[]
[] [firmabil.no] []

Renaults bybil


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det er mer enn 10 år siden Renault viste sin bybil-drøm med Citadine-serien. En genial familie moduloppbygde småbiler. På Geneve-utstillingen i år møtte vi en av dem i full skala.

Zoé het Renaults konseptbil i år. 3,5 meter lang, genial skyvedør og 2 pluss ett sete der det fjerde setet i stedet var utnyttet som intelligent og komfortabel bagasjeplass. 

Ren bybil-oppskrift, men i følge skaperne, med masse luksus og kjøreglede bygget inn. En bybil i premium-klassen med andre ord. Antall seter er typisk eksempel på hvordan Renault har bygget denne bilen fra innsiden og ut.

1,4 per bil
”Statistikken viser at i byen sitter det i snitt 1,4 personer i hver bil. Samtidig vet vi at de fleste kundene synes at en to-seter er for liten og for trang, uansett hvilket behov kunden egentlig har. Derfor gir vi ham mer enn to, men holder samtidig volumet nede på det som det virkelig er behov for, og ikke masse ekstra luft.”

Interiøret er selvfølgelig max fleksibelt, en-seter med maksimalt lastevolum er bare en av mulighetene her, men mer iøynefallende er det at dette er en bil som begynner å likne på resultatet av typisk japansk tenkesett. Nemlig at en bybil står bom stille i trafikkork mer enn den kjører. Derfor er det viktig med intern komfort.

Store glasspaneler i taket gir masse lys, og ved hjelp av innlagte LED’er illuderer de stjernehimmel om natten. Et medbragt ”Pass”, en minnebrikke med en rekke forskjellige funksjoner, tar med seg dine personlige innstillinger - ikke bare av sete og betjeningsorganer og speil, men også av ditt favoritt musikkvalg og klimafunksjoner. Det er selvfølgelig et bredt utvalg nav-kom muligheter med i den kompakte pakken.

Effektiv i trafikken
Selve bilen er utstyrt med 1,2 liters motoren med 100 hester og så lavt utslipp at den ligger på 140 g/km CO2. Akselavstanden er på 225 cm så overhengene blir minimale. Bredden er 168 cm hvilket gjør det ca 20 cm enklere å ta seg frem i tett trafikk enn det som er standard i dag.  Vekten er på godt under 1000 kg.

Mens førerdøren er tradisjonell kan han også enkelt ta seg ut av passasjerdøren som skyves og er motordrevet. Den todelte bakluken er også motordrevet og gjør det enkelt å laste, med armene fulle av bæreposer.

Ribera Rød het karosserifargen, den sto skikkelig, men samtidig fortalte de myke formene om en ganske snill bil. Man regner da også med at den korte fronten vil skore høyt på NCAPs fotgjengertest. Den futuristiske belysningen, foran og bak, er det Valeo som har hjulpet til med.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: