Honda Civic 1.4iS
BILTEST: Civic har vært kompaktklassens litt rampete innslag. Så rampete at folk flest ikke har tatt den på alvor. En prioriterer ikke utrolige kjøreegenskaper fremfor komfort og spenstig design fremfor praktisk plassutnyttelse uten å bli straffet. Dagens Civic er blitt mer normal, men er den en bedre bil? Først publisert i BIL 4 - 1996. Jeg kjørte tilstrekkelig mange langturer med forrige generasjon Civic til å vite at komforten ikke var helt på topp, men samtidig så jeg frem til nye turer med Civic. Ganske enkelt fordi den er en morsom bil å kjøre. Ikke slik å forstå at jeg satt og lo hele veien, men mesteparten av tiden hvilte det et smil om munnen. Kjøreegenskapene, kontakten mellom sjåføren og bilen og sjåføren og veien og en typisk sportslig orientert kjørestilling, gjorde Civic til en bil en lett ble glad i. Så fikk det heller være at plassdisponeringen var litt så som så og at støynivået ikke var blant de behageligste. Det var derfor en nedtur å komme over i den nye Civicen, men jeg kan garantere at nykommeren vil selge bedre enn forgjengeren. For som Kåre Filseth hos Hasco Motor as sa da jeg konfronterte ham med mitt førsteinntrykk: «Det er slik kundene vil ha den; de ønsker mer komfort og mindre kjøreopplevelse. Det har nye Honda Civic». Mer komfort Honda har også gjort til dels store endringer når det gjelder hjulopphengene. Ikke så mye i selve utformingen, i prinsipp er det de samme tekniske løsningene som i forgjengere, men innstilling av fjærer og støtdempere samt de nye gummiforingene, gjør til dels store utslag. Civic har rett og slett fått god fjæringskomfort. Den takler både små og store ujevnheter godt, men har i likhet med 90% av konkurrentene fortsatt problemer med skarpe asfaltkanter. De slår litt hardt. Hjulopphengene har fått en del mindre vinkeljusteringer, blant annet er de nedre bærearmene i bakhjulsopphengene forlenget med 6,5 cm, alt med bedre stabilitet og enda mer nøytrale svingegenskaper som mål. Sikre kjøreegenskaper Styrefølelsen er ikke blant de aller beste, noe som blant annet skyldes at bilen er litt vel myk foran. Litt fastere forstilling ville hjulpet. Når det gjelder bremser har Honda tydeligvis gjort noe nytt. Civicbremsene gir nemlig en nydelig bremsefølelse. Vår testbil hadde ABS-bremser, men selv på is er det forholdsvis lett å dosere pedaltrykket helt på grensen til at ABSen kobler inn. Motormessig har Honda ligget helt i toppen. Bortsett fra at 1,4-literen med 90 hk har litt hard gange under akselerasjon, går den mykt og er som vanlig for Hondamotorer svært så akselerasjonsvillig. Denne utgaven av 1,4-literen erstatter den gamle 1,5-literen, mens en nedtrimmet utgave av den samme 1,4-literen (70 hk) erstatter 1,3-litersmotoren med 75 hk. Langt femtegear Civic er lettkjørt, svært lettkjørt. Styringen er lett, clutchen er lett og enkel å dosere, bremsene er enkle å dosere, gearskiftet glir lett og førerplassen oversiktlig. Dette er en bil de fleste vil kunne finne seg raskt til rette i og oppleve som uproblematisk å kjøre. Bedre plass Civic er blitt større og rommeligere. Men disponeringen av plassen er fortsatt ikke helt god. Først og fremst fordi setene er lave. Når du sitter lavt må du ha mer benplass enn hvis du sitter høyt. Den lave sittestillingen gjør at du fra førerplassen får litt sportsbil-preg. Førersetet har god sidestøtte og gir god støtte til ryggen, men vi ønsker litt bedre lårstøtte. Benplassen foran er meget god og det er mer enn nok plass til venstrebenet, og vi savner noe å støtte foten mot. Baksetet er rommelig, men på grunn av det lave baksetet får du ingen behagelig sittestilling og dårlig støtte til lårene. Kupébredden er litt for liten til at du bør invitere med deg tre voksne baksetepassasjerer på langtur. Mens takhøyden i forsetet er meget god, er den bare akkurat tilstrekkelig i baksetet. I motsetning til forgjengeren har den nye Civicen fått en hel bakluke. Bagasjerommet er ikke blant de rommeligste, det skyldes først og fremst det plasskrevende bakhjulsopphenget. Med en minste bredde på 77 cm har det også en form som kan gjøre det vanskelig å utnytte plassen. Bakseteryggen er delt og nedfellbar. Vi savner innvendig håndtak på bakluken. Det vil sikkert være forskjellige meninger om hvor vellykket Civics nye lykter er. Ifølge fabrikken gir de derimot vesentlig kraftigere lys enn lyktene i forgjengeren. Men vi er ikke fornøyd med lysbildet. Nærlysene har et begrenset lysområde og litt for dårlig sidespredning. Heller ikke fjernlysene imponerer, lysbildet er for ujevnt. Høyt utstyrsnivå Civic er uten tvil blitt en bedre bil, ikke minst komforten er forbedret. 90% av dere vil sikkert oppleve Civic 1.4iS som et fremskritt. Så får vi som satte pris på forgjengerens kjøreopplevelse bare innse at det er passé. En Civic for hjertet Men det som gledet meg mest var kjøreegenskapene. For hva kan ikke en 22 mm krengningsstabilisator og en liten justering av fjærer og støtdempere utrette? Krengningen er kontrollert, bilen kneler ikke så mye over forhjulene når den presses i svinger og kjørefølelsen er der igjen. Fjæringskomforten er ikke vesentlig dårligere enn i 1.4iS og støynivået er fortsatt på et behagelig nivå. Akkurat den Civicen jeg savnet. Men så var det prisen da. Argumenter som god kjørefølelse og gode kjøreegenskaper, pluss et lavt bensinforbruk (0,66 l/mil ved bykjøring og 0,48 l/mil ved 90 km/t) burde kunne forsvare en merpris på 20.000 kroner. Noen ganger er det vel lov å kjøpe bil med hjertet? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |