Billige dekk blir ikke billige hjul
Alle skal friste deg med billige dekk. Supermarkeder, byggkjeder og på nettet myldrer det av tilbud på dekk. Snart er det bare på polet de ikke selger dekk. Mange frister med veldig lave priser, men ofte får du som regel dekkene i handlekurven. Hva koster det egentlig når dekkene er ferdig montert på bilen? Dekk har to priser. Løse dekk – og dekkene montert på felg, avbalansert og fiks ferdig på bilen. Det er det siste som gjeller. Få har selv utstyr til å legge på et dekk på felg. Det kreves tungt og stort spesialutstyr, og dette utføres av spesialverksteder. Selv mange bilforhandlere har satt bort alt med dekk til dekkforhandlere. De har utstyret og kompetansen og det lønner seg å være spesialist. Mange steder på nettet kan du kjøpe alle typer dekk. Størst i Europa på nettdekk er den tyske kjeden Delticom. Bakgrunnen er to forhenværende sjefer hos Continental som ville starte for seg selv og driver nettsalg av dekk i alle land i Europa. De har eget kontor i Sverige – men alle bestillinger skal skje på nettet. Dekk i posten – hva så? På nettet bestiller du – legger igjen opplysninger om kredittkort, og etter noen dager er dekkene på døra hjemme hos deg. Hvor de kommer fra spiller mindre rolle. Om lageret er i Sverige, Tyskland eller Polen – se det behøver ikke du bekymre deg for. Dekkene selges med garantier og miljøavgifter, moms og andre avgifter er inkludert. Så står du der med fire nye dekk til bilen. De skal på felg, avbalanseres og på bilen. Og da må du ha hjelp av noen som kan det. Hva blir reaksjonen når du kommer til dekkforhandleren eller bensinstasjonen med fire nye dekk – og ber om at de skal monteres på bilen? Koster deg dyrt Neste var to bilforhandlere som sa at de drev ikke med dekk – bare med komplette hjul ”men prøv en dekkforhandler”. - Du kan sette igjen dekkene så skal vi ta det når vi får tid, sa en dekkforhandler. - Har vi mye å gjøre vil vi naturligvis prioritere de kunder som kjøper alt hos oss. Velger de fire nye dekk, er omlegging og montering enten gratis eller det koster 300 kroner for alle fire dekk. Som å ta med biff til restaurant I tillegg kommer krav om at gamle dekk skal returneres. I Norge er det en returordning. Norsk Dekkretur organiserer og gamle dekk hentes hos dekkforhandlere. - Så om noen kjøper billige dekk på nettet – så er vi gode nok når de slitte skal kastes og dekkene havner i haugen hos oss, sier en dekkforhandler. Verden er rar. Alle runde og sorte Kjøp anerkjent Her er noen gode råd: • velg en forhandler som kan dekk, en forhandler som har et bredt utvalg – ikke bare selger et merke • forklar dekkselgeren ditt kjøremønster, biltype og annen informasjon. Er han uinteressert – velg en annen leverandør • be om komplettpris – dekkene montert på bilen ferdig avbalansert • vær tidlig ute. Dekk er alltid dyrest og utvalget dårligst når alle skal skifte. Bestille gjerne i god tid slik at dekkene ligger klare når du vil skifte. Da får du også laveste pris • de dyreste dekkene er de du skal ha på dagen – ”når alle skal skifte”. Prøv deg ikke med rabatt på dekk dagene etter påske når det koker hos forhandleren • vær prisbevist – sjekk prisene hos flere forhandlere. Men sørg for at du alltid innhenter pris på dekkene ferdig montert og avbalansert • vinterdekkene lagrer du best på et mørkt sted der det ikke er oljer. Dekkene skal ligge på hverandre eller lagres stående ved siden av hverandre Hjul og dekk er hovedtema i MotorBransjens mars-utgave. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |