[]
[] [firmabil.no] []

9 sommerdekk i TEST


Karsten Lemche og Trygve Bæra



Selv om påsken kommer tidlig i år, skal piggdekkene av bilen i løpet av en uke etter påske. Slik er reglene. I tide til dette vårstuntet bringer vi resultatet av vår helt ferske sommerdekktest. Ni dekk er kjørt gjennom fire ulike øvelser, med størst vekt på vått føre.

Først publisert i BIL 4 - 2005.

I samarbeid med danske kolleger i Bil Magasinet har vi kjørt ni sommerdekk gjennom omfattende prøver. Vi har valgt å kjøre de fleste disiplinene på vått føre ettersom det er slikt underlag som skiller dekkene mest.

Testen er kjørt med en Opel Astra med dekk i dimensjon 195/65 R15. Disse dekkene, i alfabetisk orden, er med:
• Dunlop SP01
• Firestone TZ200
• Goodyear Hydragrip
• Michelin Energy
• Nokian NRHi
• Pirelli P7
• Toyo Proxes CF-1
• Uniroyal Rallye 550
• Yokohama C-Drive

Noen vil kanskje lure på hvorfor Continental ikke er med i testen. På bakgrunn av noen uheldige episoder hvor dekkprodusenter tidligere har levert spesialpreparerte dekk til tester, har vi til denne testen kun plukket ut dekk hos forhandler. Vi har selv gjort utvalget, ingen leverandør har vært inne i bildet. Conti kommer med en ny utgave av sitt Premium Contact-dekk i år, men dette dekket var det ikke mulig å få tak i hos forhandler da testen ble kjørt i midten av februar. Derfor ble testen kjørt uten dette dekket.

Banetest tørr vei
Dekkene blir hurtig slitt på en tørr asfaltbane, spesielt når det blir kjørt på det ytterste av dekkets evne. Derfor skal dekkets oppførsel oppfattes innenfor de første tre-fire rundene på banen. Vi har også testet dekket i i enkel og dobbel unnamanøver. Det er forholdsvis liten forskjell på dekkenes ytelser på tørr asfalt, derfor er resultaterne meget tette, men yterpunktene utgjøres av Dunlop, som er mest sportslig, og Goodyear, som er mest komfortorientert.

Banetest vått føre
Hvert dekk kjøres mellom 15 og 20 runder på en 1,1 kilometer lang asfaltbane, inntil vi oppnår fem hurtige og jevne rundetider, og dermed gir en indikasjon på hvor godt dekket holder grepet hele veien rundt. Men rundetiden er ikke avgjørende her. Den subjektive vurdering av dekkets grep i asfalten, og særlig hvordan dekket oppfører seg når grepet slipper er mer interessant, spesielt i banens hurtigste venstre sving hvor det samtidig går nedoverbakke. Her skiller dekkene seg tydelig fra hverandre.

Bremsetest våt asfalt
Det ble kjørt minimum syv bremsetester med hvert dekk, noen av dem ti ganger avhengig av hvor fort målingerne ble stabile. Firestone-dekket var kontrolldekk og ble testet tre ganger i alt, i starten, etter fire andre dekk og til sist. Og utfra disse tre testresultater, kan utviklingen i bremselengden korrigeres for å få sammenlignbare resultater. Bremsetesten kan også utføres på tørr vei, men her er resultaterne mye tettere og derfor mindre interessante. 

En stor del av dekkene klarte seg så godt som identisk, men fem dekk skilte seg ut. På den negative side Yokohama og Pirelli, som slett ikke bet seg fast i det våte underlaget. Bremselengden med Pirelli P7-dekket er skremmende lang, 7,4 meter mer enn for det beste dekket. Seierherren er Goodyear Hydragrip, som er utviklet spesielt for vått føre, og det ses på resultatet. 1,5 meter kortere enn referansedekket er meget imponerende. Michelin og Nokian viste også godt resultat, men var ikke fullt så effektive som Goodyear. 

Vannplaning
Vi kjørte to typer vannplaningstest, dels under akselerasjon på rett strekning, dels i sving, hvor hastigheden økte med 5 km/t pr. forsøk. For å treffe nøyaktig det samme sporet under rett-fram-testen, kjørte testbilen på en jernbaneskinne med en holder på selve testbilen. Vekten på testhjulet, høyre fordekk, var 415 kg. 

Den helt store vinner i vannplaningstestene er Goodyears Hydragrip. Det skal mye til før det slipper i forhold til konkurrenterne. I begge øvelser ligger dekket på førsteplass. Dunlop-dekket klarer seg fint i sving-testen, men ikke fullt så godt rett fram. Ellers overrasket Uniroyal-dekket positivt, likeså Pirelli klarer seg over middels i denne disiplinen. Michelin-dekket skuffer, her forventes det mer av et av markedets mest anerkjente dekk. Dårligst på vannplaning er Toyo, som spesielt presterer dårlig rett fram.  

Vannet skiller
Samlet sett vinner Goodyears Hydragrip denne dekktesten på poeng, spesielt bidrar meget kort bremselengde og gode resultater i vannplaningstestene til medaljen. Et annet godt bud er Nokian NHRi, det eneste dekket i testen som er produsert helt uten bruk av giftige PAH-oljer. Skuffelsen i testen er Pirelli og Yokohama, som ikke klarer seg spesielt godt på vått føre. 

Vi har ikke vurdert pris som en del av testen. Prisene kan variere mye, avhengig av sesong og lokal konkurranse. Sjekk flere leverandører i ditt nærområde.

LES VIDERE:
• Dunlop SP01
• Firestone TZ200
• Goodyear Hydragrip
• Michelin Energy
• Nokian NRHi
• Pirelli P7
• Toyo Proxes CF-1
• Uniroyal Rallye 550
• Yokohama C-Drive
• Samlede testresultater

Testen er fra bladet BIL nr 4 -2005


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: