[]
[] [firmabil.no] []

Mikrobil til € 30K


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Nå som europeiske fabrikker, Renault, Ford og VW blant andre, kjemper for å få de små familiebilene sine under 9.000 euro, er det ganske forfriskende med en italiensk mikrobil-produsent som selger 20-hesterne sine for 30.000.

Jeg så en guttunge gli helt inn under rattet på Pininfarinas Birdcage på Geneve-utstillingen. Og da slo det meg: hva er det barna til de virkelig rike kjører når de skal ut på landeveien? Fra de er 16, og hvis de bor langt nede på kontinentet, er det sannsynligvis en SLC K200.  En mikrobil med Ferrari-teknikk.

For det første er det altså viktig å slå fast at denne er utstyrt med en 350 ccm motor som gjør den lovlig for 16-åringer med det såkalte A1-førerkortet. 20,4 hester er innenfor det tillatte, men siden de som bygger disse små missilene kjører max lettvekt har mikrobilen plutselig fått ytelser som ikke akkurat var i front hos de som skrev bestemmelsene for slike biler.

SLC betyr Super Lightweight Car men er egentlig et produkt fra ATR-Gruppen som er en av Europas ledende på fiberarmerte plastmaterialer. Det er takket være ganske avanserte materialer at vi snakker om en liten bombe som veier rett under 200 kg, selv om den er lukket og utstyrt med måkevingedører.

Målene er også lilleputt, 2,5 meter land, 140 cm bred og akselavstanden er bare 170 cm. Men andre mikrobiler av tilsvarende dimensjoner kan fort komme opp i dobbelt så mange kilo. Gearvalget skjer via manualer på rattet, ren F1-stil, og med den lave vekten og tilsvarende lang utveksling er vi plutselig opp i mer enn 100 km/t.

Dermed har vi fått nye utfordringer til chassiset. Ankeravdelingen er tatt vare på med fire skiver på 220 mm diameter innenfor lettmetallhjulene. Foran henger hjulene i triangelarmer som fjæres av torsjonsstaver med fullverdige støtdempere på den laveste armen. Bak er det separate svingarmer, igjen med torsjonsfjærer og skikkelige støtdempere.

Interiøret er 100 prosent superbil, med bøtteseter og fire-punkts belter. Og når jeg sier superbiler så vet disse folkene godt hva det er. Det er nemlig ATR som lager chassisene til biler som Ferrari Enzo og Porsche Carrera GT. Og da blir en pris på 27.500 Euro, før ekstrautstyret, kanskje ikke så høy allikevel.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: