[]
[] [firmabil.no] []

Honda CR-V


Kjell Magne Aalbergsjø
Foto: Frode Johansen



BILTEST: Hondas suksess med CR-V står det respekt av. Stasjonsvognen med tilsneket offroadkarakter har slått meget godt an og har nå kommet med kraftigere motor.

Først publisert i BIL 3 - 2000.

Jeg sitter høyt, har godt overblikk over trafikken rundt meg, og har god plass. Honda CR-V er ruvende i trafikken, noe ikke minst den voksne bakkeklaringen bidrar til. Med 20,5 cm klaring under laveste punkt, er CR-V tilsynelatende godt egnet for røffe kjøreforhold. Bare tilsynelatende, for Honda har aldri tenkt på CR-V som noen terrengbil. Men den takler dypsnø og sporete fjellveier uten å slå nedi med understellet. 20,5 cm bakkeklaring er nemlig en cm mer enn en terrengfarkost som Nissan Patrol kan rutte med.

Hva er det så som skiller CR-V fra de mer spesialiserte terrengbilene? Først og fremst karosseri og hjuloppheng. Mens de fleste biler som er utviklet med tanke på kjøring i terrenget, har en stålramme som bærer karosseriet, har CR-V et vanlig selvbærende karosseri. Hjulopphengene er litt grøvre dimensjonert enn i en Civic eller Accord, men langt fra så robuste som det kreves av en terrengbil.

Konsekvent
CR-V har kjøreegenskaper og fjæringskomfort som ligger på personbilnivå, og er langt mer komfortabel på landeveien enn sine offroadpregede konkurrenter. Kjøreegenskapene preges av en konsekvent understyring. Dette merkes ikke så godt på bar asfalt, men på grusvei og på vinterføre er understyringen svært merkbar. Så merkbar at den som gjerne vil «stå på litt» og har litt styrehjelp i form av overstyring, raskt oppdager at dette ikke er bilen som gir det uten en meget aktiv kjørestil.

Med CR-Vs firehjulsdriftssystem, er den konsekvente understyringen en sikkerhetsfaktor. CR-V har nemlig et nokså enkelt firehjulsdriftsystem med en hydraulisk clutch mellom for- og bakhjul. Normalt vil driften skje via forhjulene, men når det oppstår hjulspinn, vil den hydrauliske clutchen koble til driften til bakhjulene. Systemet er nesten identisk med det vi finner i for eksempel Golf 4Motion, men Honda har ikke tatt i bruk elektronisk styring av clutchen og kan for eksempel ikke sjalte ut firehjulsdriften ved oppbremsing. Det merker du raskt hvis du drar i brekket, på is vil da alle hjulene blokkeres.

En annen ulempe med dette systemet er at det i enkelte situasjoner låser forbindelsen mellom for- og bakhjul. Med litt uforsiktig omgang med gasspedalen i sving, kan det føre til at bakhjulene presses ut i en overstyring. Det kan skje med CR-V også, men da skal du jobbe for det. Normalt vil understyringen sørge for at bakenden holdes på plass, og for normalbilisten er dette et sikkert oppsett.

Høyt støynivå
God styrerespons og forholdsvis fast fjæring og demping sørger for at du har god kontakt med veien, og CR-V er derfor enkel å kjøre på glatte vinterveier. Fremkommeligheten er det ikke noe i veien med, men legger du ut på dårlig brøytede veier kan du få merke at førstegearet er vel langt. For tunge tak, enten i bakker, eller hvis du skal henge på henger, hadde et lavere førstegear vært på sin plass.

Fjæringskomforten er klart bedre enn i mer terrengorienterte firehjulstrekkere, og ligger på nivå med for eksempel Nissan Primera stasjonsvogn. Den takler de store ujevnhetene behagelig, men det slår litt over skarpe kanter. CR-Vs største minus når det gjelder komfort er faktisk støynivået. Motoren er arbeidsvillig, men bråkete når den jobber under belastning og på høye turtall. Hjulstøyen er også påtrengende, selv med vinterdekk. Støybildet som helhet bidrar til at CR-V virker billigere enn mange konkurrenter. Førerplassen er praktisk og rommelig. Sittekomforten er god, og førersetet har separat høyderegulering av for- og bakkant av sitteputen. Rattet har høyderegulering, men vi skulle gjerne også hatt muligheten til å dra det litt til oss. Rattet ligger dessuten litt mer enn godt er, og en litt brattere vinkel hadde gitt en bedre kjørestilling.

God plass
Plassforholdene er det ikke noe å utsette på. Både for- og baksetepassasjerer har god plass. Sammenlignet med for eksempel Subaru Legacy, har CR-V bedre benplass enn i baksetet og større kupébredde. Ved at setehøyden også er større enn i de mer tradisjonelle stasjonsvognene, er faktisk rommeligheten større enn tallene viser.

Bagasjeplassen er derimot ikke på nivå med for eksempel Legacy. Volumet er nesten 90 liter mindre, og når baksetet er i bruk er bagasjerommets lengde hele 31 cm kortere enn i Legacy. CR-V har derimot størst høyde, og lukeåpningen bak er 8 cm større enn i Legacy. Den delte bakdøren er vi derimot ikke helt fortrolig med. Det å kunne åpne bakruten separat er en praktisk detalj, men når du må åpne bakruten separat for å få åpnet bakdøren, begrenser det vår begeistring. Dette er upraktisk. Bordet som ligger gjemt i bagasjeromgulvet er derimot blant de praktiske detaljene, kanskje blant det som blir hyppigst brukt.

Sprek motor
CR-V er ingen lettvekter, men den nye toliteren med 147 hk holder i massevis. 0 til 100 km/t på 10,3 sekunder er raskt, spesielt for en bil av denne typen. Du holder derfor lett følge med trafikken, og i bakkene er det også trekkkraft nok til at du slipper å lete frem fjerdegearet for å vedlikeholde farten. Bensinforbruket er ikke høyere enn i vanlige stasjonsvogner med firehjulsdrift, men naturlig nok litt høyere enn i en tilsvarende stor bil med foreller bakhjulsdrift.

Unnamanøveren takler CR-V bra, selv om den krenger litt og krever litt mer jobbing med rattet enn for eksempel Legacy og Passat med firehjulsdrift. Bremseegenskapene er det ikke noe å utsette på. 28,5 m bremselengde fra 80 km/t er blant det bedre.

I forhold til de tradisjonelle stasjonsvognene med firehjulsdrift, er det først og fremst støykomfort CR-V taper på. Fjæringskomforten kan også bli litt bedre, men med tanke på at du har god bakkeklaring og noe bedre fremkommelighet i dyp snø og på dårlig vei, er det en overkommelig pris å betale. Fjæringskomforten er nemlig vesentlig bedre enn i de mer terrengorienterte firehjulstrekkerne.

Også når det gjelder pris kommer CR-V gunstig fra en sammenligning med de tunge firehjulstrekkerne, men en prislapp på drøyt 330.000 kroner er i samme område som for eksempel en Legacy stasjonsvogn. En Passat 1.8 4Motion får du til under 300.000 kroner, men da går du glipp av den røffe offroadkarakteren.

- Tekniske data for testbilen


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: