Touran møter Zafira, 307 SW og Corolla Verso
BILTEST: De er utviklet med et mål for øye – de skal være praktiske og rommelige, praktiske og rommelige, praktiske og rommelige – og det er det de er! Først publisert i BIL 7 - 2003. Klubben for de praktiske og rommelige Det begynte med Scénic, men det var ikke godt nok, Opel ville overgå Renault når det gjaldt arealutnyttelse og lanserte Zafira. To seter ekstra og med bare 15 cm ekstra lengde la den grunnlaget for Opels suksess i klassen for de kompakte flerbruksbilene. Det finnes femseters stasjonsvogner som har mer plass enn de kompakte flerbruksbilene, så det er ikke der fordelen ligger. Det er mer arealutnyttelsen som spiller inn. I sydlige deler av Europa, hvor biltettheten er større enn her hjemme, har arealutnyttelsen stor betydning. Ikke bare når bilen er i bevegelse, men også når den skal parkeres, er det om å gjøre at den tar minst mulig plass. Ved å gå i høyden får en bedre plassutnyttelse, og ved at baksetene kan tas ut vil utnyttelsesgraden i bagasjeavdelingen bedres ytterligere. Renault Scénic var akkurat det franskmenn, italienere og tyskere trengte, en bil som har god plass og som samtidig opptar liten plass. Opel ville noe mer, og Zafira ble lansert som syvseter med praktiske klappseter som ligger i bagasjeromgulvet når de ikke er i bruk. Siden har det kommet flere konkurrenter. I Corolla Verso har Toyota valgt en kompakt femseter med uttagbare bakseter. Peugeot har utviklet 307 SW som en tradisjonell stasjonsvogn og satt av plass til to ekstra seter helt bak. Men her må du velge når du drar hjemmefra, skal du ha bagasjeplass må de bakerste setene settes igjen hjemme. Volkswagen har valgt å følge Opel til døra. I Touran ligger de bakerste setene i gulvet når de ikke er i bruk, mens andre seterad består av separate seter som kan tas helt ut. Spesielt kompakt er den ikke, og arealutnyttelsen er omtrent som en vanlig stasjonsvogn i denne klassen. Her er det passasjerkapasiteten som er det store fortrinnet. LES VIDERE: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |