[]
[] [firmabil.no] []

Toyota Avensis D4-D mot Avensis 1.8


Trygve Bæra



BILTEST: Avensis er Toyotas representant i den viktige mellomklassen – hvor hovedtyngden av familie- og firmabilene befinner seg. D4-D-motoren viser imponerende styrke.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

D4-D-motoren,den Common Rail baserte 2,0-literen som Toyota kom med for to år siden, er ikke den mest kultiverte når det gjelder støy, men du verden som motoren imponerer når det gjelder trekkvilje. Spesielt er tomgangsstøyen og lydnivået ved kaldstart høyere enn hos konkurrentene i testen. Under kjøring mener vårt øre at D4-D-motoren har et forholdsvis hardt støybilde, men støymåleren viser at det bare er under akselerasjon at lyden ligger i det øvre skiktet i forhold til konkurrentene. I normale landeveishastigheter har ikke dieselmotoren noen negativ effekt på støybildet, det er nemlig nøyaktig samme lydnivå i Avensis med 1,8-liters bensinmotor. Likevel er det en forskjell som støymåleren ikke fanger opp: Det er noe mindre vibrasjoner og resonans i bensinutgaven.

Diesel-Avensisen har krefter i massevis, det er et utrolig drag i denne motoren samtidig som den reagerer svært kjapt på gasspådrag. Den raske responsen kan også den 30.000 kroner billigere bensinmotoren by på, men her er det ikke på langt nær samme følelse av muskler som i D4-D-motoren. Dieselmotoren har dessuten vesentlig kjappere akselerasjon i fart enn bensinmotoren. Fra 40 til 100 km/t i tredjegear skiller det drøyt to sekunder i dieselens favør, og fra 70 til 100 i femtegear er differansen hele tre sekunder.

Fleksibilitet er et kjennetegn for dieselmotorer, man trenger ikke slite seg ut med å bevege gearspaken i tide og utide. Over 1500 o/min. er det akseptabelt drag i D4-Dmotoren, mens du bør ligge et par tusen omdreininger høyere med bensinmotoren for å oppnå samme følelse. Du kan slippe dieselmotoren ned under 50 km/t i femtegear før vibrasjonene blir ubehagelige – og da ligger ikke turtallet så langt over tomgangsnivå. Hvis du vil beholde et minimum av akselerasjonsevne bør du likevel ikke slippe den under 60 km/t i femtegear.

Samtidig er diesel-Avensisen lavt gearet, ikke i forhold til sin bensinbror, men i forhold til de andre dieselkonkurrentene vi kjørte den sammen med. Mens de tre andre bilene – Peugeot 406, Audi A4 og VW Passat – ligger på en hastighet av henholdsvis 47, 48 og 49 km/t ved et turtall på 1000 o/min. i femtegear, ligger Avensisen nede på 42 km/t.

Ved ren landveiskjøring er Avensisen svært måteholden i matfatet. På vår 66 mil lange testrute brukte dieselmotoren beskjedne 32,22 liter. På den enkle og lette strekningen fra Oslo til Kristiansand endte vi opp med et gjennomsnittsforbruk på 0,45 liter/mil – imponerende til å være en bil som veier tett oppunder 1,4 tonn med sjåfør. På returen, som gikk via Birkeland, Åmli, Brunkeberg og Notodden, fikk vi et gjennomsnittsforbruk på 0,53 liter/mil. Til sammenligning drakk bensinmotoren 41 liter på testturen, fordelt på 0,61 liter/mil på E18 og 0,63 liter/mil på den noe tyngre tilbakeveien.

Selv om trekkraften er god, er det likevel på ett område man kjenner at dieselen er en tyngre bil – den reagerer tregere ved brå rattbevegelser. Bensinbilen er merkbart kvikkere ved sideforflytning. Sagt på en annen måte, den har bedre styrerespons. Vektforskjellen på 85 kg mellom bensin- og dieselutgaven gir altså forskjell i håndtering, den gjør dieselutgaven noe mer understyrt.

Basert på en årlig kjørelengde på 15.000 km, en bensinpris på 8,10 kr/liter og en dieselpris på 7,28 kr/liter, blir drivstoffkostnaden for D4-D 6443 kroner, og 8991 kroner for 1,8-motoren. Vi har her tatt utgangspunkt i typegodkjenningens tall for gjennomsnittlig forbruk. Differansen på 2548 kroner tilsier at det tar 12 år å utligne forskjellen i nybilpris, når ene og alene drivstoffkostnadene legges til grunn. En mer detaljert og realistisk økonomisk beregning (side 44) balanserer bildet noe.

Sittekomforten i Avensis er god, og førersetet er av de bedre, men komforten kunne vært enda bedre hvis Toyota hadde kostet på fireveis regulering av rattet. Vi savner lengdereguleringen av rattet for å kunne hevde at vi finner den optimale sittestillingen. Førermiljøet ellers bærer preg av at det er tradisjonelt og nøkternt – neste generasjon arver kanskje noe av det friske og fremtidsrettede som Yaris står for. Avensis er en lettkjørt bil, blant annet på grunn av kort clutchvandring og et lett og presist gearskift.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: