[]
[] [firmabil.no] []

Birdcage fra Pininfarina


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Maserati Birdcage er en legendarisk sportsracer fra mer enn 40 år tilbake. Selv om Pininfarina aldri hadde fingrene sine borti de bilene, gjenopplivet de navnet på årets Geneve-utstilling, med en praktfull konseptbil.

Siden Pininfarina har fått innpass hos Maserati også nå, var det kanskje naturlig for dem å trekke linjene tilbake til noe så fantastisk som Maserati Birdcage – eller Type et-eller-annet på seksti – som deres offisielle navn var. Birdcage-begrepet kom da folk oppdaget filigrans-rammen, her var det virkelig snakk om triangulering, meget finere enn hva Colin Chapman noensinne gjorde på Lotus, og det var så mange og så tynne rør i chassisoppbyggingen at det hele minnet om et fuglereir.

Pininfarina kaller sin utgave Birdcage 75, for dermed samtidig å minne om at de fyller 75 år.  Kanskje hadde det vært mer naturlig å feire jubileet med en Ferrari, som de har gjort meget mer på enn Maserati, men på den annen side hadde det ikke vært lett å gjøre noe mer dramatisk enn det denne bilen er blitt.

Den er tegnet rundt Maseratis (Ferraris) V 12 motor på mer enn 700 hk og så har de tatt utgangspunkt i en åpen type 63 med enkelt håndbanket og ikke særlig designet karosseri fra Piero Drogos Sports Car karosseriverksted i Modena.

Man ser noen av linjene igjen i denne moderne gjenskapningen. Glassbobla følger linjene til den åpne cockpiten og den store ruta i 63-utgaven, og de aksentuerte hjulhusene finner man også igjen i originalen.  Men samtidig har Pininfarina klart å bygge deler fra dagens Quattroporte inn i fronten, og de har laget en hekk som demonstrerer det absolutt siste i Osrams LED-teknologi. 

Et par små vinger på hekken, som seiser seg når det går fort nok, ikke bare øker marktrykket og bedrer kjølingen, de kan også åpnes når bilen står stille for å gi et ekstra glimt av den nydelige motoren. Interiøret er selvfølgelig futuristisk så det holder, men har bygget inn elementer av fuglerede – små rør på innsiden gir inntrykk av å være sveiset sammen for å danne en virkelig birdcage-ramme.  Dekorativt i hvert fall.

Men det er selvfølgelig ikke mye rørgitter-ramme i denne bilen. Kullfiber og Nomex med alu-forsterkninger i chassiset, kullfiber i karosseriet. Full racing-opphengning, store Brembo-skiver rund baut og mer enn 700 hester fra de 6 literne. 466 cm lang er den, 202 bred og 109 høy med en akselavstand på 280 cm.  Vekten er anslått til ca 1500 kg – men da jeg var med og forsøkte å dytte den på plass på standen kjentes det ut som dobbelt så meget.

Denne vant en av Geneve-prisene i retning av beste konsept, eller beste spesial eller noe slikt. Vel fortjent, uansett hva det var.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: