[]
[] [firmabil.no] []

Stratos på hjernen


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det sto en grønn bil i Geneve, en underlig skapning med frontruten delt ved hjelp av en tjukk midtstolpe - det hele svøpt i en oppsiktsvekkende grønnfarge. Attpåtil het den Stratos. En underlig historie.

De med en smule hukommelse (eller glitrende arkiver) vil huske at i 2000 feiret Classic & Sports Car, et engelsk kvalitetsblad, 30 år med Lancia Stratos. Det gjorde de blant annet ved å gjengi noen skisser fra Christian Hrabalek, østerriker og en av verdens virkelige Stratosfanatikere.

Han hadde fått blant andre Andreas Mindt fra VW, Mike Robinson fra Fiat og Marcello Gandini som var den egentlige Stratos-designeren til å tegne ”dagens” Stratos. I dag har Hrabalek dratt denne saken enda lenger.

Flere skisser
Ikke bare har han fått enda flere etablerte bildesignere til å gjøre denne øvelsen, så han har skisser fra designere hos Ford, BMW, Skoda, Hyundai, Renault, Porsche og Audi med i samlingen sin også. Men han tok også ut den beste av dem alle (etter sitt syn) og bygget den til en fullverdig bil. Og der sto den og skinte i Geneve, sammen med en av de opprinnelige, som tilhører pappa Ernst. 

For mens Chris, 27 år, fremdeles egentlig er designstudent ved Londons Royal College of Arts har pappa, hjemme i Østerrike, dedikert hele sitt liv til Stratos. Hjemmet er et Stratos-museum og så ivrig har samleren vært at da han oppdaget at Stratos merkevarenavnet ikke var registrert, kjøpte han jommen det også.

Så derfor hadde bilen i Geneve full rett til å hete Stratos, til Sandro Munaris – den gamle rallyhelten fra Lancias Stratos-periode – store forskrekkelse. ”Det er ikke til å tro at ingen hos Lancia har kommet på å registrere et så verdifullt navn,” sukket han der han sto og, lett forskrekket, betraktet den nye.

Fenomenon
Den som til slutt står som designer av denne nye utgaven er Serge Porcher, han gikk ut av Pforzheim i 1998 og kaller seg i dag den som var ansvarlig for Pluriel, men har sluttet hos Citroën og er Hrabas nærmeste medarbeider i et selskap som heter Fenomenon – som far og sønn Hrabalek startet for to år siden. 

De har jobbet litt for VW i Spania, men ellers er denne det eneste som er komme derfra foreløpig. Selve byggingen skjedde hos D3, en prototypemaker rett utenfor Paris, og i den 4 meter lange bilen ble det montert en V8 360 Ferrari-motor bak kabinen. Akselavstanden er på 2275 mm og man regner med å kunne få vekten under 950 kg når bilen nærmer seg slik den skal være når den kommer i salg – ved Frankfurt-tider.

Gøy at folk gidder, men spør du meg var det feil av Fenomenon å stille ut den opprinnelige Stratos samtidig. Den nye rekker ikke den 30 år gamle klassikeren til knærne en gang.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: