[]
[] [firmabil.no] []

Marcos for Australia


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det var overraskende: en flunkende ny Marcos som debuterte rett i forkant av et bilrace i Adelaide, Australia.

Marcos fyller snart femti, og for de av dere som ikke vet det er navnet en blanding av Marsh og Costin – begge to kan det skrives lange historier om (som kollega Volla for lengst har gjort, du finner den her).

Marcos-historien er ikke fullt så lang som Aston Martins, men den er fylt med minst like mange nær-døden opplevelser. Uten å være kjøpt opp av noen store, lever imidlertid Marcos fremdeles, aktive både med nye modeller, med racing og med å holde liv i de gamle – helt tilbake til den opprinnelige med chassis av limt finer.

Det er ikke mye finer i den nye - TSO GT heter den, men den har allikevel overbevisende forbindelse med fortiden. En rekke styling-detaljer er hentet rett ned fra klassiske modeller som 1600 GT, men samtidig er det også mange ultramoderne detaljer her. Det overrasker ikke når vi får vite at noen av designerne var hos TVR inntil ganske nylig.

Selve bilen er et kurant GT-chassis, med opphengning slik man venter det og med en 5,7 liters GM V8 motor som man også finner i Corvette og en rekke av Holdens muskelbiler. Godt over 400 hester og godt under 1100 kilo vil si snappy aks, ca. 9 sekunder til 160 og fra 80 til 110 (nyttig på høyde med Kløfta) på ca. 2 sekunder.

Toppfarten har man ikke målt enda, etter den første demonstrasjonen foran 250.000 tilskuere i forbindelse med Clipsal 500-løpet skal bilen ut på en nesten 3.000 kilometer lang test-tur i Australia, og da får man kanskje også bekreftet at toppfarten er oppunder 300 km/t.

Marcos gjør stort vesen av at TSO GT er en klassisk britisk sportsvogn, bygget spesielt for det australske markedet. De har til og med etablert et eget selskap, Marcos Australia, til å ta seg av distribusjonen der. Det ble også sagt klart fra til Prodrive, som har hjulpet til med utviklingen av chassiset og alle de dynamiske egenskapene, at dette var en bil spesielt for australske forhold.

Betyr dette at vi her har enda et tvilsomt argument for å reise til Australia for, såkalt, å studere?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: