9 sommerdekk i TEST
Selv om påsken kommer tidlig i år, skal piggdekkene av bilen i løpet av en uke etter påske. Slik er reglene. I tide til dette vårstuntet bringer vi resultatet av vår helt ferske sommerdekktest. Ni dekk er kjørt gjennom fire ulike øvelser, med størst vekt på vått føre. Først publisert i BIL 4 - 2005. I samarbeid med danske kolleger i Bil Magasinet har vi kjørt ni sommerdekk gjennom omfattende prøver. Vi har valgt å kjøre de fleste disiplinene på vått føre ettersom det er slikt underlag som skiller dekkene mest. Testen er kjørt med en Opel Astra med dekk i dimensjon 195/65 R15. Disse dekkene, i alfabetisk orden, er med: Noen vil kanskje lure på hvorfor Continental ikke er med i testen. På bakgrunn av noen uheldige episoder hvor dekkprodusenter tidligere har levert spesialpreparerte dekk til tester, har vi til denne testen kun plukket ut dekk hos forhandler. Vi har selv gjort utvalget, ingen leverandør har vært inne i bildet. Conti kommer med en ny utgave av sitt Premium Contact-dekk i år, men dette dekket var det ikke mulig å få tak i hos forhandler da testen ble kjørt i midten av februar. Derfor ble testen kjørt uten dette dekket. Banetest tørr vei Banetest vått føre Bremsetest våt asfalt En stor del av dekkene klarte seg så godt som identisk, men fem dekk skilte seg ut. På den negative side Yokohama og Pirelli, som slett ikke bet seg fast i det våte underlaget. Bremselengden med Pirelli P7-dekket er skremmende lang, 7,4 meter mer enn for det beste dekket. Seierherren er Goodyear Hydragrip, som er utviklet spesielt for vått føre, og det ses på resultatet. 1,5 meter kortere enn referansedekket er meget imponerende. Michelin og Nokian viste også godt resultat, men var ikke fullt så effektive som Goodyear. Vannplaning Den helt store vinner i vannplaningstestene er Goodyears Hydragrip. Det skal mye til før det slipper i forhold til konkurrenterne. I begge øvelser ligger dekket på førsteplass. Dunlop-dekket klarer seg fint i sving-testen, men ikke fullt så godt rett fram. Ellers overrasket Uniroyal-dekket positivt, likeså Pirelli klarer seg over middels i denne disiplinen. Michelin-dekket skuffer, her forventes det mer av et av markedets mest anerkjente dekk. Dårligst på vannplaning er Toyo, som spesielt presterer dårlig rett fram. Vannet skiller Vi har ikke vurdert pris som en del av testen. Prisene kan variere mye, avhengig av sesong og lokal konkurranse. Sjekk flere leverandører i ditt nærområde. LES VIDERE: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |