[]
[] [firmabil.no] []

R-Klassen på plass


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Første gang vi fikk en anelse om R-Klassen, eller Grand Sport Tourer som de helst kaller den, var da Mercedes viste konseptet på Detroit-utstillingen i 2002. Nå står den fiks ferdig på bilutstillingen i New York. Og Steve Mattin er kanskje klar til å flytte til Gøteborg?

Hva da med Steve Mattin?  Jo, noen uker før Geneve fortalte Volvo at de hadde hentet sin nye sjefdesigner fra Mercedes i Stuttgart og at navnet var Steve Mattin. (Hva de ikke sa var at dersom du uttaler navnet slik det ser ut når det blir skrevet, har du dummet deg ut. På tross av at han er engelsk låter navnet mye mer i retning av fransk Mattæng). De sa også at på grunn av prosjekter som måtte fullføres var han ikke klar til å overta den nye jobben før senere utpå våren.

Steve er med i øverste etasje blant Mercedes-designerne, og har sikkert masse å gjøre. Men R-Klassen er nok den han har vært mest opptatt av. Ikke bare fordi navnet hans har vært tett knyttet til bilen i de tre årene vi har fulgt den, men også fordi den nye modellen er en helt ny type bil der det først og fremst er designerne som har skapt den nye nisjen.

God plass
Interiøret smaker av SUV, med tre seterekker og to meget komfortable plasser i hver rekke.  Selvfølgelig seter som kan skyves eller foldes helt flate slik at interiøret blir maksimalt fleksibelt.

Den ser ut som meget mer enn en stasjonsvogn og er i meget større grad beregnet på mennesker enn på gods. Mellom første og annen seterad kan man få opptil 990 mm avstand, og fra rad to til den bakerste: 920 mm. Med skulderbredde på halvannen meter og høyde under taket på inntil 104 cm snakker vi om et innvendig volum som begynner å få preg av turistbuss. Det ville i hvert fall være dumt å sammenlikne det med limousine. Den er trang i sammenlikning.

Frisk luft
Det skal ha vært lagt ekstra vekt på ytelsen til ventilasjon- og friskluft-anlegg for her er det mer luft enn vanlig man skal ha kontroll på. Men Ther-Motoronic skal klare denne jobben, akkurat som alle de andre Mercedes-synonymene Easy-Pack, 7G-Tronic, Pre-Safe, Neck-Pro, Airmatic, Direct Select eller 4ETS skal holde orden på alt det andre.
Mekanikken og elektronikkpakkene er med andre ord velkjente hyllevarer. I USA, der de droppet introduksjonen av B-Klasse for at den ikke skulle fjerne oppmerksomheten fra denne, vil den først komme som R500 og stå klar i butikkene til høsten. R350 vil komme noen måneder senere.

Uten at det er sagt klart i intro-materiellet til New York kan det virke som om bilen er bygget på S-Klasse basis. Dimensjonene tyder i hvert fall på det, bilen er noen centimeter lenger enn S-klassen. Mange av detaljene kommer også derfra. ADS systemet for eksempel som senket hele greia 20 mm når det begynner å gå fort (over 120 km/t) på motorveien – men som også kan løfte bilen 50 mm når hytteveien begynner å blir kronglete.

Mercedes forsøker å lansere bilen under 3D-merkelappen: Dimensjoner, Design og Dynamikk. Sikkert er bra slagordet. Men de burde snart gjøre noe med Design-biten. Nå som Steve Mattin forsvinner er det bare en utlending tilbake i Mercedes’ design Management. Det er Olivier Boulay som bestyrer Tokyo-kontoret. Litt svakt for en produsent som ønsker å operere globalt. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: