[]
[] [firmabil.no] []

Diamant fra Stola


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Stola imponerte ved årets Geneve-utstilling. De hadde fått Marcello Gandini (nevn et italiensk superbilikon fra de siste 20 årene og det er 33% sjanse for at den er hans) til å tegne en to-seter og de brukte litt over en måned på å bygge den, for å demonstrere alle firmaets muligheter.

Stola er først og fremst en kunsthåndverkbedrift som bygger prototyper og konseptbiler og styling-studier for verdens bilfabrikker.  Det meste av det de gjør ser vi aldri, og noe av det vi ser vil vi aldri få vite kommer derfra – diskresjon er med andre ord ikke bare en selvfølge men en nødvendighet.

For å vise at de har alt som finnes av konstruksjons-, produksjonsklargjøring- og engineering-kompetanse bestemte de seg i år for å bygge opp en statisk bil fra ikke no’ i løpet av 5 uker. Resultatet er Diamante 86 – Diamante på grunn av formen, 86 siden det er 86 år siden Stola ble grunnlagt.

De hentet Marcello Gandini (Alfa Romeo Montreal, Bertone Carabo, en bråta Lamborghinier – Countach og Miura blant andre, Bugatti EB 110, Cizeta Moroder, de Tomaso Mangusta, Lancia Stratos og Maserati Ghibli for bare å nevne noen), til å streke opp omslaget og så bygget de en bil opp med fulle underlag som ville gjøre det mulig å få den rett i produksjon. 5 uker brukte Stola på den delen av jobben, en god demonstrasjon av hva som er mulig.

Bilen selv er fullstendig realistisk, 428 x 193 x 123 cm utvendige mål 155 cm sporvidder og en akselavstand på 260 cm.  Mye rart av motorer som kan monteres foran eller bak.  Fleksi-konstruksjon med andre ord.
Stola-familien solgte selskapet i fjor, nå er det felles interesser her og med Magneti Marelli.  Men Stola fortsetter også sitt store industrielle engasjement, 1500 arbeidere, fabrikker og kontorer i kina, Brasil, USA og Frankrike i tillegg til flere steder i Italia.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: