Peugeot 406 SVdt HDiBILTEST: Komfortabel, rommelig og sterk – Peugeot 406 stasjonsvogn har egenskaper som gjør den til en ypperlig langtursbil. Kanskje 0,5 liter pr mil også virker tiltalende? Først publisert i BIL 12 - 1999. Vår testbil er den dyreste dieselvarianten i 406-programmet. Den har foruten den kraftigste HDi-motoren, også den mest påkostede utstyrspakken. Her er det meste standard, inklusive klimaanlegg, radio/kassettspiller med betjening ved rattet, fjernstyrt sentrallås, elektrisk justerbare forseter og sidekollisjonsputer samt selvfølgeligheter som elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare speil, oppvarmede forseter og lyktespylere. Førerplassen virker forseggjort, men uten å være overdådig. Setene gir Førermiljøet byr ikke på overraskelser, men er enkelt å forholde seg til. Betjeningen av klimaanlegget og radioen har sentral plassering på midtkonsollen og et stort tekstvindu viser hvilke innstillinger som er valgt. Her vises også kjørekomputerens data med blant annet informasjon om forbruk, snitthastighet, distanse på gjenværende dieselmengde og utetemperatur. Nydelig komfort Franske biler er ikke hva de en gang var, og de fleste vil oppleve det som et pluss. Enkelte vil likevel hevde at dagens franske biler er vel faste når det gjelder fjæring og demping. 406 er ikke noe unntak. Den føles tung og bedagelig over de store ujevnhetene og takler disse meget behagelig og stabilt, mens de mindre og skarpe ujevnhetene takles vesentlig fastere. Det er konkurrenter som takler disse behageligere enn 406-eren. Det helhetlige bildet av komforten blir likevel meget godt, og klimaanlegget og det gode stereoanlegget, som i vår testbil er komplettert med en CD-skifter, bidrar sammen med god finish og et kvalitetsmessig godt inntrykk til at 406 SVdt føles luksuriøs. 406 har fått nye hovedlykter som gir et meget kraftig lys med god rekkevidde på fjernlysene. Skal vi sette fingeren på noe, må det være litt dårlig spredning på fjernlys. Det gjør at en på svingete vei ikke har spesielt godt lys inn i svingene. En annen liten detalj som Peugeot godt kunne endre på, er at du ikke kan vippe vindusviskerne helt ut fra frontruten. Spesielt vinterstid kan det være en fordel å kunne vippe viskerne slik. Sterk og villig dieselmotor Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er ikke spesielt imponerende, men 12,2 sekunder holder så absolutt mål. Hovedgrunnen til de beskjedne 0 til 100-tidene ligger hovedsakelig i at dieselmotoren er kortpustet. Mens bensinmotoren gjerne tåler både 6.500 og 7.000 o/min, har det liten hensikt å dra dieselmotoren over 4.500 o/min. Sammenlignet med konkurrenter med bensinmotor er kanskje ikke akselerasjonen fra stillestående imponerende, men når du ligger i 70 km/t og trenger litt ekstra fraspark, parkerer 406 HDi de fleste konkurrentene. 70 til 100 km/t på 8,9 sekunder er ikke bare meget bra, det er imponerende og gir en følelse av kraft som vi ikke kan huske å ha opplevd i noen annen bil i denne prisklassen. Er du i tvil om femtegearet er raskt nok, er fjerdegearet garantert raskt nok. 70 til 100 på 6,7 sekunder er en tid mange langt mer motorsterke biler kan misunne den. Gjerrig Turboforsinkelse er ikke noe problem. Ladetrykket kommer kvikt og mykt og slik at opplevelsen av akselerasjon er kraftigere enn i flere av de tyske dieselmotorene med direkteinnsprøyting og turbo. Dermed forsterkes inntrykket av kraft. Det er lett å bli fascinert av akselerasjonen, men trekk-kraften alene er også imponerende. I bakkene er denne motoren råsterk og gjør 406 til en ideell bil for den som har behov for trekkvogn og vil ha personbilkomfort og -kjøreegenskaper. En av HDi-motorens fortrinn ved siden av å være sterk og akselerasjonsvillig, er at den bruker lite drivstoff. Vi målte den til et snitt på 0,6 l/mil ved blandet kjøring og en stor del småkjøring i byområde. Ved landeveispreget kjøring går den lett på under halvliteren pr mil, og legger du opp til sparekjøring er 0,45 l/mil realistisk og ikke spesielt krevende. Med 70-liters tank blir det faktisk så langt mellom tankingene at en lett glemmer dem! Eller hva sier du om å kjøre 1.400 km mellom hver tanking? Motorens nøysomhet blir spesielt imponerende fordi den samtidig er så sterk og 406 så rommelig og komfortabel. Dette er forbrukstall som vi tidligere bare har forventet i mindre biler. Trygge kjøreegenskaper Bremsene er lette å dosere og ABS sørger for at man i en kritisk situasjon har både kontroll og gode bremseegenskaper. Vi målte korteste bremsestrekning fra 80 km/t til 26 meter, med 27,5 meter som snitt. Det er meget bra. Rommelig og praktisk Selve setearrangementet er meget lett å håndtere, og belter og beltelåser faller naturlig på plass når du vipper baksetet på plass igjen. Skal du få lagt ned seteryggen, må du fjerne hodestøttene. Tre hodestøtter og trepunktsbelte på alle de tre sitteplassene bak er standard. Den ekstra nakkestøtten som var montert inn i vår testbil er ekstrautstyr og koster i underkant av 500 kroner. Peugeot har her en bil som både er rommelig, gir god komfort, har motorstyrke og er nøysom. Sammenlignet med for eksempel en Passat TDi 115 hk oppleves 406 HDi som kvikkere og sterkere, men dens styrke i forhold til Passaten ligger først og fremst på komforten. Peugeots dieselmotor er imponerende stille og behagelig. Kjører du mye og langt er dette en meget sterk kandidat. Kvaliteten later det heller ikke til å være noen grunn til å sette spørsmålstegn ved. Vår testbil har vært fryd å ha med å gjøre. I tillegg til god finish gir den en bunnsolid følelse av kvalitet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |