Citroën Saxo 1.4i SX: Komfort til lavpris
BILTEST: AX var akkurat så liten at den ikke ble tatt på alvor. Slik sett får Saxo et langt enklere liv. Den er større og rommeligere og ikke minst; den ser større ut. Vi har kjørt en Saxo 1.4i SX gjennom vårt testprogram og er ikke i tvil; her får du mye komfort og bil for pengene. Først publisert i BIL 1 - 1997. Citroën AX var akkurat for liten til det norske markedet og greide aldri å klatre til topps på salgsstatistikken. Saxo er større og ser større ut. Akkurat riktig størrelse når konkurrentene heter Fiesta, Polo og Corsa. Sammenlignet med AX er Saxo 19 cm lengre og har 10,5 cm lengre akselavstand. Sammenligner vi med Volkswagen Polo er lengden den samme, mens Saxo har 1,5 cm kortere akselavstand. Trangt i baksetet I bagasjeavdelingen er derimot plassutnyttelsen god med en minste bredde på hele 108 cm. Dette er muliggjort takket være det kompakte bakhjulsopphenget med torsjonfjærer. Men høyden opp til hattehyllen er ikke imponerende og den er mindre enn i både Fiesta, Corsa og Polo. Et volum på 280 liter er likevel meget bra. Baksetet er delt 1/3-2/3 og ved at du vipper frem sitteputen får du flatt gulv i 120,5 cm lengde. Setet er dessuten enkelt å hekte av hengslene og ta ut. Gode forseter Saxo har et ryddig og oversiktlig førermiljø. Første gang jeg så det mente jeg helt bestemt å ha sett samme design tidligere, nemlig i Suzuki Baleno. Hovedlinjene er de samme, men noen forskjeller er det og Citroëns utgave fungerer bedre. Den eneste spesielle løsningen er friskluftdysen midt på dashbordet; når du skal regulere vinkelen på luftstrømmene, vipper du hele dysen. Førerplassen fungerer godt, men skulle jeg ønske noen endringer, må det være en mulighet til å justere rattet både horisontalt og vertikalt. Slik rattet står nå er det det som bestemmer hvor langt bak en kan flytte førersetet og det er lett å komme for nær pedalene. Kvikk 1,4-liter Gearkassen passer motoren perfekt. Avstanden mellom gearene er passe og til fjerdegear gir god trekkraft i bakkene. Femtegearet er langt og selv om trekkraften er god, er det lite akselerasjon å hente der. Meget god komfort Hvis du er på jakt etter en bil med sportslig karakter, har du ikke kommet i riktig bil. Citroën har tydeligvis lagt vekt på komfort når de har satt opp fjæring og demping til Saxo. Sammenlignet med de tyske og japanske konkurrentene, er det ingen tvil om at Saxo har bedre fjæringskomfort. Den kan uten blygsel utfordre større biler på dette området. Samtidig er den også fast, noe som kommer kjøreegenskapene til gode. I forhold til AX er Saxo et tydelig fremskritt hvis vi legger kjøreegenskapene til grunn. Styringen er ikke blant de mest kontante, men den er presis og understyringen er ikke like påfallende som i AX. På islagte veier er Saxo lett å kontrollere og du slipper overraskelser. Fremkommeligheten er også god og stabiliteten i snø byr ikke på problemer. Den liker seg imidlertid dårlig når det blir sporete. Vi vet fra tidligere dekktester at Michelins vinterdekk har en tendens til sporing under akselerasjon på sporete vei, så det er mulig vi kan gi dekkene skylden for Saxos sporingstendenser. Den behagelige fjæringen gjør Saxo til en ypperlig bil for den som kjører langt. Samtidig er den lettkjørt og hendig i bytrafikken. C-stolpen er litt ruvende, men ellers er Saxo oversiktlig og enkel å beregne. Mye utstyr 1,1-literen til 119.900 kroner er bestselgeren i Saxo-programmet og det er først og fremst i byene du finner Saxo-eierne. Når jeg likevel holder en knapp på 1,4-literen, skyldes det ganske enkelt at denne motoren har bra fraspark samtidig som den går relativt billig. Vårt testforbruk er nok noe høyere enn normalt, blant annet fordi den faste langturen vi legger inn i alle testene, drøyt 800 km, foregikk i kraftig snøvær på dårlig brøytede veier. Dette ga nesten samme forbruk på langkjøring som ved bykjøring. Utstyrsmessig stiller Saxo 1.4i SX godt rustet. Lyktespylere, kollisjonsputer, høyt bremselys, sentrallås, elektriske vindusheiser, oppvarmede forseter og ABS er med på listen over standardutstyr. 1.4i SX er den eneste Saxo-modellen som også er tilgjengelig med fem dører. Prisen øker da til 144.900, men har du unger som skal bruke baksetet, er det vel anvendte kroner. Konklusjon Artikkel fra www.firmabil.no URL: |