dreiemoment allerede fra lave turtall, noe 240 Nm ved 2200 o/min vitner om. Men om trekkraften er der fra lave turtall må du opp mot 4000 o/min før den avslører akselerasjonsegenskapene. Med en sjaltevillig femtrinns automatkasse er det lett å utnytte dette fullt ut. Automatkassen er et svært godt balansert sjalteprogram og det er lett å styre gearkassen med gasspedalen. Vil du utnytte motorens trekkraft på lave turtall, kan du det. Ønsker du maks effekt for kvikk akselerasjon, henter du enkelt ut det også. 0 til 100 km/t på 9,5 sekunder er absolutt akseptabelt og går unna uten dramatikk, og det på våt asfalt. Turtellernåla treffer rødmerket ved 6000 o/min uten en reagerer på høyt støynivå. Ved akselerasjon fra 40 til 70 km/t til 100 avslører motor og gearkasse en elegant samspill. Du kan riktignok kjenne at det river litt i rattet når motoren trår til for fullt i andregear, men selv de rettskuldrede Michelin vinterdekkene avslørte god stabilitet ved gasspådrag på sporete vei. Stort utvalg ekstrautstyr En basis S60 2.0T har blant annet seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, lyktespylere, utetemperaturmåler og elektriske vindusheiser, sentrallås, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, opp varmede forseter. Selv med automatgear og stabilitetskontroll koster en godt utstyrt S60 2.0T under 400.000 kroner, og utfordrer BMW, Mercedes- Benz og Audi på det meste. En S60 2.0T er prisgunstig i dette beitet, og Volvo er så absolutt med når det gjelder luksusbiler i den øvre delen av mellomklassen. Og spesielt hvis du legger vekt på de dynamiske egenskapene. Finishen og komforten er bedre i enkelte BMW- og Mercedes-modeller, men vi snakker om små marginer. Handler du bil i denne prisklassen uten å ha prøvekjørt Volvoen, har du ikke gjort grundig nok jobb. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |