[]
[] [firmabil.no] []

Sammen er vi sterke


Jon Winding-Sørensen - redaktør



Ikke at jeg har tenkt å vekke gamle solidaritetstanker til live igjen (i hvert fall ikke på denne plassen) men hva hadde vi vært uten dere? Og – i en mye mindre grad selvfølgelig – hva hadde dere vært uten oss? Konsumenter av drøvtygde bildillagjesp?

Faktum er i hvert fall at svært mange foretrekker en ofte uventet vinkling, åpenbar kompetanse, overraskende temaer, grundige gjennomganger – hva mer kan jeg skryte av? – når dere skal bruke fritiden deres på biler. Stadig flere av dere kommer nemlig til oss for å bli informert og underholdt.

Opplagskontrollen forteller i hvert fall at i fjor vokste Bil med nesten 1000 eksemplarer, til 56.383 av hver utgave.
Nestemann, Autofil som utgis av Se og Hør Forlaget gikk tilbake med 6800 eksemplarer, til 46.811.
Auto Motor og Sport (som også kjøpte abonnentene fra nå nedlagte Drive) er på listen for første gang, med 17.547, og Vi Menn Bil (5918 forrige gang) er ikke lenger med i opplagskontrollen. Bilmagasinet lar seg heller ikke opplagskontrollere.

At også BilNorge går fra rekordmåned til rekordmåned kan bare bety at dere er med oss som aldri før. Jeg håper en av grunnene er at dere føler at vi er med dere.

Selskapsreiser
Bare for å ha nevnt det: Vis meg noen andre blader hvor du kan lese om de nye byggene på Ferrarifabrikken eller få en fersk bilrapport fra norsk høgskolemiljø. Og hvis du har vært på BilNorge i det siste har du lest ting om Bizzarini og de Tomaso som du ikke har sett andre steder.

Selvfølgelig dekker Bil det obligatoriske, men vi beveger oss også dit hvor ingen importørstyrt selskapsreise arrangeres, blant folk vi kjenner. Også dere som leser alt av utenlandsk vet at Bil og BilNorge er ganske enestående i sakene sine. Hvilket gjør dere, leserne, enda bedre informert.

Kina?
Jeg var forresten i England forleden. For 20 år siden hadde ikke det vært noe jeg hadde tenkt over i det hele tatt. Da lagde de biler der, og vi var der en gang i måneden omtrent. De siste fem årene har det som en gang var verdens nest største bilprodusent – produsentforeningen hadde til og med en egen PR-mann bare i Norge! – hatt 0,1 prosent markedsandel.
For 30 år siden var de første 300 japanske bilene solgt i Norge. For 15 år siden var Korea fremdeles ukjent på registreringsstatistikken. Over 30 prosent på Japan og ca. 4 på Korea i dag. Så prøv å fortell meg at ikke Kina vil være på plass, og sågar en solid faktor, om ti år.

Foreløpig er kinesiske biler svært triste. Blikklyder, null dynamikk og et interiør som imiterer brakka på Bardufoss for 40 år siden. Men klart de kommer. Susende. Om jeg derfor kommer til å reise dit like mye som jeg reiste til England for 20 år siden? Så lenge de bygger biler i Italia og Frankrike tror jeg at jeg vil overlate det til andre.

Bil gir deg:
Denne gangen fire hårete Opel Astraer, for hele påskeferien (les mer i bladet). Det å få dere bak rattet i noe helt nytt – så langt har det vært Golf GTI, Citroën C4 og nå Astra GTC – er vår presang til dere i anledning av Hvem-skulle-trodd-det?–Bil–30-år!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: