Tata er med, som vanlig
I fjor gikk India for første gang gjennom 1 million personbiler produsert-grensen. Folk som snakker om Kina som en kommende bilstormakt, har åpenbart ikke oppdaget at det landet er ganske etablert, det går forbi Tyskland i år. Det er India som er det kommende. Og Tata er blant de store der. Tata er den største indiske bilfabrikken, når man ser bort fra de to som produserer på lisens (Mahindra og Hyundai). Og Tata har vært en trofast utstiller på Geneve-utstillingen i nesten 10 år nå. Gjennom dem har vi hatt en viss kontakt med indisk bilindustri en gang i året, og har kunnet følge utviklingen. Det er spesielt én norsk bilimportør som har hatt tett kontakt med denne store indiske bedriften, han hadde sågar noen kommersielle utgaver av merket hjemme. I dag er han ivrigere enn noensinne på å overbevise oss alle om at nå er kvaliteten verre enn verst, ille var det før men verre er det nå… det er nesten så man kan ha ham mistenkt for å holde andre unna fordi han planlegger en offensiv selv, ganske snart. I.De.A Da vi gjennomgikk Tatas siste - Xover, en glup blanding av SUV og Minivan - var det i hvert fall ikke mange feil å se der. Selv om jeg også vet at dette var en spesialpreparert utstillingsbil. Dette er en helt ny bil på en helt ny arkitektur. Den har ikke noe med de tidligere modellene derfra å gjøre (Indica, som blir City Rover i Storbritannia), men har solide mål i mellomstørrelse: aksleavstand på 285 cm og utvendige mål på 485 x 192 x 180 cm. Med en ikke-spesifisert motor som møter Euro IV og en automat eller 6-trinns manuell kasse. Spesifikasjoner up to date. Til Europa? Xover var i hvert fall meget tiltalende og noe konkret lærte vi da der også. Akkurat som Peking i sin tid ble døpt om til Beijing, heter ikke Tatas hjemsted Bombay lenger. Nå kan du like godt lære det – det heter Mumbai. Og det uten en eneste kulturrevolusjon. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |