[]
[] [firmabil.no] []

Skoda Fabia Combi


Kjell Magne Aalbergsjø



BILTEST: Det er blitt langt mellom Skoda-vitsene, og etter noen mil i en Fabia Combi er det lett å forstå hvorfor. Tsjekkerne har nemlig gjort leksa si grundig.

Først publisert i BIL 5 - 2001.

Fabia har karakter, og det gjelder også for stasjonsvognen. Selv om den ikke stikker seg ut, skiller den seg såpass fra konkurrentene at du ikke er i tvil om at dette er en Skoda og ikke en Audi, Volkswagen eller Seat. Og med tanke på at dette er den første modellen på denne plattformen, er Fabia svært interessant. Den viser nemlig veien for de nye Polo- og Ibiza-modellene. Det lover godt, nesten litt for godt, for det er ikke gjort i en håndvending å matche Fabia når det gjelder kvalitetsfølelse, komfort og praktiske egenskaper i denne klassen.

Ser du på vår testbil er ikke Fabia spesielt billig. Legger du på drøye 10.000 kroner kan du få en Golf stasjonsvogn med samme motor, en Xsara 1.4 stasjonsvogn eller en Focus 1.4 stasjonsvogn. Da må du riktignok gi avkall på noe utstyr, men du får mer plass, vesentlig mer plass.

Store prisvariasjoner
Skoda skal være billig, og den billigste Fabia stasjonsvognen er billig – bare 149.900 kroner oppgir importøren i sin prisliste. Da får du utstyrsnivå Classic og en 1,4-liters støtstangmotor med 68 hk. Legger du på 8.000 kroner får du utstyrsnivå Comfort, som inkluderer kurve/tåkelys foran, sidelister, kjørekomputer, elektrisk justerbare og oppvarmede speil, elektriske vindusheiser foran, skuff under høyre forsete, forsinket slokking av kupélys, strømuttak i bagasjerom og utetemperaturmåler. 4 kollisjonsputer, ABS-bremser, lyktespylere og takrailer er standard i alle Fabia stasjonsvogner.

Vår testbil har høyeste utstyrsnivå og 1,4-liter med 16 ventiler og 75 hk. Elegance øker prisen med 12.000 kroner, mens Volkswagens 75-hester koster 13.000 mer enn Skodas 68-hester. I Elegance-pakken får du foruten klimaanlegg, også lettmetallfelger, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser også bak og oppvarmede vindusspylerdyser pluss annet småplukk. Når bare klimaanlegget koster 9.900 kroner, vil nok noen synes at Elegance-pakken er interessant.

Behagelig 1,4-liter
Det er god grunn til å velge Volkswagenmotoren. 75-hesteren er kvikkere og mer trekkvillig enn Skoda-motoren. 13,7 sekunder fra 0 til 100 km/t er brukbart, for med 1095 kg er ikke Fabia noen lettvekter. 1,4-literen er akselerasjonsvillig og trives når den får litt turtall å jobbe på, men samtidig er den ikke masete og den trekker villig i femtegearet. Regn ikke med det store overskuddet i bakkene når du får fylt opp bagasjerommet og baksetet. Da er det godt å kunne ty til fjerdegearet.

Om du må ned ett eller to gear, oppleves ikke det som masete. Gearskiftet er lett og presist, motoren går såpass stille og motorstøyen er ikke sjenerende selv om du ligger i fjerdegearet i 80 – 90 km/t. Fabia 1.4 har faktisk mindre motorstøy enn den langt dyrere og mer eksklusive Audi A4 med toliters motor.

Heller ikke når det gjelder veistøy er nivået påtrengende, men forskjellen mellom støyen på slett og på piggslitt asfalt er såpass stor og vi har en mistanke om at hjulstøyen blir merkbar når sommerdekkene kommer på plass.

Bra komfort
Fabia oppleves som lett. Den lette styringen er presis og gir god kontakt med veien uten at den er nervøs. Det er bare en liten tendens til sporing på piggslitte veier, et fenomen vi tror vil bli mindre merkbart på sommerdekk og også ville vært mindre merkbart med vinterdekk med runde skuldre.

Vibrasjoner fra veien er godt dempet og selv om fjæring og demping er fast og de små og skarpe ujevnhetene merkes, er fjæringskomforten totalt sett bedre enn gjennomsnittet for denne klassen. Med fullt bagasjerom og et par tenåringer i baksetet setter en pris på den faste fjæringen og dempingen – Fabia tåler nemlig telehiv og norske vårveier overbevisende godt også når den er tungt lastet.

Kjøreegenskapene er ikke lagt for mye mot det sportslige, noe du blant annet kan merke i form av krenging ved litt pågående svingkjøring. Stabiliteten og veigrepet er meget godt og Fabia er meget godt balansert. Den svarer med en lett understyring før veigrepet tar helt slutt, slik at du får akkurat den advarselen du trenger. Går du av gassen i en sving, holder den kursen og selv i svinger med god norsk telehiv er stabiliteten overbevisende.

Moderne førerplass
Fabia deler ikke interiørdesign med noen av de andre småbilene fra Volkswagen, i hvert fall ikke ennå. Førerplassen preges av orden og ekstremt ryddig linjeføring. Førerplassen virker ved første øyekast svært sparsomt utstyrt, men en litt nærmere titt avslører at den har det meste. Fireveis regulering av rattet er standard, og høyderegulering av førersetet er standard i alle modeller unntatt de med 60-hesters motor. Benplassen foran er god. Avstanden til venstrefotens fothviler stemmer godt med avstanden til gasspedalen. Sammen med reguleringsmulighetene av ratt og sete gir det en god kjørestilling. Skulle vi sette fingeren på noe, må det være litt hard setestopp og litt svak støtte under lårene. Vinkeljustering av sitteputen slik at en kunne løfte den litt i forkant hadde vært optimalt.

Alle brytere og hendler er oversiktlig plassert og enkle å bruke. Friskluftdysene kan lukkes i flukt med dashbordet og passer elegant inn i dashborddesignen. Radioen er gunstig plassert, og varme- og friskluftanlegget er enkelt å betjene og gir god effekt. Det er tilstrekkelig mange smårom til at du får lagt fra deg ting du normalt har bruk for under kjøringen. Under passasjersetet er det en praktisk skuff, og i midtkonsollen er det flaske/-koppholdere som er tilgjengelig også for baksetepassasjerer. I Fabia med klimaanlegg er det mulig å bruke hanskerommet som kjølerom.

God plassutnyttelse
Fabia stasjonsvogn er lengre enn de fleste småbilene, og er 7 cm lengre enn en Golf kombikupé, men 18 cm kortere enn en Golf stasjonsvogn og akselavstanden er bare 5 cm mindre enn for Golf.

Mindre bredde og den kortere akselavstanden gjør at kupeplassen likevel ikke måler seg med Golfens. Benplassen i baksetet er likevel god, men forsøk ikke å trykke tre voksne inn i baksetet for en lengre tur, det blir for trangt. To sitter derimot behagelig og rommelig.

Fabia stasjonsvogn er 26 cm lengre enn kombikupéen, centimetre som er tatt ut i form av større bagasjerom. 426 liter rommer det ryddige bagasjerommet, mens kombikupéen rommer 260 liter. Golf kombikupé rommer 330 liter. Ønsker du mer plass i Fabia kan du enkelt vippe frem baksetets sittepute og legge ned bakseteryggen. Du får da et 152 cm langt bagasjerom.

Gardin over bagasjerommet er standard i stasjonsvognen, og i bjelken som holder gardinen er det et praktisk rom hvor det blant annet er plass til en paraply eller andre småting.

Vårt valg
Skulle vi velge en Fabia stasjonsvogn uten tanke på prisen, ville en 1.4 Elegance være vårt valg. Det høye utstyrsnivået og den gjennomført gode finishen gjør dette til en meget tiltalende bil. 75-hesteren kan være litt slapp når en kjører med fullastet bil, men til daglig har den mer enn nok futt og et moderat bensinforbruk.

Skulle vi valgt en rimeligere modell, måtte det bli en Comfort med samme motor. Skodas egen støtstangmotor er arbeidsvillig og traust, men det er 75-hesteren som i stor grad bidrar til å gjøre Fabia til en moderne småbil. Skulle du ønske mer kraft, kan den også leveres med 1,4-liter med 101 hk, 1,9-liters TDI med 100 hk og 2-liter med 115 hk. Men spesielt de to siste motoralternativene drar opp prisen så kraftig at det da begynner å bli mange andre aktuelle kandidater.

Selv ikke vår testbil er noen billig bil, men den er velutstyrt. Fabia gir også et robust og påkostet inntrykk, ikke minst føles den moderne. Kjøreopplevelsen ligger faktisk nærmere en Focus enn en Golf.

- Tekniske data for testbilen


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: