Svensk verdensrekord
Sent på ettermiddagen den siste pressedagen i Geneve rullet en rød Königsegg inn på standen. På frontruta sto det Offisiell Verdens Rekord 388 km/t. Imponerende er det. Og fort er det. Men internasjonal og verdens? Det pussige var nemlig at et par minutter før bilen overraskende dukket opp i Geneve hadde jeg snakket med en god kompis av en som heter Jan Fatthauer, og denne Jan hadde vært på Nardo i desember og kjørt en 9FF-trimmet Porsche 996 Turbo. Hos han hadde GPS-måleren vist nøyaktig 388 km/t. Nå er Fatthauer en forholdsvis beskjeden mann som riktignok slo fast at han hadde banket en godt og vel ti år gammel rekord som ble satt av McLaren i sin tid (372 km/t i 1993), men han har vel aldri påstått at han har satt noen absolutt og internasjonal verdensrekord. Derimot antyder han forsiktig at han nok har verdens raskeste registrerte og gatetillate personbil. Da jeg nevnte det for Königsegg og lurte på hva slags internasjonal verdensrekord det egentlig var snakk om (formelt er det bare FIA som fører verdensrekordprotokollen, og de krever blant annet at rekordhastigheten skal være snittet av to kjøringer over 1 kilometer målestrekke, kjørt begge veier på innsiden av en time) ble vi fort enige om at det var det jo, sånn sett, ikke. Farten ble målt over en kort del av Nardo-banen i Sør-Italia i bare en retning. Nøyaktig ble den fastslått til 387,87 km/t og det som er internasjonalt med den er at kjøringen er innmeldt til Guinness Book of Records med anmodning om at de tar den med i sin neste utgave. Dessuten presiserte de jo sterkt da, at i forhold til 9FF Porschen så er jo Königsegg serieprodusert! Hvilket ikke betyr at Königsegg-innsatsen ikke er imponerende. Nardo-banen er sirkelformet og yter ganske mye rullemotstand også, så jeg ser ikke bort fra at bilen kanskje kunne nådd 400 km/t. Og da er det jo ekstra morsomt at det sto Hydrolift på en av de mest prominente sponsor-plassene – Norge er med på verdens raskeste. Så hvorfor ikke, foreslo jeg for svenskene, få avstengt motorveien nede i Dubai og få kjørt et virkelig verdensrekordforsøk. Showen hadde jo vært, dersom disse skåningene, med sin ukompliserte Ford-motor (Hva tror du prisen er på den? En tyvedel av hva Bugatti-motoren koster kanskje?) kunne sette en virkelig, anerkjent internasjonal hastighetsrekord. En rekord som kanskje en kjempe som FolkevognBugattien ville få problemer med å banke. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |