[]
[] [firmabil.no] []

Rover 75 1.8 Club


Kjell Magne Aalbergsjø



BILTEST: Er du på jakt etter en bil med karakter? Rover 75 1.8 har karakter så det holder, og til tross for beskjeden motorstørrelse, byr den også på et snev av luksus.

Først publisert i BIL 9 - 2000.

Ikke en gang Jaguar kan hamle opp med Rover 75 når det gjelder å være britisk. Noen mener det blir for mye av det gode, andre synes dette er helt topp og at det er på tide at noen tørr lage noe helt annerledes. Mangfoldet i den øvre delen av mellomklassen har aldri vært større og med 1,8-literen med 120 hk under panseret er R75ern å regne i luksusdelen av klassen. En konkurrent som for eksempel Peugeot 406 1.8 koster ca 250.000 kroner, mens rimeligste R75 1.8 koster 292.000 kroner og vår testbil koster 299.900 kroner. Vil du ha en større motor må du brenne av ytterligere 54.000 kroner og får da en to-liters V-sekser med 150 hk.

Arbeidsvillig firer
Rover 75 er ingen lettvekter og 1,8-literen har en tøff oppgave. Men med ca 12 kg pr hk er akselerasjonen absolutt godkjent. 0 til 100 km/t på 12,2 sekunder er ikke imponerende, men det er raskt nok til å holde følge med trafikken på travle Osloveier. Du må bruke gearspaken relativt hyppig ved landeveiskjøring i norske hastigheter, det skal ikke store motbakken til før farten dabber av. Men legg inn fjerde- eller tredjegear, og du har et absolutt godkjent fraspark. 70 til 100 km/t i femtegear på 12,6 sekunder indikerer at du helst skal legge inn et lavere gear ved forbikjøringer også.

Sammenlignet med den 2.5 V6 vi testet i fjor sommer, er 1,8-literen overraskende fleksibel i femtegearet. Det er først og fremst i de lavere gearene hvor V-sekseren får utnyttet turtallet og toppeffekten den drar skikkelig i fra 1,8-literen.

Nå er dette neppe bilen man velger hvis man vil ta ut sine sportslige ambisjoner innen bilkjøring. Rover 75 er det svenskene kaller “en glidare”, en bil som trives når tempoet er jevnt og det er langt til målet. Kjøreegenskapene er trygge, men langt fra sportslige. Kvikk svingkjøring skjer derfor mykt og i S-svinger blir det forholdsvis store karosseribevegelser. Veigrepet er det ikke noe å utsette på, men den sportslige karakteren glimrer med sitt fravær. Dette er en bil som innbyr til kosekjøring.

Utmerket komfort
Komforten er da også denne Roverens styrke. Lavt støynivå, riktignok litt avhengig av underlaget, sammen med en forholdsvis myk fjæring og demping, sørger for behagelig transport. Som støymålingene viser varierer støynivået mellom slett og grov asfalt svært mye, og vesentlig mer enn for den 2.6 V6 Connoisseur vi testet i fjor sommer. For 1.8 Club vil vi anbefale å velge dekk som gir lite romlestøy. Vår testbil var utstyrt med dekk med hastighetsmerking V, men man kan trygt bruke dekk med hastighetsmerking H. Det alene vil gi litt gunstigere støynivå. Motoren hører du lite til ved vanlig kjøring, og den hissige 1,8-literen har et moderat støynivå også under akselerasjon.

Førerplassen virker, takket være instrumentene, noe gammelmodig. Men ta bort instrumentene, og du vil se at resten av førermiljøet ville passe inn i hvilken som helst moderne mellomklassebil. Moderat bruk av tre og tre farger sørger for at interiøret er moderne og samtidig passe retro.

Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Førersetet har høyderegulering som løfter setet mer i bakkant enn i forkant. De som vil ha litt ekstra støtte under lårene, blir derfor henvist til en lav sittestilling. Stoffsetene gir god støtte sideveis til både lår og rygg.

God plass
Plassforholdene foran er det ikke noe å utsette på, og benplassen for baksetepassasjerene får også godkjent. Mens takhøyden i forsetet er meget god, er den bare sånn akkurat passe i baksetet. 91,5 cm under taket i baksetet kan være litt knapt, og skal man ha store barn der er det en idé at de prøvesitter Roveren. Heller ikke kupébredden imponerer, men tar man hensyn til baksetets utforming og begrenser antall baksetepassasjerer til to, vil de sitte behagelig og ha god plass.

Selv om Rover 75 er vesentlig større utvendig enn konkurrenter som Peugeot 406, Passat og Avensis, er den ikke vesentlig større innvendig, noe de runde karosserilinjene får ta skylden for. Rover 75 er en bil som bære tydelig preg av at design har vært viktigere enn praktiske detaljer. Plassutnyttelsen er derfor moderat, noe du merker svært godt i bagasjeavdelingen. Den lave hekken begrenser bagasjeromvolumet til 432 liter. Det er beskjedent i forhold til enkelte mindre biler i mellomklassen. Den store lukeåpningen sørger likevel for at bagasjerommet oppleves som praktisk og rommelig. Nedfellbar bakseterygg koster 2.400 kroner.

Mye utstyr
I Club-versjon er Rover 75 velutstyrt når det gjelder både luksus- og sikkerhetsutstyr og listen over ekstrautstyr er også lang. Skinnseter kan du få for 16.100 kroner, kullfilter i tillegg til pollenfilter får du for 970 kroner, alarm for kupé koster 2.680 kroner og hodekollisjonsputer koster 1.610 kroner, mens stereoanlegg med navigasjonssystem og kjørekomputer kan leveres som originalmontert ekstrautstyr for 18.750 kroner.

Rover 75 er først og fremst en bil for de som legger vekt på kjørekomforten og gjerne vil ha et interiør som gir et luksuriøst og komfortabelt preg. I den sjangeren mangler Rover 75 konkurrenter. Med 1,8-liters motor er ikke dette blant de sprekeste bilene i denne prisklassen. Men motoren gjør en utmerket jobb, og tar man bilens karakter i betraktning, spørs det om ikke den kvikke fireren er sterk nok. Skal du kjøre med henger eller mye med fullt lastet bil, ville vi vurdere den nye Rover 75 2.0 CDT med 116-hesters utgave av BMWs dieselmotor. I Club-versjon koster den 35.000,- mer enn 1,8-literen, og byr på kraftigere dreiemoment og lavere forbruk.

Den nye Roverimportøren, Britisk Bilimport, venter med spenning på stasjonsvognutgaven av Rover 75 og det med god grunn. Den øvre delen av mellomklassen domineres av stasjonsvogner, og Rover 75 som stasjonsvogn vil nok ha større appell enn sedanen.

- Tekniske data for testbilen


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: