Mercedes A 160 Avantgarde
BILTEST: Den er annerledes – ungdommen elsker den – noen rister på hodet. Det virker som om alle har en mening om den. Mercedes A-Klasse, genial eller en alt for dyr småbil? Først publisert i BIL 12 - 1997 Med A-Klasse pløyer Mercedes ny mark. Det kan gå galt, men de fleste regnet med at skulle noen greie dette, måtte det bli Mercedes. Ungdommen faller for den. De nye linjene, interiøret, plassen og ikke minst størrelsen. A-Klasse er bare 357,5 cm lang. A-Klasse har fått mye presseomtale, men det har i liten grad vært fokusert på hva AKlasse er. Er den som fabrikken har antydet en mellomklassebil i småbilformat, eller er den like liten innvendig som den er utvendig? Utvendig er nemlig A-Klasse svært så kompakt. Den er for eksempel 4,5 cm kortere enn Ford Ka. Akselavstanden er 2 cm kortere enn Kas. Går vi opp en klasse og sammenligner A-Klasse med Golf IV og Mégane Scénic, finner vi ut at den er 55,9 cm kortere enn Scénic og 57,4 cm kortere enn Golf IV. Men A-Klasse er høy, og med sine 160,3 cm er den like høy som Scénic, mens den rager 23,5 cm over Ka og 16,5 cm over Golf IV. Dobbel bunnplate Den har også sikkerhetsmessige fordeler. Kombinert med en motor/gearkasseenhet som ligger og som skyves under bunnplaten ved en eventuell frontkollisjon, er kollisjonssikkerheten på nivå med mellomklassebiler. Den doble bunnen er dessuten så tykk at den dekker hele det området som normalt vil bli truffet ved en påkjørsel av en personbil fra siden og gir dermed også meget god sikkerhet ved påkjørsler fra siden. For plassutnyttelsen gir den doble bunnplaten både fordeler og ulemper. Fordelene er at en kan få en lang kupé ved at motoren plasseres svært lavt og at kupéen ligger over for- og bakaksel og disse stjeler ikke plass i kupéen. I lengderetningen er derfor A-Klasse svært så rommelig hvis vi sammenligner med andre biler som er ca 360 cm lange. Sammenligner vi med Golf eller Scénic, finner vi raskt at A-Klasse slett ikke er så rommelig som en skulle kunne anta når en tok den generøse utvendige høyden i betraktning. A-Klasse har nemlig ikke noe høyere kupé enn tradisjonelt bygde biler i denne klassen. Den doble bunnplaten tar nemlig hele gevinsten som ligger i A-Klasses høyde på 160 cm, og kupéen er ikke høyere enn i småbiler flest. Takhøyden i forsetene er noe lavere enn i Ka, mens den i baksetet er 1 cm bedre enn i Ka. Du sitter høyt i A-Klasse, som du gjør i Scénic, men ettersom gulvet også er høyt, får du ikke samme høye sittestilling som i Scénic. Du har derfor behov for større avstand mellom pedaler og førersete og mellom for- og bakseter enn i for eksempel Scénic. Begrenset plass For den som av og til har tre voksne eller tre store barn i baksetet, er meldingen enkel nok; A-Klasse er uegnet. En rask prøvetur med tre voksne i baksetet, avslørte at kupébredden på 123,5 cm er akkurat så liten som den høres. Klagene haglet over sjåføren før passasjerene hadde greid å feste sikkerhetsbeltene. Bredden holder derimot til to, men takhøyden er også knapp. Det virker ikke som Mercedes har utformet baksetene med tanke på at voksne skal tilbringe lang tid der. Barn sitter derimot behagelig. Selv med alle setene på plass, har AKlasse et brukbart bagasjerom. Det er faktisk rommeligere enn i Golf IV. Baksetene har reguleringsmulighet i lengderetning og kan trekkes 8 cm forover, noe som øker plassen ytterligere, men som gir liten plass til eventuelle passasjerer. Vipper du baksetene frem slik at de hviler mot forsetene, får du ytterligere 20 cm. Ønsker du varebil, kan du ta setene helt ut. Ønsker du et virkelig langt bagasjerom, kan du også fjerne passasjersetet foran. Det er to bakseter, en enseter på venstre side og en toseter på høyre side. Tiltalende førerplass Instrumenteringen er tiltalende og inkluderer også utetemperaturmåler. Radioen har Mercedes fått skreddersydd hos Becker. Førerplassen er rommelig. Det er god plass til bena og venstrefoten har god støtte. Førersetet har høyderegulering. Sittekomforten er brukbar, men lårstøtten kunne vært litt bedre. Sitteputen runder av litt for tidlig og føles derfor som kort. Sidestøtten i sitteputen er svak, men selv om seteryggen også har små sidevanger gir den tilstrekkelig støtte sideveis. A-Klasse er ikke blant de mest oversiktlige bilene på denne størrelsen. Du skal derfor ha litt trening før du vet hvor bilen begynner og slutter. Bakover er det de kraftige C-stolpene som stjeler mye sikt. Separate nær- og fjernlyskastere er standard i alle modeller, og gir meget god lys. Tvilsom i unnamanøver I skrivende stund har Mercedes gitt klarsignal for bare en type vinterdekk i dimensjon 195/50R16 til A-Klasse, Pirelli Winter 210 Asimmetrico som vår testbil var utstyrt med. Mens vår testbil føles sportslig og stabil ved friskt svingkjøring, endrer den karakter i vår unnamanøver. Krengingen blir kraftigere og det høye tyngdepunktet gjør seg merkbart. Ifølge Mercedes har A-Klasse tyngdepunktet 5,5 cm høyere enn C-Klasse. Mens krengingen er moderat ved normal svingkjøring, blir den ganske så merkbar i vår unnamanøver og resulterer i bakhjulsskrens, som er forholdsvis lett å korrigere. Når du får full last i bilen, blir det derimot vanskeligere å kontrollere bilen i en unnamanøver, men også da er det bakhjulene som slipper. På grunn av at du sitter høyt, fører vekten av passasjerer til at tyngdepunktet kommer høyere. Vekten og den kraftige krengningen gjør at fjæringsveien brukes opp, og med litt svak returdemping vil gjentatte krappe svinger gi ustabilitet. Hadde A 160 vært med i vår test av stasjonsvogner – side 38 – ville den bare oppnådd 1 poeng på kjøreegenskaper. Stabilitetskontroll Fjæringskomforten er på kompaktklasse nivå når det gjelder måten den takler store ujevnheter. Den flyter behagelig og nesten duvende over disse, og litt strammere returdemping vil ikke påvirke fjæringskomforten nevneverdig. A 160 takler derimot de små og skarpe ujevnhetene forholdsvis hardt, og den kan faktisk sammenlignes med Ka når det gjelder måten den tar asfaltkanter på. Litt strammere returdemping og kraftigere krengningsstabilisatorer vil muligens påvirke fjæringskomforten på slike ujevnheter negativt. Ettersom vår testbil sto på vinterdekk, har vi ikke kjørt våre vanlige bremseprøver, men bremsene har godt bitt og er under kontrollerte oppbremsinger lette å dosere. ABS sørger for at de også fungerer sikkert i panikksituasjoner. På grunn av vinterdekkene er det vanskelig å gi noen endelig dom når det gjelder støynivå, men hjulstøy virker ikke å være et dominerende innslag i støybildet. På dårlig vei er støyen fra hjulopphengene god dempet. Vår testbil hadde derimot litt vindstøy, men det var først og fremst lyden fra motoren som dominerte støybildet. Nye motorer Motoren går mekanisk stille og på tomgang er den nesten ikke hørbar, men den gir mye innsugningsstøy. Under akselerasjon, selv på lave turtall, er lydnivået fra motoren dominerende. Som du ser av akselerasjonsmålingene, er det ikke noe å utsette på frasparket. 1,6-literen føles usedvanlig kvikk. Den svarer raskt og akselerer villig helt til turtellerens rødmerking ved 6.000 o/min. Gearskiftet var litt trangt da vi begynte vår test, men i løpet av testperioden «gikk det seg til» og ble lett og presist. Det kan du trenge, for selv om motoren er forholdsvis sterk, har den et langt femtegear, og med litt last i bilen må du forholdsvis ofte ty til fjerdegearet. Og selv om den drar opp bakkene tilsynelatende uanstrengt i femtegear når bilen er tom, er det ikke noe overskudd til akselerasjon. A-Klasse kan fra 2. kvartal neste år også leveres med femtrinns automatkasse, men vil du slippe å clutche, ligger den muligheten åpen før den tid. A-Klasse kan nemlig leveres med automatisk clutch. Når du skal skifte gear tar du bare foten fra gassen og sjalter – clutchen betjenes automatisk. Pristillegget for automatisk clutch er 6.140 kroner. Velutrustet Blant mer luksuriøst preget utstyr, er sentrallås, elektriske vindusheiser og oppvarmede forseter standard også i Classic som er rimeligste utstyrsnivå. Velger du utstyrsnivå Avantgarde, må du ut med 12.480 kroner ekstra og får høyderegulering av rattet, sportchassis, aluminiumfelger med 195/59R16 dekk, bagasjeromgardin, fjernbetjent sentrallås og elfenben farget bakgrunn på instrumentene. Ser vi på A-Klasse som en småbil, er den svært avansert. Med ESP vil den være teknisk avansert uansett hvilken klasse vi sammenligner den med. Det er ingen tvil om at Mercedes har gjort en kjempejobb når det gjelder pakketeknikk. Selv om baksetet er trangt for tre voksne, er det ingen konkurrenter med samme utvendige mål som er i nærheten av A-Klasse når det gjelder kupé og bagasjeplass. Komfortnivået er ikke høyere enn at det finnes biler med lavere pris som gir bedre komfort med tanke på både støy og fjæring. Når det gjelder kjøreegenskapene innfrir de fullt ut ved litt frisk landeveiskjøring, men vi vil gjerne kjøre den med EPS før vi går god for at alt er under kontroll i kritiske unnamanøvre. Vurderer vi A-Klasse ut fra pris, blir bildet noe annerledes. Det finnes mye å velge blant til rundt 200.000 kroner og det er nok av bilmodeller som gir både bedre plass og bedre komfort enn en A 160 i dette prisleiet, vel og merke hvis du ikke er redd for å drasse på en halvmeter mer bil. Er derimot målet at bilen ikke skal være lengre enn 360 cm, ha førsteklasses passiv sikkerhet og god plass, har ikke A-Klasse noen konkurrenter – uansett pris. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |