[]
[] [firmabil.no] []

Audi A3 1.9 TDi: Akkurat passe


Kjell Magne Aalbergsjø



BILTEST: Med A3 vil Audi fri til de bilkjøperne som er på jakt etter en kompakt bil som gir litt status, men som samtidig er praktisk og ikke for spesiell. Vi har kjørt en A3 på langtest og har latt oss overbevise; dette er en av de mest gjennomtenkte og robuste bilene i kompaktklassen.

Først publisert i BIL 12 - 1996.

Da vi skulle plukke ut langtestbil, var det ikke vanskelig å velge motor. Det måtte bli den direkteinnsprøytede turbodieselmotoren på 1,9 liter. Etter å ha kjørt en A3 1.8 var vi nemlig ikke imponert, først og fremst på grunn av et litt høyt støynivå, men også effekten var bare akkurat passe og når prisforskjellen fra en 1.8 til en 1.9 TDi er bare 5.100 kroner, var ikke valget vanskelig.

A3 1.9 TDi har bedre støydemping enn modellene med bensinmotor og det er ikke bare mot motoren støydempingen er forbedret. Også hjulstøyen er merkbart behageligere til tross for at vår TDi-modell er utstyrt med 205/60VR15 dekk, mens 195/65VR15 er standard. Men ved tomgangskjøring og bykjøring avslører TDimotoren seg ganske raskt. På tomgang og på lave turtall har den nemlig et noe høyere støynivå enn bensinmotorene, men straks du kommer ut på landeveien drukner motorlyden i støyen fra hjulene. Da oppleves A3 med dieselmotor som mer stille og behagelig enn en 1.8.

TDi-motoren er vårt valg
1,8-literen føltes overraskende tam. 125 hk burde gi brukbar akselerasjon og 173 Nm brukbar trekkraft i en kompakt bil som dette, men A3 er ingen lettvekter. En 1.8 veier drøyt 1200 kg. Sprek nok, men langt fra så sprek som effekten skulle tilsi. TDi-modellen henger ikke med ved akselerasjon fra stillestående, men du verden hvor godt den holder unna ved akselerasjon i fart. Med moderate 90 hk er ikke TDi-motoren spesielt effektsterk, men se på dreiemomentet; 202 Nm allerede fra 1.900 o/min gir en trekkraft i bakkene og et skyv som ingen bensinmotorer til denne prisen kan stille opp med.

Dieselmotorer er mer krevende enn bensinmotorer når det gjelder bruk av gearspaken. Selv om denne motoren har trekkraft så det holder helt ned til tomgangsturtall, er vibrasjonene ved turtall under 1.500 o/min såpass merkbare at de fleste vil lete frem et lavere gear når farten reduseres. Bryr du deg ikke om vibrasjonene, drar denne motoren uanstrengt helt fra tomgang også i femtegearet. Ved køkjøring hendte det enkelte ganger at jeg ikke brydde meg om å sjalte ned, men holdt motoren i femtegear. Hvis hastigheten så falt til under tomgangsturtall, hendte det at elektronikken ba motoren om litt ekstra kraft for å komme opp på tomgangsturtall med en overraskende akselerasjon som følge.

Råsterk og sparsom
Ved normale landeveishastigheter jobber motoren omtrent midt på maks dreiemoment og jeg skal gjerne se den bakken som stopper denne motoren. Her er det krefter nok og må du ikke stoppe trenger du stort sett ikke røre gearspaken. Det er fraspark nok til uanstrengte og raske forbikjøringer i femtegear. Selv om utvekslingen er forholdsvis kort sammenlignet med bensinmotorer, er tredjegearet fullt ut tilstrekkelig til forbikjøringer. Med 5,4 sekunders akselerasjon fra 70 til 100 km/t, er det ikke noe å utsette på frasparket.

Mens motoren kan virke litt slitsom ved bykjøring, er den en nytelse på langkjøring. Det skyldes ikke bare at du alltid har trekkraft i massevis. Motoren har også en avslappet og rolig gange. Jeg tok A3en på en langtur nordover og begynte etterhvert å lure på om tankmåleren hadde hengt seg opp. Da jeg passerte Levanger hadde jeg kjørt ca 600 km siden siste tanking og tankmåleren viste fortsatt halv tank! Ved Fauske viste triptelleren 1.195 km og tanken greide å svelge unna 53 liter diesel til kroner 8,13 pr liter. 430 kroner for 1.195 km gir beskjedne 36 øre pr km i drivstoffutgifter. Tankmåleren var riktig den! Men det var ikke bare ved langkjøring vi av og til lurte på om den hadde hengt seg opp, også ved småkjøring var det overraskende langt mellom tankingene. Det var bare på den tankingen vi også kjørte akselerasjonsmålingene at vi greide å få forbruket over 0,6 liter pr mil. Kjører du mye er det ingen tvil om at du lett vil tjene inn de drøyt 5.000 kronene ekstra dieselmotoren koster i forhold til en A3 1.8.

Sportslig nok
Vår testbil er en Ambition, den mest sportsligte av A3-modellene. Den skiller seg fra standardutgaven, som heter Attraction, ved at den har 6-ekede lettmetallfelger, 3-eket sportsratt, sportsseter, sportsunderstell og bagasjenett. Ønsker du mer komfort og luksusutstyr, er Ambiente riktig utstyrsnivå. Da får du 12-ekede lettmetallfelger, skinnratt, fjernbetjening av sentrallås, midtarmlene, stoffmatter på gulvet bak og make-up speil med lys. Ambition har et pristillegg på 8.500 kroner, mens Ambiente koster 9.500 kroner ekstra.

Egentlig er A3 i utgangspunktet ganske sportslig. Audi kunne lett lagt større vekt på fjæringskomfort og likevel hatt gode kjøreegenskaper. Ambition er for dem som er spesielt opphengt på sportslige kjøreegenskaper og en sportslig karakter. A3 Attraction og Ambiente er mer enn sportslig nok. Vår testbil var i tillegg til sportsunderstellet også utstyrt med 205/- 60VR15 dekk, mens 195/65VR15 er standard. Kjøreegenskapene er det så absolutt ikke noe å utsette på. Det sportslige i understellet innebærer foruten strammere fjæring og demping også at bilen er senket. Lite krengning, god styrerespons og nøytrale svingegenskaper med en liten tendens til understyring når den presses, kjennetegner alle A3-modellene, men med sportsunderstellet og 205/60 dekk blir A3 virkelig sportslig. På hovedveiene er ikke det sportslige understellet noe problem, men på dårlige asfaltveier og på grusveier blir det vel mye risting. Jeg holder derfor en knapp på standard hjuloppheng og standard dekkdimensjon.

Audi har valgt 15-tommers hjul som standard til A3 og utnyttet dette maksimalt ved å utstyre den med kraftige ventilerte skiver foran. Her er det ikke mye å gå på mellom kalippere og felger. Men 15-tommers dekk er dyre og du må regne med at dekkkontoen blir ca 30% høyere for en A3 med standard-dekk enn for eksempel en Golf. Bremsene er det ikke noe å utsette på. De tar ikke like brått som bremsene i A4 og er derfor lettere å dosere ved både kontrollerte og mer panikkartede oppbremsinger.

Smakfull og praktisk
I A3 viser Audi seg fra en helt ny side når det gjelder utforming av interiør og førermiljø. Nye materialer og nye farger kombinert med en rekke praktiske og gjennomtenkte løsninger, gjør interiøret trivelig. Her er det masse små rom, to rom i dørene, en skuff under førersetet og smårom i midtkonsollen og på dashbordet samt hanskerom, gjør A3 til uvanlig velutstyrt på dette området. Det er gummimatter i de fleste rommene og i dørlommene er det lagt filt. Overflatestrukturen i dørpaneler og dashbord er derimot ikke like praktisk. Den er ru og samler lett skitt og lo.

Førermiljøet er oversiktlig og velutstyrt. Vår testbil hadde riktignok ikke oppvarmede forseter, men dette er standard i alle A3-modeller. Førerplassen er meget velutstyrt med høyderegulering av førersetet og et ratt som har både vertikal og horisontal regulering. Når sittekomforten likevel ikke er helt god, skyldes det en kort setepute. For å få god lårstøtte må setet senkes. Hever du det, løftes det nemlig mer i bakkant enn i forkant og lårstøtten blir enda dårligere. Audi bør derfor se litt nærmere på setejusteringen og kanskje legge inn en mulighet for å justere sitteputen opp litt i forkant. Sidestøtte til lår og rygg er meget god. Selv om Attraction- og Ambiente-modellene har seter med mer moderate sidevanger, har også de god sidestøtte. Stoppen er fast, på grensen til å bli litt for fast, spesielt i ryggen.

Moderat plassutnyttelse
Førerplassen er rommelig, men bakseteplassen er ikke imponerende. Hadde Audi endret på forsetet slik at det kunne justeres litt høyere og likevel gitt god lårstøtte, hadde de også fått bedre benplass til baksetetpassasjerene. Senkes setet må det også lengre bakover og dermed krymper benplassen bak vel mye.To voksne vil sitte behagelig i baksetet hvis de får plass til bena. Det er nemlig god takhøyde og bredden holder i massevis for to, men med tre personer i baksetet blir det trangt. Begge forsetene har «easy-entry» og gir god innstigningsåpning for baksetepassasjerene.

Bagasjerommet er rommelig og ryddig. Plassen kunne vært bedre utnyttet, men Audi har valgt å kle inn hjulkasser og støtdempertårnene, noe som ser pent ut og gir et par smårom ekstra, men som også bidrar til å begrense bagasjerommets bredde. Baksetet er delt og kan vippes frem slik at du har en praktisk og fleksibel bagasjeromløsning. Under bagasjeromgulvet ligger en reservehjul med lettmetallfelg og et godt organisert verktøysett.

Høyt utstyrsnivå
A3 er velutstyrt og på listen over standardutstyr finner vi to kollisjonsputer, ABSbremser, høyt bremselys, høydejustering av hovedlysene, sentrallås, elektriske vindusheiser, elektrisk regulering og oppvarming av sidespeil og lettmetallfelger. Audi har utstyrt A3 med separat nær og fjernlys bygd i en enhet, en løsning som gir meget godt lys. Vi savner imidlertid lyktespylere. De vil Audi-forhandleren ha 2.300 kroner for. Og med det samme vi er på ekstrautstyrslisten; alarm koster 2.900 kroner, klimaanlegg 17.300 kroner, soltak 9.710 kroner, metallic lakk 4.100 kroner, utetemperaturmåler 1.020 kroner og 205/-60VR15 dekk koster 2.050 kroner.

Vår testbil har en grunnpris på 235.000 kroner. Legger vi så til Ambition, bredere dekk, soltak og metallic lakk, blir prisen for testbilen 259.360 kroner.

Vårt A3-valg: 1.9 TDi Attraction
Teknisk er A3 enkel, hjuloppheng og karosserikonstruksjon byr ikke på avanserte løsninger. Det fullforzinkede karosseriet gir er robust inntrykk og erfaringene fra de andre Audi-modellene med fullforzinket karosseri gir tillit. Dieselmotoren i TDi-modellen er gjennomprøvd og rimelig i drift. Når det gjelder kjøreegenskaper inngir A3 trygghet. Den er stabil, letthåndterlig og lett å kontrollere også i krevende situasjoner. A3 må se seg slått av langt rimeligere biler i kompaktklassen når det gjelder både sittekomfort, fjæringskomfort og støynivå. Ser vi på detaljfinishen, er det likevel få biler i denne klassen som utfordrer A3.

Skal vi velge mellom en av de tre A3-modellene som ligger under 240.000 kroner, er 1.9 TDi vårt valg. Den har en kraftig motor med imponerende trekkraft, kvikk akselerasjon og er stillegående og komfortabel ved normal landeveiskjøring. Med et forbruk som kan få noen og enhver til å lure på om tankmåleren har slått seg vrang, er du garantert lave drivstoffutgifter. Kjører du litt lengre enn gjennomsnittet, vil du ikke ha problemer med å kjøre inn differansen til en A3 1.8. Vi ønsker litt bedre fjæringskomfort enn Ambition og når en i tillegg sparer 8.500 kroner på å velge en Attraction, er ikke valget vanskelig; blant A3-modellene er 1.9 TDi Attraction vår favoritt.

Hadde vi hatt dårlig råd hadde ikke A3 vært vårt førstevalg. Hadde vi derimot hatt de nødvendige pengene og ville ha en bil som signaliserer at du har dem, er det vanskelig å finne noen bedre bil enn nettopp A3. Men skulle vi først ha en bil som vekker litt oppsikt, ville vi nok valgt en litt friskere farge enn den på vår testbil.

- Tekniske data for testbilen


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: