PSA på sporet i Kina
På tross av problemer lover Citroën og Peugeot at de skal følge opprinnelige planer for Kina-produksjonen. Det betyr blant annet doblet kapasitet (til 300.000 biler) og investeringer på 600 millioner euro i løpet av dette året. I likhet med andre Kina-operatører har PSA, som i første rekke er representert med Citroën der, opplevd store problemer på det kinesiske markedet. Sammen med sin 50/50 produsentkompanjong, Dongfeng, opplevde de en volumnedgang på nesten 14 prosent i fjor, til 90.000 biler. 12.000 av dem var Peugeot 307, som kom på nett i april i fjor, men de aller fleste var Citroëner av type Xsara, Picasso, Elysée (som er en ZX) og Fukang (ikke jeg heller men jeg tror den også er basert på en ZX). 8 prosent av markedet håpet PSA på for noen år siden, 4 prosent ble det i fjor, men allerede starten på dette året viser at de er på vei tilbake igjen. Nesten 20.000 biler så langt betyr at man lukter på 6 prosent markedsandel i 2005. Og mer skal det bli når 206 lanseres på slutten av dette året, og to nye Citroëner i begynnelsen av neste år. Men når PSA sier at de holder fast ved investerings- og produksjons-planene føyer Jean-Martin Folz, PSA-sjefen til, at de må være flinkere til å kutte kostnader. Målet er å komme tilbake til en drift i pluss i år (det ble bokført et tap på ca. 500 millioner kroner i fjor), og det skal blant annet gjøres ved å øke innholdet av lokalt produserte komponenter vesentlig. Med den dyre euroen koster det for meget å kjøpe PSA-deler fra PSA, 2 milliarder yan (like mange kroner) skal kostnadene kuttes med i år. Lageret av ferdige biler skal også trimmes betraktelig, slik at verdien av det heller aldri skal over 2 milliarder. Dessuten skal man bli flinkere til å lytte til markedet. ”En av feilene vi gjorde, som forårsaket synkende salg”, sier Folz, ”var at vi jobbet for lite med å oppgradere de etablerte Citroën-modellen og konsentrerte oss for mye om å lansere nye Peugeoter”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |