Rover 75 1.8 Club
BILTEST: Er du på jakt etter en bil med karakter? Rover 75 1.8 har karakter så det holder, og til tross for beskjeden motorstørrelse, byr den også på et snev av luksus. Først publisert i BIL 9 - 2000. Ikke en gang Jaguar kan hamle opp med Rover 75 når det gjelder å være britisk. Noen mener det blir for mye av det gode, andre synes dette er helt topp og at det er på tide at noen tørr lage noe helt annerledes. Mangfoldet i den øvre delen av mellomklassen har aldri vært større og med 1,8-literen med 120 hk under panseret er R75ern å regne i luksusdelen av klassen. En konkurrent som for eksempel Peugeot 406 1.8 koster ca 250.000 kroner, mens rimeligste R75 1.8 koster 292.000 kroner og vår testbil koster 299.900 kroner. Vil du ha en større motor må du brenne av ytterligere 54.000 kroner og får da en to-liters V-sekser med 150 hk. Arbeidsvillig firer Sammenlignet med den 2.5 V6 vi testet i fjor sommer, er 1,8-literen overraskende fleksibel i femtegearet. Det er først og fremst i de lavere gearene hvor V-sekseren får utnyttet turtallet og toppeffekten den drar skikkelig i fra 1,8-literen. Nå er dette neppe bilen man velger hvis man vil ta ut sine sportslige ambisjoner innen bilkjøring. Rover 75 er det svenskene kaller “en glidare”, en bil som trives når tempoet er jevnt og det er langt til målet. Kjøreegenskapene er trygge, men langt fra sportslige. Kvikk svingkjøring skjer derfor mykt og i S-svinger blir det forholdsvis store karosseribevegelser. Veigrepet er det ikke noe å utsette på, men den sportslige karakteren glimrer med sitt fravær. Dette er en bil som innbyr til kosekjøring. Utmerket komfort Førerplassen virker, takket være instrumentene, noe gammelmodig. Men ta bort instrumentene, og du vil se at resten av førermiljøet ville passe inn i hvilken som helst moderne mellomklassebil. Moderat bruk av tre og tre farger sørger for at interiøret er moderne og samtidig passe retro. Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Førersetet har høyderegulering som løfter setet mer i bakkant enn i forkant. De som vil ha litt ekstra støtte under lårene, blir derfor henvist til en lav sittestilling. Stoffsetene gir god støtte sideveis til både lår og rygg. God plass Selv om Rover 75 er vesentlig større utvendig enn konkurrenter som Peugeot 406, Passat og Avensis, er den ikke vesentlig større innvendig, noe de runde karosserilinjene får ta skylden for. Rover 75 er en bil som bære tydelig preg av at design har vært viktigere enn praktiske detaljer. Plassutnyttelsen er derfor moderat, noe du merker svært godt i bagasjeavdelingen. Den lave hekken begrenser bagasjeromvolumet til 432 liter. Det er beskjedent i forhold til enkelte mindre biler i mellomklassen. Den store lukeåpningen sørger likevel for at bagasjerommet oppleves som praktisk og rommelig. Nedfellbar bakseterygg koster 2.400 kroner. Mye utstyr Rover 75 er først og fremst en bil for de som legger vekt på kjørekomforten og gjerne vil ha et interiør som gir et luksuriøst og komfortabelt preg. I den sjangeren mangler Rover 75 konkurrenter. Med 1,8-liters motor er ikke dette blant de sprekeste bilene i denne prisklassen. Men motoren gjør en utmerket jobb, og tar man bilens karakter i betraktning, spørs det om ikke den kvikke fireren er sterk nok. Skal du kjøre med henger eller mye med fullt lastet bil, ville vi vurdere den nye Rover 75 2.0 CDT med 116-hesters utgave av BMWs dieselmotor. I Club-versjon koster den 35.000,- mer enn 1,8-literen, og byr på kraftigere dreiemoment og lavere forbruk. Den nye Roverimportøren, Britisk Bilimport, venter med spenning på stasjonsvognutgaven av Rover 75 og det med god grunn. Den øvre delen av mellomklassen domineres av stasjonsvogner, og Rover 75 som stasjonsvogn vil nok ha større appell enn sedanen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |